Test BMW 320d xDrive Coupe

Zdroj: www.auto.cz

Hovorí sa, že každé auto má svojho kupca. Ľudia z amerických automobiliek by s nami, pravda, asi teraz veľmi nesúhlasili, ale hoci v Mníchove nemajú zas toľko starostí s odbytom, nevieme si predstaviť nejaký masový záujem o kupé BMW s pohonom všetkých kolies, automatom a dvojlitrovým dieselom. O to viac nás táto verzia zaujala, a preto sme ju vzali do testu.

Väčší dôraz na luxus
Kupé radu 3 je určite tým najkrajším, čo za éry Chrisa Bangla (a tej nasledujúcej) opustilo brány továrne a v našom prípade sú jeho elegantno-športové linky podporené ešte pomerne žiarivým modrým lakom a čo je dôležitejšie, tiež luxusnou čiernobéžovou kombináciou interiéru, ktorá dala fádnym tvarom palubnej dosky úplne iný rozmer. Trochu nás prekvapilo, že je čalúnenie sedadiel vyrobené z veľmi tvrdej kože, ale možno zase o niečo viac vydrží. Inak je interiér dôverne známy - bez M-volantu by snáď nebolo BMW BMW, športové sedadlá sú usadené trošku vyššie, než by mi vyhovovalo a ich nastaviteľná bočná opora končí zbytočne nízko, takže v zákrutách hornej časti trupu chýba opora. Opäť nás dokázal rozhnevať podávač bezpečnostného pásu, z ktorého občas pás vyskočil a bolo treba sa preň naťahovať. Možno by v BMW mohli prijať fakt, že to Mercedes s očkom na konci vymyslel lepšie a nepokúšať sa vymýšľať niečo iné. Proste typická trojka, poďme sa teda pozrieť skôr na to, ako jazdí štvorkolka s dieselom.

Úsporný klapot
Ako už bolo povedané v úvode, pohon auta zabezpečuje dvojlitrový turbodiesel, skombinovaný so šesťstupňovým automatom. Verzia 20d nepredstavuje vrchol ponuky naftových štvorvalcov, je vyladená na 130 kW a 350 Nm a to z nej naopak robí základ ponuky. Avšak keby všetky základné motorizácie jazdili takto, to by bola paráda. Štvorvalec síce o svojej práci informuje celé auto čitateľnými vibráciami a pri mnohých menej prémiových značkách v strednej triede býva odhlučnenie klepania dôslednejšie, inak sa mu ale ťažko dá niečo vytknúť. K životu sa prebúdza v 1800 otáčkach, a hoci automat radí vyššie už krátko za 4000 otáčkami, v prípade potreby možno motor vytočiť až blízko päťtisícovej hranice. Že je dynamika so 130 kW a 350 Nm viac ako dostatočná, je asi jasné, obzvlášť keď automatický šešťstupeň radí príjemne rýchlo a až na pár výnimiek bez trhania. Keby ste náhodou zatúžitli po manuálnej voľbe rýchlostných stupňov, potom sa pripravte na nezvyčajné usporiadanie, kedy sa podraďuje zatlačením na volič vpred a preradenie sa vykonáva vzad. Nie je to ale svojvôľa BMW, rovnakým spôsobom fungujú sekvenčné prevodovky v pretekárskych autách, tak ťažko povedať, prečo sa všeobecne vžilo ovládanie presne opačné...

Pri bežnom jazdnom štýle nie je problém zmestiť sa pod 7,5 l. Ak ale máte trošku ťažšiu nohu alebo sa pohybujete veľa v meste, počítajte skôr s deväťlitrovou spotrebou.

Daň za trakciu
V kóde 320d xDrive prezrádza posledné slovo skutočnosť, že je auto vybavené pohonom všetkých kolies. A práve ten ničí to, čo autá z Mníchova tak preslávilo - schopnosť zadných kolies riadiť auto plynom. Kým u klasického BMW šliapnete v zákrute na plyn, sila na zadných kolesách pomôže vykrúžiť oblúk, prípadne koketne šmyknúť zadkom, ten istý pohyb pravej nohy zmení buď neutrálnu alebo mierne nedotáčavú charakteristiku na ešte nedotáčavejšiu. Výhodou systému xDrive asi bude, že sa vám pri horších adhéznych podmienkach tak rýchlo nevysvieti žiarovka kontrolky stabilizácie, perfektná trakcia je ale jediným pozitívom bavoráckej štvorkolky. Ďalšou jej nevýhodou potom je, že do inak presného (a veľmi málo strmého) konania preniká viac ruchov, ktoré gumovo kývajú volantom, čo býva občas považované za vítanú spätnú väzbu.

Čo sa jazdných vlastností na suchom povrchu týka, ide teda jednoznačne o krok späť, na mokrom alebo inak nepríjemnom povrchu však bude 4x4 vítaným pomocníkom. Táto špecifikácia nepriniesla ani nič nové, čo sa týka naladenia podvozku. Auto je aj na 17 " kolesách veľmi tvrdé, dobre ale dokáže stlmiť väčšinu rázov od nerovností ciest. Podotýkam, že tento automobil nebol vybavený M-paketom, čo naznačuje, že je aj v sérii podvozok až dosť tuhý, oproti športovej verzii má ale na hrboľoch v zákrute tendenciu znervóznieť a poskakovať.

BMW pre každého
Chvíľu to síce trvalo, ale špecifikácia auta s modrým lakom, béžovou kožou, automatom, pohonom všetkých kolies a dvojlitrovým dieselom nakoniec svoje miesto pod slnkom obhájila. Toto nie je proste auto pre typickú klientelu BMW, ale pre potencionálnych nových zákazníkov. U nich má vzbudiť záujem vyzývavý zovňajšok i vnútrajšok auta. Štvorkolka je dnes módna záležitosť podporená vidinou bezpečného správania na ceste a výkonný a úsporný diesel s automatom je prísľubom rýchleho, lacného a pohodlného cestovania. Má niekto záujem?

Plusy
• Výkonný a úsporný motor
• Výborná trakcia
• Presné riadenie
• Rýchlo pracujúca automatická prevodovka
• Účinné brzdy
• Veľmi dobré jazdné vlastnosti
• Dobré tlmenie nerovností

Mínusy
• Vibrácie od motora v kabíne
• Relatívne hlučnejší motor
• Vyšší posed za volantom
• Oproti verziám s pohonom zadných kolies menej komunikatívne riadenie
• Nedotáčavé správanie na limite
• Tvrdé pruženie
• Škodoradostný podávač bezpečnostného pásu

Mohlo by Vás zaujímať:

Akcie BMW

Modely BMW

Autá BMW na predaj

Blog BMW

Kontakty BMW