Test BMW 520d Touring

Zdroj: www.auto.etrend.sk

Viac ako päťka

Začneme malým pohľadom do spätného zrkadla: na prelome tisícročí bola cena päťkového kombíka so základným naftovým motorom 1667881 Sk. Volal sa 525 tds a mal výkon 105 kW (143 k). Dnešné čísla sú úplne iné. Nová 520d sa hrdí 135kW (184 k) a cenník sa začína sumou 42 600 eur (1 283 000 Sk).

To, že sa všetko zdražuje, predovšetkým automobily, patrí k často počúvaným frázam. Ale neradno zabúdať na jedno: takzvaná vyššia stredná trieda, ku ktorej neodškriepiteľne patrí aj BMW, sa významne zmenila. Ťažko hovoriť o strednej triede - aktuálna päťka bola rýdzo luxusné auto ešte v časoch, keď BMW ešte nevyrábalo plnohodnotné a drahé vozidlá.

O tom hovorí aj prvý optický vnem. Nárast rozmerov v priebehu rokov z neho urobil rešpektovaný krížnik ciest. Pasažieri sa môžu tešiť na príjemnú porciu miesta, zatiaľ čo batožinový priestor (560 l v základe) potvrdzuje, že Touring sa zameriava viac na lifestylovú eleganciu než na poskytovanie prepravných kapacít na najvyššej úrovni.

Auto dáva pri každom pohľade jasne najavo, za čo majiteľ vynaložil svoje peniaze. Najlepšie materiály a bezchybné spracovanie sú pádnymi dôkazmi všadeprítomnej kvality. Spontánne nadšenie podčiarkuje aj fakt, že BMW sa po rokoch kritiky a hľadania dopracovalo aj k presvedčivému ovládaciemu konceptu.

Obraz vysokej funkčnosti dopĺňa aj jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel a veľmi dobrý výhľad z vozidla, ktorý pri statočnej dĺžke 4,9 metra vôbec nie je bežnou samozrejmosťou a výrazne uľahčuje manipuláciu s vozidlom. Jedinou otázku potom ostáva, ako je možné, že svetlý poťah palubnej dosky testovaného vozidla sa tak výrazne zrkadlí v čelnom skle?

Pocit, že sedíte v naozaj luxusnom produkte, umocňuje aj kvalita podvozka, ktorá je technicky spoločná s veľkým sedmičkovým radom. V sériovej výbave nájdete napríklad aj vzduchové odpruženie zadnej nápravy, ktoré udržiava jej konštantnú svetlú výšku a tým aj pozíciu kolies k vozovke. Ale za nastaviteľné tlmiče, ktoré boli aj v testovanom aute, si treba priplatiť.

Celok sa prezentoval veľmi dobrým komfortom pruženia. Najmä v komfortnom režime mizli nerovnosti ciest ako mihnutím čarovného prútika. Ale ani v športovom nastavení auto veľmi nestvrdlo, skôr bolo presnejšie a viac sa prilepilo k ceste, čo je v konečnom dôsledku otázkou osobného vkusu.

Výborné jazdné vlastnosti BMW majú za dôsledok, že 520d sa najmä na cestách plných zákrut správa ako vozidlo s o číslo nižšou hmotnosťou a rozmermi, než má napísané v papieroch. BMW tomu hovorilo radosť z jazdy a musíme uznať, že je to jeden z mála marketingových sloganov, ktorý výrobca svojimi produktmi aj do bodky potvrdzuje.

Ako k tomu pasuje relatívne maloobjemový naftový motor, ktorý sa musí spoľahnúť iba na štyri valce? Už spomínaný predchodca z roku 1999 sa ešte držal kréda, že vozidlo v tejto triede musí mať pod kapotou aspoň šesť valcov.

