Test BMW 740d xDrive

Zdroj: www.auto.etrend.sk

Na tohtoročnom autosalóne v Pekingu mníchovská automobilka predstavila svoj prvý luxusný model, v ktorom kombinuje vznetový motor so systémom pohonu štyroch kolies xDrive. Cti stať sa štvorkolkou sa dostalo derivátu 740d, ktorý poháňa dvakrát prepĺňaný trojlitrový šesťvalec s maximálnym výkonom 225 kW (306 k). BMW týmto počinom zotrelo určitý hendikep voči dvom svojim hlavným súperom (Audi a Mercedes-Benz), ktorí vznetové štvorkolky majú vo svojej ponuke dávnejšie. BMW 740d xDrive uviedli na tunajší trh začiatkom štvrtého štvrťroka.

Monumentálny majestát

Dlhá predná kapota, kabína posunutá maximálne dozadu a krátke previsy karosérie – to sú základné charakteristiky siluety nielen luxusnej limuzíny radu sedem, ale aj menších modelov značky BMW. Jednotnú identitu vyžarujú nakoniec aj ďalšie znaky, ako sú typické ľadvinky masky chladiča, veľmi podobný obrys predných svetlometov a čiastočne aj zadných skupinových svetiel. Čím to potom je, že sedmičku na parkovisku v spoločnosti ďalších „bavorákov“ (päťku nevynímajúc) ľahko identifikujete? Podľa nášho názoru nie sú v tom detaily, ale robustná až monumentálna stavba. Poznáme modely, ktoré sa zdajú menšie ako v skutočnosti sú. To však nie je prípad BMW 7. Ono svoj majestát nemaskuje, ale manifestuje.

Siločiary pracoviska vodiča

Dverami netreba búchať. Stačí ich privrieť a servomotory dielo dokončia. V poradí tretie usadnutie za volant BMW radu sedem aktuálnej generácie opäť sprostredkováva atmosféru luxusu okorenenú športovým akcentom, ktorý v žiadnom bavoráku nemôže úplne absentovať. V sedmičke ho napríklad reprezentuje teplomer olejovej náplne motora, nízke základné ukotvenie predných sedadiel a stredový panel zľahka natočený voči vodičovi. Dominuje mu širokouhlá obrazovka intuitívne zostaveného informačného systému iDrive. Zasurfujete si v ňom ružicou umiestnenou pri kulise anatomicky tvarovaného joysticku voliacej páky automatickej prevodovky. Obrazovka interpretuje aj zábery cúvacej kamery či ďalšej dvojice bočných kamier, ale aj mapy navigácie s impozantnou grafikou. No to všetko si už musíte priplatiť. K doplnkovej výbave patrí tiež Head Up displej, ktorý zobrazuje základné parametre jazdy na skle v zornom poli vodiča, ako aj asistenčný systém upozorňujúci, že nechtiac opúšťate jazdný pruh. Bezkľúčové štartovanie spolu s elektromechanickou parkovačkou už neoddeliteľne patria k štandardu. Luxus reprezentuje predovšetkým drevené obloženie a kvalitná perforovaná koža na sedadlách. Ak si na ňu potrpíte, môžete ju mať aj na povrchu palubnej dosky. Plný elektrický servis predných sedadiel a volantu je v cene. Ale tieto komfortné predné sedadlá, na ktorých si môžete predĺžiť sedák a prispôsobiť zovretie bočníc, spustiť vyhrievanie alebo ventiláciu, cenu zvyšujú. Pohodu umocňuje bezchybná ergonómia pracoviska vodiča aj ozvučenie bohato dimenzovanou sústavou reproduktorov. Len tie dverové priečinky sú v BMW už tradične ťažko prístupné.

