Audi quattro Days v Nitre a Trenčíne

Príďte si otestovať nové Audi modely.

Viac

Veľký výpredaj predvádzacích vozidiel

Len teraz predvádzacieho vozidla za jedinečné ceny!

Viac

Audi A6 teraz od 40. 444€

Sila, krása, jedinečný zážitok...

Viac

Test Audi A5 Coupé

Na prvý pohľad jedno z najkrajších osobných áut, ktoré môžeme na našich cestách uvidieť. Nízke a široké línie sú predzvesťou výborných jazdných vlastností a dynamiky tohto vozidla. Nápis na zadnej časti auta TFSI hovorí o benzínovom turbomotore. Na test k nám prišlo ostré a vynovené Audi A5 Coupé v spojení s turbom prepĺňaným dvojlitrovým benzínovým motorom, prevodovkou S-tronic a pohonom všetkých štyroch kolies quattro.

Na začiatku sa pokúsime zhrnúť dojem z Audi A5 Coupé do jedného slova: nádhera. Toto auto je jednoznačne prekrásny kúsok automobilového priemyslu, ktorý vyzdvihuje silu a pôsobivosť. Pri tomto aute môžete zažiť lásku na prvý pohľad, pretože A5 Coupé nie je najpraktickejšie, najpriestrannejšie, na zatvorenie dverí potrebuje poriadnu silu a vcelku ťažko sa do neho nastupuje. Ale toto všetko mu odpustíte, stačí sa na neho pozrieť.

Model A5 Coupé vznikol ako akási športovejšia verzia modelu A4. S číslom 5 prišlo auto, ktoré má nižší posed, je širšie a na prvý pohľad predstavuje omnoho vyššiu dynamiku. Keď sa v roku 2007 objavilo toto auto na cestách, hneď sme si ho v našom rebríčku zaradili ako najkrajšie „civilné" auto. Pod pojmom „civilné" myslíme auto, ktoré vyzerá mimoriadne športovo, no stále to nie je superšport. Jedná sa o auto, s ktorým môžete jazdiť dennodenne a neodrazíte si nárazník pri prvom parkovaní. Jednoducho osobné auto, ktoré má absolútne výnimočný dizajn.

Možno máte úplne iný vkus a Audi A5 vám až tak nehrá na city, ako nám. Každopádne jeho športový a dynamický dizajn sa nedá uprieť. Toto auto si získalo svojich fanúšikov a onedlho po uvedení dvojdverového kupé prišla aj päťdverová liftback verzia, ktorá ponúka viac miesta pre cestujúcich na zadných sedadlách, ako aj vyššiu praktickosť. No Coupé zostalo naďalej najdynamickejším osobným Audi na cestách.

Nový dizajn značky Audi sa prenáša postupne na všetky modely, a tak aj model A5 prešiel obnovou. My sme vyskúšali vynovené A5 Coupé, na ktoré sme sa mimoriadne tešili. Pri vozidlách z Ingolstadtu sme zvyknutí, že prinášajú prémiovú kvalitu, precíznosť a vynikajúce jazdné zážitky. Keď sme mali možnosť šoférovať ich model R8 V10, cítili sme aj obrovskú dávku výkonu. No už pri pohľade na superšport R8 nám bilo srdce ako tesne pred infarktom. Tento model nám nesmierne imponuje a podľa nášho názoru je A5 Coupé akýmsi scivilneným modelom R8, ktorý sa na bežné vozenie až tak nehodí.

Na test prišlo kupé s motorom označeným ako 2,0 TFSI. Jedná sa o turbom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra, ktorý poháňal obe nápravy (pohon quattro). S motorom spolupracovala robotizovaná 7-stupňová prevodovka S-tronic, ktorú sme nedávno skúšali aj v novom Audi Q3.

Motor má objem dvoch litrov, výkon 211 koní (155 kW) a k dispozícii 350 Nm točivého momentu, dostupného už od 1 500 otáčok. Pohon všetkých štyroch kolies quattro zabezpečuje, že keď stlačíte plynový pedál až na podlahu, auto sa okamžite „zakúsne" do vozovky a vy vystrelíte z miesta ako raketa. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h predstavuje 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť siaha na hodnotu 245 km/h. Quattro nezabezpečuje iba výborný odpich vozidla, ale aj zvýšenú bezpečnosť pri prejazde zákrutami, najmä v počasí, v akom sme toto vozidlo testovali. Námraza dokáže dostať do šmyku hocijaké auto, no pohon všetkých štyroch kolies je o to bezpečnejší, že každé koleso hľadá povrch, od ktorého sa môže vozidlo „odraziť". V tomto automobile nemá quattro žiadny zmysel v terénnych vlastnostiach, no na poli bezpečnosti i okamžitého odpichu automobilu pomáha.