Dnes to neplatí a dostatočný výkon vedia poskytnúť aj štyri valce, ktorým pomáha najmodernejšia technológia turbodúchadla s premenlivou geometriou lopatiek. Ich chod je veľmi kultivovaný, zvuk práce naftového motora, okrem pásma maximálneho krútiaceho momentu, takmer nepočuť a odpustil si aj nepríjemné bručanie.

K tomu sa pridávaú aj veľmi presvedčivý nástup a priebeh krivky výkonu. Krivka krútiaceho momentu nastupuje veľmi rýchlo. Stačí malý tlak na plynový pedál a od 1 500 otáčok za minútu prichádza výrazný ťah. BMW poslalo s novou generáciou motorov neželané efekty ako turbodiera na smetisko dejín naftových motorov.

Výrazne k tomu prispieva aj ľahko a presne radiaca šesťstupňová manuálna prevodovka. Jej stupne ležia celkom blízko pri sebe a šestka nie je žiadnym ťažkým rýchlobehom, ale pri plnom stlačení plynu svižne vyženie motor až do pásma maximálnych otáčok. To znamená, že vždy máte dostatok výkonovej rezervy.

A to všetko v súlade s potešením z jazdy, pričom však nepoškodzuje ekonomické a ekologické aspekty. BMW v tom prípade načiera do iných zásuviek a vyťahuje z nich vynikajúce výsledky aerodynamiky a minimálne straty spôsobené trením. V prípade motora sa optimalizáciou nastavenia prídavných agregátov zlepšila účinnosť, pri prevodovke sa o to isté postaralo mazanie so suchou kľukovou skriňou.

Vozidlo dosahuje v režime EU úctyhodnú spotrebu 5,1 l/100 km. V praxi ju možno niekedy dosiahnete, ale reálna prevádzka ukázala čosi iné. Bežne sa dostanete na sedem litrov na 100 km a aj spotreba počas testu 7,6 l/100 km preukázala technický pokrok. A čo ukazuje pohľad do zrkadla? Spomínaný predchodca s menšou dávkou temperamentu si vypýtal 9,8 litra.

Preto neprekvapí ani päť hviezdičiek, najvyššie možné hodnotenie redakcie auto motor a šport. Aj ten, kto detailne pozná konkurenciu od Audi a Mercedesu, sa bude sťažovať iba na jediné: že si ho nemôže dovoliť každý.

Motor

Kvapalinou chladený naftový prepĺňaný štvorvalec s primamym vsrtekovaním common rail, uložený pozdĺžne vpredu, päťkrát uložený kľukový hriadeľ, štyri ventily na valec s hydraulickým vymedzovaním vôle, dva vačkové hriadele ovládané reťazou. Filter pevných častíc.

Maximálny výkon - 135 kW (184 k) pri - 4 000 ot./min.

Litrový výkon - 67,7 kW/l (92,2 k/l)

Zdvihový objem - 1 995 cm3

Vŕtanie x zdvih - 84,0 x 90,0 mm

Kompresný pomer - 16,5:1

Krútiaci moment - 380 Nm pri - 1 750 ot./min.

Olejová náplň motora - 5,2 l

Prevodový systém

Pohon zadných kolies, šesťstupňová manuálna prevodovka.

Podvozok

Nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu dvojité priečne ramená, vzadu viacprvková náprava, teleskopické tlmiče a vinuté pružiny, vzadu vzduchové pruženie, stabilizátor vpredu aj vzadu. Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, 3 otáčky volantu medzi dorazmi. Hydraulický dvojokruhový brzdový systém s posilňovačom a ABS, vpredu aj vzadu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, parkovacia brzda pôsobiaca na zadné kolesá. Veľkosť diskov kolies 8 J x 17, rozmer pneumatík 225/55 R17 Y, pneumatiky Goodyear Excellence.

Servisné intervaly

Podľa palubného počítača.