Siesta pre náročných

Tiež nižšie ukotvená zadná lavica je vyformovaná do dvoch pohodlných kresiel. Chodidlá sa dajú zasunúť pod predné sedadlá, čím získate žiadanú oporu stehien. Atmosféru pohody dotvára oddychový sklon operadla. Za 180 cm vysokým a čítankovo sediacim vodičom disponujete 10 cm rezervou vo výške kolien za predpokladu, že máte podobnú výšku. V takom prípade môžete rátať aj s dostatočným šesťcentimetrovým priestorom nad hlavou. Za príplatok máte k dispozícii elektrický posuv sedadiel, štvorzónovú klimatizáciu, prípadne zábavný systém s obrazovkami zabudovanými v operadlách predných sedadiel.

Aj veko kufra nečujne priviera servomotor. Pohľad do jeho útrob prezrádza dostatočnú hĺbku, možno je trochu úzky. V každom prípade jeho základný objem na úrovni 500 litrov nepatrí ku konkurenčným výhodám sedmičky.

Nekompromisne aj úsporne

Typové označenie 740d navodzuje predstavu, že pohon má na starosti  štvorlitrový osemvalec. Zdanie klame. Pod prednou kapotou testovaného exemplára pracuje najvýkonnejší vznetový šesťvalec súčasnosti. So zdvihovým objemom 3,0 l a dvojitým prepĺňaním Variable Twin Turbo dosahuje maximálnych 225 kW (306 k) a krútiaci moment vrcholí na úrovni 600 Nm. Jeho špecialitou je priame vstrekovanie pracujúce s tlakmi až 200 Mpa. V jeho tandeme má vyárendované miesto výhradne osemstupňová automatická prevodovka. Výsledok – veľmi dobrá akcelerácia – len šesť sekúnd potrebuje tento koráb na prekonanie stovky. Aj keď radenie pod plným plynom má úžasnú kadenciu, žiadna dráma sa nekoná. Prevodové stupne zapadajú do súkolia mäkko, zvuk motora pri vyšších rýchlostiach ťažko rozpoznať od aerodynamického šumu. Pritom reakciu motora, prevodovky (aj charakteristiku pruženia) si môžete regulovať spínačom systému kontroly jazdnej dynamiky na stredovej konzole. Voliť môžete zo štyroch úrovní – Comfort, Normal, Sport a Sport+. Rozdiel v odozve akcelerátora je pritom markantný. Ak potrebujete razantne predbehnúť alebo nekompromisne vyštartovať z miesta, Comfort nemusí stačiť. Motor aj prevodovka totiž na kick down reagujú trochu ospalo. Odporúčame radšej vopred zvoliť mód Sport, prípadne Sport+. V druhom prípade sa síce vzdáte podpory trakčného systému, ale xDrive to kompenzuje záberom všetkých štyroch kolies. Tých 7 litrov priemernej spotreby v kombinovanom cykle, ktoré deklaruje výrobca, sa zdá byť poriadne mimo reality. My sme sa však presvedčili, že tento motor dokáže držať diétu. Na našom testovacom okruhu si podľa palubného počítača vypýtal len 7,9 l/100 km v priemere. Ako je to možné? Napríklad aj tak, že pri diaľničnej stotridsiatke a zaradenej osmičke dosahuje len 1 750 otáčok. Pritom jazda v rámci rýchlostných limitov zamestnáva len zlomok jeho schopností.

Izolácia v komforte

Podvozok vybavený pneumatikami Runflat formátu 275/40 R19 (za príplatok) sa v režime Comfort plavne vznáša nad nerovnosťami vozovky. Kto si chce vychutnať pohodu jazdy v luxusnom BMW, bude zrejme väčšinou využívať práve ten. Pritom nič záväzné – zmena nastane okamžite s prepnutím (napríklad) do športového režimu. Tlmiče stuhnú, prevodovka podradí, otáčky stúpnu a nasledujúcu pasáž po sebe nasledujúcich ostrých oblúkov si môžete vychutnať športovejším štýlom. Ale prípadné výtlky v asfaltovom koberci už budete vnímať bezprostrednejšie. Aj keď dynamická kontrola tlmičov 400-krát za sekundu prispôsobuje ich charakteristiku povrchu cesty, dá sa prekvapiť. Limity pri prejazde zákrut zvyšuje integrované riadenie zadnej nápravy – zadné kolesá sa natáčajú súhlasne s prednými. Navyše pri výjazde z nich využijete lepšiu trakciu. Pri pomalom manévrovaní sa zas natáčajú nesúhlasne a robia obrovské BMW obratnejším. So systémom xDrive zákrutu síce vyšším tempom neabsolvujete, ale keď ju opúšťate, o podvozok sa môžete spoľahlivejšie oprieť. Oceníte ho aj pri akcelerácii z miesta – špeciálne na mokrej vozovke. Záber štyroch kolies vás odlepí rýchlejšie ako samotná zadná náprava rozhádaná s elektronickým trakčným systémom. A keď nasneží, nehrozí ako v prípade zadného pohonu a prázdneho kufra, že skončíte v polovičke stúpania, ktoré posádky menej urodzených prednokoliek s prehľadom absolvujú.

