Test BMW 750d xDrive: Mníchovský Star Trek

BMW radu 7 patrí už dlhé roky k špičke automobilového luxusu. Viac než vrchol mníchovskej produkcie vedia ponúknuť už len nekresťansky drahé aristokratické značky Rolls-Royce či Bentley. Špičkové BMW je okrem toho tradične aj nositeľom najnovších technológií. Presvedčili sme sa o tom v teste faceliftovanej limuzíny 750d xDrive.

Facelift v znamení technologických noviniek

Nehas, čo nehorí. Týmto mottom sa evidentne riadili mníchovskí dizajnéri pri omladzovaní radu 7. Bizarné tvary s podpisom Chrisa Banglea sú dávno preč, súčasná vlajková loď je podstatne elegantnejšia a napriek štyrom zárezom na pažbe pôsobí stále aktuálne. V rámci faceliftu preto dostala iba minimálnu retuš, ktorú na prvý pohľad veľmi nevidieť. Korekčná ceruzka sa jemne dotkla svetiel, nárazníkov, masky chladiča, spätných zrkadiel a kolies.

Hlavnou exteriérovou novinkou sú príplatkové adaptívne svetlomety zložené z diód. Majú variabilný svetelný lúč, ktorý upravujú natáčaním a vypínaním jednotlivých modulov. Svetlá nielen dobre vyzerajú, ale perfektne menia noc na deň. Pochváliť musíme aj prácu automatických diaľkových svetiel, ktoré skutočne fungujú. Napriek desiatkam kilometrov v tomto režime nás nik z ostatných vodičov neupozornil na to, že by sme mu chceli prepáliť sietnicu.

Novinkou s príchuťou sci-fi je osvetľovanie osôb. Ak vozidlo pomocou kamery vyhodnotí, že sa pred ním nachádza nedostatočne viditeľný človek, osvetlí ho presne riadeným lúčom. Systém zbytočne neotravuje, doplňujúce svetlo spúšťa len v prípade potreby. Počas testu nám ho aktivovalo niekoľko nočných chodcov v tmavom oblečení.

Facelift sa radikálne dizajnovo neodrazil ani na interiéri, ktorý dostal nové sedadlá a upravené materiály. Luxusné kreslá sú nastaviteľné vo všetkých možných smeroch a usadiť sa do nich je balada. Vystupovanie z nich je aj po dlhej ceste podobne nepríjemné ako vyliezanie z pohodlnej postele po troch hodinách spánku.

To isté možno povedať aj o zadných sedadlách. Štyria pasažieri si užívajú nadmernú porciu priestoru, výborné tvarovanie sedákov i operadiel a kvalitnú kožu pod zadkom. Pre batožinu je pripravených päťsto litrov, ktoré môžu byť prikryté elektricky ovládanou kapotou. Tá okrem tlačidiel rozumie aj pohybu nôh pod zadným nárazníkom.

Súboj zobrazovacích jednotiek

Namiesto analógových prístrojov je pred vodičom farebný displej so šírkou vyše desať palcov. Obrazovka mení svoju grafiku podľa zvoleného režimu, pričom otáčkomer možno využiť aj na zobrazovanie ďalších prvkov, napríklad zoznamu prehrávaných skladieb. Displej nemá problém ani s 3D prvkami, využíva ich napr. pri nastavení adaptívneho radaru.

Na prístrojovom paneli nechýba zobrazovanie maximálnej povolenej rýchlosti ani zvýraznenie časti rýchlomeru pri jej prekročení. To sa nám stalo niekoľkokrát, keďže kamera občas poplietla značenie a na hlavnej ceste zobrazila rýchlosť, ktorá platila pre bočnú komunikáciu či vjazd do areálu. Väčšinou ale fungoval tento systém spoľahlivo. Stopercentná nebola ani funkcia upozornenia na chodcov, aj čiastočná funkčnosť je však lepšia než žiadna.

Napriek vyšperkovanosti digitálneho panelu sme nemali dôvod sa naň pozerať často, sekundoval mu totiž špičkový head-up displej. Zabudnite na nejaké kostrbaté oranžové čísla. Sedmička sa pýši farebným grafickým panelom, ktorý toho dokáže zobraziť skutočne veľa. Nad kapotou vám okrem rýchlosti môžu poletovať dopravné značky, rôzne upozornenia či navigačné povely vrátane zobrazenia križovatiek, spôsobu radenia a súčasnej pozície auta.

Perfektná zobrazovacia jednotka má navyše variabilnú intenzitu podsvietenia. Napríklad pri jazde proti slnku ju vozidlo automaticky zvýši, aby zostali znaky čitateľné. V noci sa head-up displej spolu s prístrojovým panelom prepína na menej agresívnu červenú farbu.

Dvanásť multifunkčných palcov

Tretím zobrazovacím parťákom je dvanásťpalcová obrazovka na vrchu palubnej dosky. Tá je využívaná na množstvo rôznych funkcií, pričom dokáže vykonávať aj dve naraz. Plochu displeja možno rozdeliť, v ľavej možno zobraziť napríklad navigáciu a v pravej údaje palubného počítača. Navigačný systém sa okrem tradičných funkcií chváli trojrozmerným zobrazením mestského prostredia, uľahčujúcim orientáciu. Niektoré stavby sú dokonca farebné.

Displej je využívaný aj pre systém nočného videnia, ktorý vďaka infrakamere spoľahlivo odhalí skrytých chodcov či zvieratá popri ceste. Možno s ním aj identifikovať, ktoré autá sú zaparkované dlho a ktoré mali ešte prednedávnom horúce vnútornosti.