Spotreba (Údaje výrobcu podľa ECE):

Mesto - 6,2 l/100 km

Mimo mesta – 4,5 l/100 km

Kombinovaná – 5,1 l/100 km

Emisie (Stanovené limity)

Emisná norma - Euro 5

CO2 - 135 g/km

Garancie

2 roky na celé vozidlo bez obmedzenia počtu kilometrov

12 rokov na prehrdzavenie karosérie

Technické údaje a rozmery

Päťmiestne päťdverové kombi

Súčiniteľ odporu vzduchu cw – 0,31

Dĺžka/šírka/výška - 4 907/1 860/1 462 mm

Rázvor - 2 968 mm

Rozchod vpredu/vzadu – 1 600/1 626 mm

Pohotovostná hmotnosť - 1 840 kg

Celková hmotnosť - 2 360 kg

Užitočné zaťaženie - 520 kg

Povolené zaťaženie strechy – 100 kg

Rozloženie hmotnosti - 45,9/54,1 %

Priemer otáčania vpravo/vľavo – 12,1/12,0 m

Objem palivovej nádrže – 70 l

Objem batožinového priestoru - 560/1 670 l

Jazdné výkony

Zrýchlenie

0 – 50 km/h - 2,8 s

0 – 80 km/h - 6,0 s

0 – 100 km/h - 8,8 s

0 – 130 km/h - 14,8 s

0 – 400 m – 16,3 s (136 km/h)

Maximálna rýchlosť - 222 km/h

Spotreba nafty počas testu

Najnižšia - 5,2 l/100 km

Najvyššia- 9,8 l/100 km

Priemerná - 7,6 l/100 km

Dojazd - 921 km

Brzdná dráha

zo 100 km/h za studena prázdne - 37,0 m

zo 100 km/h za studena naložené - 37,7 m

zo 100 km/h za tepla naložené - 37,3 m

zo 170 km/h - 108,0 m

Sériová výbava (vybrané prvky):

ABS, ESP, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, palubný počítač, elektrické ovládanie okien, tempomat, klimatizácia, zliatinové disky kolies, nastaviteľný volant, rádio s CD, dažďový senzor, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním.

Vybrané príplatkové doplnky

Parkovacie senzory vpredu a vzadu - 810 €

Asistent diaľkových svetiel - 150 €

Kožené čalúnenie - 2 100 €

Metalíza - 980 €

Navigácia - 3 050 €

Elektrické strešné okno - 1 650 €

Monitor mŕtveho uhla - 620 €

Bi-xenónové svetlomety - 1 200 €

Hodnotenie    * * * * * (5/5)

Ušľachtilé kombi so skromnejším batožinovým priestorom, ale vysokou funkčnosťou. Veľmi úsporný štvorvalcový motor sa vyznačuje vyrovnaným výkonom, jazdné vlastnosti sú prvotriedne.

Karoséria

+ Dobrý výhľad z kabíny, variabilitia batožinového priestoru, vysoká tuhosť karosérie.

- Iba priemerný základný objem batožinového priestoru.

Jazdný komfort

+ Veľmi dobre nastavené pruženie, nízky vnútroný hluk, pohodlné sedadlá, prehľadné ovládanie.

Pohon

+ Veľmi dobrá spätná väzba naftového motora, veľmi dobrý ťah motora, dobrá kultúra chodu, dobre odstupňovaná a presne radiaca prevodovka, veľmi dobré jazdné výkony.

Jazdné vlastnosti

+ Pokojná jazda v priamom smere, veľmi dobré ovládanie, ľahké a presné riadenie, bezproblémový prejazd zákrut.

Bezpečnosť

+ Veľmi účinné a dobre dávkovateľné brzdy, dobrá bezpečnostná výbava.

Náklady

+ Predpokladaná trvalá hodnota.

- Vyššia nákupná cena, drahé príplatkové prvky, iba dvojročná záruka.

Mohlo by Vás zaujímať:

Akcie BMW

Modely BMW

Autá BMW na predaj

Blog BMW

Kontakty BMW