Robotizovaná prevodovka S-tronic slúžila v Audi veľmi dobre a dokázala jazdiť dynamicky i efektívne. Pri radiacej páke sa nachádza tlačidlo „drive select", vďaka ktorému môžete zmeniť celkový charakter automobilu. V ponuke sú štyri voľby v podobe: efficiency, comfort, auto a dynamic. Na základe toho začne aj S-tronic radiť podľa vášho zvoleného typu. V režime „efficiency" udržuje minimálne otáčky, plynový pedál je veľmi necitlivý a dynamické zrýchlenie je možné iba pri prvých dvoch stupňoch - pri rozbehu. „Comfort" zabezpečuje pohodlnú jazdu a „auto" sa prispôsobuje vašej aktuálnej potrebe. Ak idete s ľahkou nohou, správa sa podobne ako „efficiency", no pokiaľ potrebujete zrýchliť, podradí o dva, tri stupne a ponúkne vám dynamiku, ktorú si v dvojlitrovom turbobenzíne zaslúžite. Posledným režimom je „dynamic", ktorý udržuje automobil vo zvýšených otáčkach, aj pokiaľ idete konštantnou rýchlosťou. Zvolený režim máte stále na očiach, keďže medzi budíkmi vám Audi zobrazuje aktuálny zaradený stupeň a pri ňom jedno písmeno. Škoda, že písmená nekorešpondujú s ponukou „drive select" úplne. Pri „efficiency" budete mať zobrazené „E", pri „auto" a „comfort" sa tam bude nachádzať „D" a pri „dynamic" písmeno „S". Pri zaradenom prevodovom stupni sa vám môže zobraziť ešte jedno písmeno, a to „M", pokiaľ začnete radiť manuálne pomocou posunutia prevodovej páky nabok, alebo radením cez páčky pod volantom. Aj táto funkcia je zábavná a funguje rýchlo a spoľahlivo.

Keď sa už venujeme motorizácii a prevodovke, pozrime sa na spotrebu tohto civilného športovca. „Dvojliter" benzín, poviete si, že to nemôže mať dobrú spotrebu. A nie ste ďaleko od pravdy. Na druhý deň od prevzatia vozidla sme v ňom mali takmer polovicu nádrže minutú. A to sme nespravili ani 200 km. S nemým úžasom sme pozerali na tohto pažravca, ktorý dokázal v mestskej premávke spotrebovať 13 litrov paliva na 100 km. Studené štarty a zvýšená dynamika, a táto hodnota by sa nám zobrazovala naďalej. Pokiaľ sme však išli s autom miernejšie a dlhšie, v meste dosahovalo spotrebu 9,5 l/100 km. Vyšli sme s prémiovým kupé na diaľnicu a pri siedmom prevodovom stupni (poslednom prevodovom stupni) dosahoval spotrebu 9,1 l/100 km. Táto spotreba bola pri konštantnej rýchlosti 130 km/h. Pri rýchlosti 110km/h sme dosiahli 8,5 l/100 km. Na diaľnici sme však nestrávili priveľa času (okolo 70 km) a tak bola spotreba ovplyvnená aj nezahriatym motorom. Po týchto skúsenostiach sme sa pozerali na prekrásne Audi A5 Coupé a rozmýšľali sme, či dokáže tento premiant jazdiť aj efektívne. Zobrali sme túto otázku ako výzvu a vybrali sme sa s ním do Viedne. Najprv sme motor zabehli, aby sa zohrial, a potom sme vyšli na diaľnicu. Nechceli sme však hľadať spotrebu pri rýchlosti 130 km/h, ale nájsť ešte akceptovateľnú rýchlosť, kedy toto auto dokáže ísť za normálnu hodnotu. Tempomat sme nastavili na 100 km/h a išli celú cestu touto rýchlosťou. Ak ste teda videli na tejto trase nádherné, nové Audi A5 Coupé ísť rýchlosťou, akou chodieva Trabant, boli sme to my. Po príchode do Viedne sme skontrolovali palubný počítač, ktorý zobrazoval hodnotu 7,0 l/100 km. Približne po hodine sme auto znova naštartovali a išli sme naspäť. Cestou sme znova merali spotrebu za danú trasu pri nastavených 100 km/h. Výsledok bol 6,3 l/100 km. Podarilo sa! Ak ste ochotní obetovať niekoľko minút navyše, dokážete ísť aj na veľmi dynamickom aute s pozoruhodne nízkou spotrebou. Pre ľahší prehľad v spotrebe ponúkame nasledovnú tabuľku.

Poďme sa pozrieť, aké boli prvé dojmy z posedu v Audi A5 Coupé. Hneď pri nastupovaní musíte otvoriť obrovské a ťažké dvere, ktoré slúžia pre vás, prípadne pre niekoho, kto sa odváži sadnúť si za vás (k sedeniu na zadných sedadlách sa ešte dostaneme). Po nastúpení si sadnete takmer na zem, čo hodnotíme pozitívne, pretože to umocňuje športový dojem v automobile. Sedadlo je klopené podobne, ako v pravom superšporte a vodičovi i jeho spolujazdcovi ponúka Audi A5 pohodlné usadenie. Pri týchto parametroch musíme podotknúť, že starším ľuďom takéto nastupovanie veľmi nevyhovovalo, pretože bolo pre nich príliš náročné - presný opak nastupovania do SUV. Veľké dvere zasa spôsobujú, že budete mať pri kolmom parkovaní problém z auta vystúpiť, keďže sa dvere otvárajú veľmi naširoko. Nechceme na tieto dvere veľmi nadávať, pretože vozidlám kupé musí človek mnoho nepraktických vecí odpustiť, no musíme im vytknúť ešte jednu vec. Svojou váhou spôsobujú, že pri normálnom i silnejšom zatvorení sa nezavrú úplne, človek s nimi musí jednoducho poriadne buchnúť. Tento problém riešia prémiové automobilky samodovieracím systémom, ktorý však v našej A5 nebol, no jednoznačne by sme ho tam chceli.

