Test BMW 530d Gran Turismo

Zdroj: www.auto.etrend.sk

Nový derivát typového radu 5 z produkcie mníchovskej automobilky láme zaužívané predstavy a preklenuje hranice trhových segmentov. Charakterizuje ho totiž pozoruhodný mix prívlastkov. Veď posúďte sami. Má klasickú koncepciu, zvýšený podvozok, štvormiestny interiér, karosériu so splývajúcou zadnou partiou a s variabilným systémom otvárania kufra. K tomu okná bez rámov, variabilné zadné sedadlá a luxusná výbava. Jeho tvorcovia mu na začiatok výroby naordinovali výhradne osemstupňovú automatickú prevodovku a po jej boku nechávajú alternovať trio motorov – osemvalec derivátu 550i a dva šesťvalce – 535i a 530d. Posledný z nich ako jediný spaľuje naftu. Motorizuje tiež exemplár, ktorý sme podrobili redakčnému testu.

Dve krajnosti

Postavte sa mu zoči-voči a možno zaváhate nad jeho identifikáciou. Obrovské kolmo situované ľadvinky masky chladiča autenticky pripomínajú sedmičku. Zmena uhla pohľadu prináša poznanie, že exponát vysiela svoje osobnostné čaro intenzívnejšie z profilu. Na obdiv núka veľký rázvor ohraničený obrovskými kolesami, vysoký pontón karosérie zhutnený prelismi, dlhú prednú kapotu a dozadu sa zvažujúcu strechu. V prípade bavorskej značky podobné dojmy evokovali dosiaľ len SUV. A keď nové BMW ukáže dvojicu lichobežníkových výfukových hrdiel, k tomu členité zadné veko kufra s obrovskými osvetľovacími telesami a relatívne úzky priezor okna, a to všetko podfarbené robustnosťou kreovanou do relatívne úzkych a vysokých proporcií, uvedomíte si, aká úzka hranica niekedy delí oslavné superlatívy od prejavov nepochopenia.

Vzadu všetko v pohybe

Uchopíte kľučku a skôr ako sa dvere otvoria, okno bez rámu zostúpi, aby sa vymanilo z objatia tesnenia. Pri nastupovaní nemusíte absolvovať disciplínu podrep ani na výpon špičke. Zvýšená pozícia sedadla na mieste vodiča je tak akurát. Keď si sadnete za volant, nohy máte spustené nadol ako v SUV, X6-ku pripomínajú tiež usporiadanie pracoviska vodiča aj kvalita použitých materiálov. Predné kreslá zaodeté v béžovej čiastočne perforovanej koži sú však len za príplatok. Patria k nim plné elektrické ovládanie, vyhrievanie aj ventilácia, nastaviteľné sedáky a páčkami servomotorov si môžete dokonca na mieru prispôsobiť aj zovretie bočníc. Volant s hrubým formovaným vencom kladie dlaniam zvýšený odpor. Pri kulise joysticku automatickej prevodovky má miesto ružica informačného systému iDrive so satelitne rozmiestnenými spínačmi zrýchľujúcimi pohyb v menu sprostredkovanom veľkou centrálnou obrazovkou. Kvitujeme osobitné vyčlenenie prepínačov jazdných režimov (Dynamic Drive Control). Kompletný prístrojový štít obsahuje aj digitálny prietokomer, ktorý sa pri nútenom voľnobehu a brzdení mení na snímač dobíjania akumulátora. Nechýba Head-up displej. Kritiku si zasluhujú v BMW už tradične zle prístupné dverové priečinky a chabý výhľad dozadu, ktorý robí z cúvacej kamery a parkovacích senzorov takmer nevyhnutnosť. Pri nastupovaní dozadu pozor na hlavu, strecha sa dosť zvažuje. Dve komfortné nezávislé kreslá v druhom rade sú tiež vyššie ukotvené, vybavené elektrickým pozdĺžnym posuvom a polohovaním operadiel. Ak ich zasuniete do krajnej zadnej polohy, máte k dispozícii kráľovský priestor na nohy, no vyšším pasažierom bude chýbať rezerva nad hlavou. A keby sa komfortu ešte málilo, k dispozícii máte klimatizáciu pre každé kreslo zvlášť, prípadne zábavný systém s veľkoplošnými obrazovkami zabudovanými do operadiel predných sedadiel. Za operadlami sedadiel kufor oddeľujú elektricky ovládané béžové platne. Majú bezpečnostnú funkciu. Škoda len, že ich z interiéru vidno medzi operadlami zadných sedadiel. Akoby čakali na čalúnenie alebo ešte lepší nápad. Ale pokračujme. Ak potrebujete odviezť objemnejšie bremeno, spínačom priamo z kufra ich sklopíte spolu s operadlami zadných sedadiel. Potom sa prepravná kapacita znásobí zo základných 440 na 1 700 litrov. Za pozornosť, samozrejme, stojí praktický zdvojený systém otvárania zadného veka, a to buď len jeho spodnej časti (mechanicky), alebo v celku so zadným oknom (elektricky). Zhodou okolností, alebo cielene, toto riešenie pripomína systém Twindoor, už skôr aplikovaný na Škode Superb.

Dynamicky a za málo

Zmodernizovaný a odľahčený šesťvalcový turbodiesel s premenlivou dĺžkou nasávacieho potrubia hrá v päťkovom GT rolu výkonového základu, no robí to suverénne aj zásluhou osemstupňovej automatickej prevodovky. Premiéru mala v sedmičkovom dvanásťvalci, no do GT sa montuje štandardne ku všetkým motorom.

Radí nenápadne mäkko, akoby neexistovala, no udržuje motor neustále v otáčkovom optime. Keď zvolíte režim Sport alebo Sport +, otáčky o päť stoviek stúpnu a reakcia sa ešte zdynamizuje. Na „kick down“ odpovedá odradením aj o päť stupňov. Pri ustálenej rýchlosti zas prevelí motor na úsporný chod. Napríklad  pri 50 km/h otáčkomer ukazuje 1 300, pri deväťdesiatke otáčky stúpnu na 1 500 a pri stotridsiatke sa ustália na 1 700. Určite netrpezlivo čakáte, ako dopadol test spotreby auta, ktoré na prekonanie stovky potrebuje len sedem sekúnd, pričom ho sprevádza chýr úsporného derivátu. Na konci nášho testovacieho okruhu jeho palubný počítač vykázal definitívny výsledok – priemerných 8,1 l/100 km. Pozoruhodne dobré vysvedčenie.

Komfort prvý v poradí

Veľkoryso riešený podvozok s pneumaticky odpruženou zadnou nápravou vybavený osemnástkami má mimoriadne komfortnú charakteristiku pruženia. Ako stvorená pre slovenské cesty-necesty. Pritom stále je to bavorácky charakter, o ktorý sa dá, keď treba, aj oprieť. Ak v systéme Dynamic Drive Control zvolíte jeden z dvoch športových režimov, potom hlavne kvôli promptnejšej reakcii akcelerátora, riadenia a prevodovky. Stvrdne síce aj perovanie, ale stále patrí k tým príjemnejším. S voľbou režimu Sport+ sa zodpovednosti za stabilitu zbavuje elektronika. A tak odštartovať z miesta môžete s pískajúcimi pneumatikami a toleruje sa aj výjazd z oblúkov kontrolovaným šmykom zadnej nápravy. Tak či tak, dvojtonové BMW 5GT na ceste svojím plavným prejavom a izoláciou posádky viacinklinuje k luxusnému radu sedem ako k akčnejšie poňatej päťke.

Záver

BMW 5 GT je mimoriadny zjav, až  taký, že sa bez veľkej dávky tolerancie nedá zrovnávať so žiadnym autom aktuálne figurujúcim na európskom trhu. Ak sme ho do porovnávacej tabuľky predsa len zaradili vedľa Audi A5 Sportsback, tak najmä kvôli spôsobu sprístupnenia kufra, s Mercedesom CLS sa vzdialene podobajú štvormiestnym interiérom a karosériou typu kupé, s Jaguarom XF majú spoločné to, aký rozruch vyvolal ich zjav. Priestorovou ponukou sa GT od BMW blíži ďalšiemu Mercedesu, tentoraz triedy R. Mnohí fanúšikovia motorizmu by z rukáva vytiahli možno nejaké SUV a takto by sa dalo pokračovať. Faktom je, že zjav BMW 5 GT vyvoláva široký diapazón reakcií – od nadšenia až po sklamanie. Z toho ťažko usudzovať, ako sa budú vyvíjať jeho trhové preferencie. No mimo diskusie je fakt, že pôsobí hodnotným dojmom, poskytuje nevšedný komfort, čo platí rovnako o vyladení podvozku aj o priestorových pomeroch v interiéri. Osobitnú zmienku si zasluhuje praktickosť riešenia variabilného prepojenia kufra s interiérom a, samozrejme, ponuka výkonných motorov v kombinácii s vysoko cenenou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Na druhej strane BMW 5 GT môže hendikepovať absencia verzie s pohonom štyroch kolies.

Hodnotenie

+ výkonný, pružný a úsporný motor
+ sofistikovaná prevodovka
+ komfortné pruženie
+ prakticky riešený kufor
+ kvalita použitých materiálov
+ priestorová ponuka interiéru
+ komfortné zadné sedadlá
– menej miesta nad hlavou vzadu
– obmedzený výhľad dozadu

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BA, EBD, DTC, šesť airbagov, servotronic, 8-st. automatická prevodovka, prepínanie režimov dynamiky jazdy, dvojzónová klimatizácia, audiosystém so sedempalcovým displejom, tempomat s funkciou brzdenia, palubný počítač, regenerácia energie pri brzdení, parkovací systém vzadu, elektricky ovládané predné sedadlá, dažďový senzor, predné hmlovky, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Kožené čalúnenie, dvadsaťpalcové  disky kolies z ľahkých zliatin, predný parkovací systém, cúvacia kamera, varovanie pri opustení jazdného pruhu, kotrola priestoru vedľa vozidla, kamera s bočným výhľadom, systém nočného videnia, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, aktívna ventilácia sedadiel, aktívne predné sedadlá, športové predné sedadlá, vyhrievanie sedadiel, športový volant, Head-up displej, TV funkcia...

Mohlo by Vás zaujímať:

Akcie BMW

Modely BMW

Autá BMW na predaj

Blog BMW

Kontakty BMW