Limuzína je však vybavená aj ďalšími, klasickými kamerami. Elektronické oči sú na predných blatníkoch, spätných zrkadlách i zadnej kapote. Zobrazovanie má dva režimy, pri prvom sa využívajú predné kamery na pohľad do strán. Druhý kombinuje obraz z troch kamier a vytvára virtuálny pohľad zhora. S päťmetrovým kolosom je vďaka tomu radosť parkovať.

V rámci faceliftu sa do mníchovskej vlajkovej lode dostal audiosystém vyhlásenej značky Bang & Olufsen. Jeho šestnásť reproduktorov patrí bezpochyby k tomu najlepšiemu, čo mali naše uši možnosť počuť. Výborne odhlučnený interiér sedmičky sa vďaka nim mení na koncertnú sálu, pričom pripravený orchester dokáže výborne zahrať prakticky akýkoľvek žáner. Zvuk si zachováva krištáľovú čistotu aj vo vysokých hlasitostiach. Dosiahnuť ich nie je problém, vďaka výkonu 1 200 wattov sa so 750d dá ozvučiť aj menšie kultúrne podujatie.

Posledným dielikom do high-tech skladačky je internet. Vozidlo dokáže cez Bluetooth komunikovať s telefónom a okrem bežných funkcií hands-free či prehrávania hudby vie využiť mobilné dátové pripojenie na zobrazovanie webového obsahu. Zaujímavá funkcia, no v praxi nemá veľké využitie. Surfovanie po internete je totiž pomalé a kostrbaté ovládanie má od ideálu ďaleko. Práca na dotykovom displeji telefónu je podstatne príjemnejšia.

Trojturbová elektráreň s nízkym apetítom

Pod kapotou testovanej limuzíny pracoval revolučný naftový šesťvalec s troma turbami, ktorý poznáme napríklad z modelu M550d či BMW X6 M50d. V sedmičke nás diesel s výkonom 381 žrebcov opäť presvedčil o svojich kvalitách. Dvojtonovú limuzínu katapultuje na stovku za 4,9 sekundy a poriadne zatlačiť dokáže aj pri zošliapnutí plynu na diaľnici.

Naftový motor poteší aj svojou kultivovanosťou, BMW by si predsa nedovolilo do svojej vlajkovej lode napchať nejaký traktorák. Agregát je perfektne odhlučnený o vibráciách sa dočítal iba v historickej knižke. Aj vďaka špičkovému osemstupňovému automatu sa vozidlo rozbieha hodvábne hladko. V prípade potreby štandardne všetky štyri poháňané kolesá poriadne zatiahnu a ženú dvojtonovú sedmičku vpred s nečakanou ľahkosťou.

Agregát síce pije, no vo svojej triede patrí jednoznačne k najmenším závislákom na demižónoch paliva. V priemere sa s ním dá jazdiť za deväť litrov. V meste treba rátať s desiatkou, na diaľnici a vidieku osciluje jeho apetít okolo čísla osem. Od papierovej spotreby udávanej výrobcom je síce realita vzdialená, no i tak sú to o výborné hodnoty. Treba mať na pamäti, že 750d je dvojtonová štvorkolka s automatom, ktorá stovku strelí pod päť sekúnd.

Dve tváre má aj adaptívny podvozok, ktorý sa dá nastaviť v štyroch úrovniach. Nerovnosti dokáže vyžehliť tak, že sa človek pri jazde po slovenskom tankodróme cíti ako na nemeckej diaľnici. Zo zákrut sa napriek tomu nevylieva ako roztopené maslo, dvojtonový kolos sa nimi dokáže prehnať skutočne svižne. Platí to najmä pre dynamickejšie nastavenie Sport, pri ktorom si však podvozok stále zachováva dôstojnosť a komfort.

Kritizovať nemožno ani dobre nastavený posilňovač riadenia. S volantom sa pracuje pohodlne, i keď vodič stále cíti, že má v rukách dve tony hmotnosti. Balík dopĺňajú kvalitné brzdy, účinok ozrutných tanierov sa dobre dávkuje a masu kovu bez väčších problémov zastaví.

Výborné nemecké sci-fi za štyri melóny

Špičkový luxus nikdy nebol lacný a faceliftované BMW 7 nie je žiadnou výnimkou, ktorá by potvrdzovala pravidlo. Už za najnižšiu verziu 730d zaplatia slovenskí záujemcovia 77 100 eur, naftový model s päťkou v označení stojí o vyše dvadsaťtisíc viac. A to je len začiatok.

Viacero príplatkových prvkov, ktoré sme spomínali v teste, svojou cenou presahuje hranicu tisíc eur. Len za samotný audiosystém B&O sa pripláca bez ôsmich dukátov rovných päťtisíc. Keďže skúšaný kúsok bol skutočne natrieskaný extra výbavou, cena sa vyšvihla až na 135-tisíc eurodukátov.

Za štyri milióny v starej mene nie je problém zohnať pekný byt či postaviť dom. Cieľová skupina, na ktorú BMW týmto modelom mieri, však málokedy rieši existenčnú otázku. Väčšina je dávno za vodou a hľadá hodnoty ako komfort, luxus a imidž. BMW 750d im dáva všetkého plné hrste a k tomu môže pribaliť mnohé technológie, ktoré sme nedávno videli iba v Star Treku.