Záver

BMW vzalo na milosť pohon štyroch kolies aj v luxusnej triede. Najprv ním vybavilo benzínové osemvalcové deriváty a nakoniec aj najvýkonnejší vznetový. Pohon štyroch kolies je dnes „in“, a tak sa ukazuje, že filozofia Audi, ktorá ho posunula aj do luxusnej triedy, bola dobrým marketingovým ťahom a neodolateľným pokušením pre konkurenciu. Tých 3 400 € (102 428 Sk), ktoré za xDrive sa už dá považovať za slušné číslo, ale tvorí „len“ 4 % z celkovej sumy vozidla. Teda téma, čo stojí minimálne za úvahu aj v prípade, že so svojím luxusným bavorákom nemienite každý zimný víkend hosťovať vo vysoko položených lyžiarskych strediskách.

Rezonuje tiež fakt, že BMW rezignovalo na vznetový osemvalec a pod pôvodné typové označenie elegantne vsunulo svoj najvýkonnejší šesťvalcový turbodiesel. A keďže aj Mercedes-Benz sťahuje z obehu svoj osemvalec 450 CDI, môžeme to považovať za trend, ktorému sa Audi zatiaľ bráni. Faktom je, že šesťvalce poskočili v kultúre chodu, dosahujú dosiaľ nepredstaviteľný výkon a tieto ich parametre viac než dostatočne zhodnocuje posledná generácia sedemstupňových a osemstupňových automatických prevodoviek. Pritom sú  lacnejšie aj úspornejšie.

Hodnotenie

+ Impozantný zjav
+ úroveň štandardnej a doplnkovej výbavy
+ výkonný, pružný a úsporný motor
+ sofistikovaná prevodovka a podvozok
+ komfortné pruženie
+stabilita a trakčné schopnosti
+ kvalita použitých materiálov
– chýbajúca spätná väzba

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BA, DSC DTC, šesť airbagov, aktívne opierky hlavy vpredu, osemstupňová automatická prevodovka, tempomat s funkciou brzdenia, audiosústava s hi-fi systémom reproduktorov, palubný počítač s monitorom, dvojzónová klimatizácia, kožené čalúnenie, elektromechanická parkovačka, optimalizovaný posilňovač riadenia, bezkľúčové štartovanie, regenerácia energie pri brzdení, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, vyhrievanie predných sedadiel, elektricky nastaviteľný volant, dynamické ovládanie tlmičov, xenónové svetlomety, predné hmlovky, parkovacie senzory, 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Štvorzónová klimatizácia, nezávislé kúrenie, navigácia, Head up displej, hi-fi systém, zábavný systém vzadu, hlasové ovládanie, cúvacia kamera, varovanie pri opustení jazdného pruhu, varovanie pred vozidlami v mŕtvom uhle, aktívny tempomat s funkciou Stop & Go, nočné videnie, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, ventilácia predných sedadiel, komfortné predné sedadlá, komfortné sedadlá vzadu s elektrickým ovládaním, automatická regulácia tlmičov a stabilizátorov, M aerodynamický balík, 19- alebo 20-palcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Mohlo by Vás zaujímať:

Akcie BMW

Modely BMW

Autá BMW na predaj

Blog BMW

Kontakty BMW