Posed vpredu je teda športový a pohodlný. Na zadné sedadlá sa dá nastúpiť cez predné dvere vďaka tomu, že predné sedadlá je možné elektronicky posunúť úplne dopredu cez tlačidlo pri hlavovej opierke. Síce to chvíľu trvá, no potom je nástup aspoň možný. Po nastúpení dozadu sa však človek nedočká toho, čo by pri pohľade na Audi A5 Coupé očakával. Rozmerné, pomerne dlhé a široké auto neponúka vzadu veľmi veľa priestoru. Za vodičom, ktorý meria 190 cm a usadí sa na predné sedadlo pohodlne, zostane priestor na nohy iba 10 cm. To je dostatok akurát pre malé dieťa. Pokiaľ teda chcete v aute cestovať štyria, musíte obe predné sedadlá posunúť o riadny kus dopredu. To je akceptovateľné pre spolujazdca, no pre vyššieho vodiča, ktorý potrebuje dostatok priestoru na manipuláciu počas riadenia, je to veľmi nepohodlné. To je však cena za dizajn a verzie kupé všeobecne. Kufor mal však pomerne dobrý prístup a jeho objem bol 455 litrov, čo je slušná hodnota.

Interiér i exteriér disponujú kvalitnými materiálmi i vypracovaním. Pre vodiča sa v automobile rozprestiera miesto, kde sa môže cítiť lepšie ako v obývačke vlastného domu. Elektricky polohovateľné sedadlá i volant nastaviteľný do výšky i hĺbky zabezpečia, že si v Audi A5 nájde svoje miesto väčšina vodičov. Pedále sú dostatočne ďaleko, aby posed vyhovoval aj ľuďom s dlhšími nohami. Čerešnička na torte v podobe podávača bezpečnostných pásov nám však v „ápäťke" chýbala.

Väčšina ovládacích prvkov je vo vozidle dobre umiestnená, no nájdu sa aj výnimky. Od začiatku nám liezlo na nervy, že teplota, intenzita i smer fúkania/klimatizácie sa ovládali cez jeden otočný ovládač. Toto je veľmi nepraktické a ruší to pozornosť vodiča. Inak sme boli s ovládaním audiosystému i ďalších prvkov spokojný. K reproduktorom a celému systému musíme podotknúť, že má vynikajúci zvuk a ponúka kvalitné počúvanie vašej obľúbenej hudby.

Na záver tohto testu musíme ešte raz vychváliť celkový dojem z Audi A5 Coupé. Vynovené, i to staršie sú jednoducho nádhernými osobnými automobilmi, ktoré však uberajú z priestoru na zadných sedadlách. Ak si však kupujete dvojdverové kupé, nemyslíte v prvom rade na praktickosť. Medzi väčšími kupé ponúka Audi nezameniteľný dizajn a charakter automobilu, na ktorý sme si veľmi rýchlo zvykli. Motor 2,0 TFSI ponúka úžasnú dynamiku, za ktorú si musíte zaplatiť. Oceňujeme aj systém „drive select", ktorý je praktický a funguje výborne. Kvalita, výkon, dizajn, Ingolstadtská A5 s dvomi dverami od nás odchádza s vysokým hodnotením.

 

Kontakt

Araver Trenčín - Opatová

Nivy 80
912 50 Trenčín Opatová

Telefón: 032 / 744 13 65
Fax: 032 / 744 13 68
Email: opatova@araver.sk

Martin Kopčan

predaj vozidiel Audi

Martin Kopčan

predaj vozidiel Audi


0903 826 148
martin.kopcan@araver.sk

Kontaktný formulár

Adriana Brázdová

vedúca predaja Audi

Adriana Brázdová

vedúca predaja Audi


0911 415 119
adriana.brazdova@araver.sk

Kontaktný formulár

Araver Nitra

Topoľčianska 2A
949 01 Nitra

Telefón: 037 / 656 01 11
Fax: 037 / 656 01 10
Email: nitra@araver.sk

Ing. Juraj Benc

vedúci predaja Audi

Ing. Juraj Benc

vedúci predaja Audi


0903 826 142
juraj.benc@araver.sk

Kontaktný formulár

Ing. Štefan Varga

predaj vozidiel Audi

Ing. Štefan Varga

predaj vozidiel Audi


0911 415 118
stefan.varga@araver.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár