Test BMW radu 3

Zdroj: www.automix.atlas.sk

Celosvetové uvedenie nového radu 3 (interné označenie F30) je veľkou udalosťou, keďže sa jedná o najpredávanejší model automobilky s momentálne najvyšším predajom v prémiovom segmente. Od prvého modelu rady 3 ubehlo vyše 35 rokov a od tej chvíle začalo toto vozidlo písať históriu, ktorá spája prémiovosť a výrazne športový charakter. Tuhé radenie, presné riadenie a tvrdý podvozok boli dominantami od začiatku radu 3. Ako sa auto zmenilo po toľkých rokoch a čo všetko ponúka nová generácia sme išli, na pozvanie automobilky BMW, vyskúšať do Barcelony.

Hneď na prvý pohľad sa nový rad výrazne zmenil. Z prvých fotografií, ktoré prišli cez internet sme mali rôznoliate pocity, no osobné stretnutie prebehlo oveľa pozitívnejšie. „Trojka" vyžaruje to, čo má - agresivitu, šport a prémiovosť. A ako sme spokojní s tým, aký dizajn má najnovší prírastok Mníchovského prémiového segmentu? Predné svetlá sú jednoznačne zaujímavé, zadné zaraďujú model k svojím súrodencom radu 5, 6 a 7. Celkový koncept auta je výrazne dynamický a v línii Sport vyzerá extrémne dravo, pričom červená farba sa k nemu mimoriadne hodí.

O čo ide dizajnérom spoločnosti BMW pri nových modeloch? V poslednej dobe sme mali možnosť uzrieť hlavne novú generáciu 1, 3, 5 a 6. Jednotku sme pred nedávnom testovali a pri jej dizajne sme sa na chvíľu zastavili. Smutný pohľad vpredu pripomína najvyššiu radu 7. Nový rad 5 dosiahol viac menej iba nadšenie a pozitívne ohlasy a to isté môžeme povedať aj o rade 6. Trojka však opäť priniesla dizajnový prvok, ktorý vyvoláva veľa diskusií. Predné svetlá pripomínajú vyšší rad 5, pričom majú agresívnejší „pohľad" a sú potiahnuté úzkym pásom až k predným obličkám. Tým sa odkryla časť obličiek, ktoré boli v minulosti odhalené. Dizajn vyvolal mnoho diskusií, no možno práve to bol zámer. Zmena, šok a niečo, aby sa o aute stále rozprávalo. A marketing sa podaril.

Zvonku je teda línia výrazne dynamická, ako je tomu vo vnútri? Na začiatok treba povedať, že BMW ponúka nový rad 3 v troch líniách: Modern, Sport a Luxury. Tomu sa prispôsobuje tak interiér, ako aj exteriér vozidla. Modern ponúka štýl, hodí sa do mesta, vyniká viac luxusnými prvkami a vo vnútri možnosťou drevených doplnkov s nezabrúsenou štruktúrou. Sport je zameraný na dynamiku, agresivitu, kontrast a dizajn, ktorý vyžaruje rýchlosť hneď na prvý pohľad. Luxury sa približuje k vyšším radom a ponúka luxusnejšie prvky v interiéri. My sme mali možnosť vyskúšať líniu Modern vo verzii 320d (na fotkách s šedo-hnedým lakom a bledým interiérom) a líniu Sport vo verzii 328i (na fotkách s červeným lakom a kontrastným čiernym interiérom).

Ak by ste videli novú radu 3 aj v iných farbách, je možné identifikovať líniu Sport napríklad podľa kombinácie s čiernou farbou na spätných zrkadlách, okolo hmlových svetlometov, či na mrežiach typických BMW obličiek, ktoré sú v tejto verzii tak isto lakované do čierna a ich počet je 8 (na každej strane). Línia Modern prináša 11 mreží obličiek (po oboch stranách), ktoré sú spolu s niekoľkými ďalšími prvkami v chrómovom dizajne. Po prvý krát prišlo BMW s niekoľkými možnosťami pre svoj kľúčový rad 3. Bezpečnosti výrazne napomáha plnofarebný Head-Up displej, ktorý zobrazuje najdôležitejšie informácie priamo do zorného pola vodiča, a efektivite zasa štandardne montovaný systém Auto Start-Stop. Okrem nich je každá motorizácia kombinovateľná s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Oproti predchodcovi auto narástlo o 93 mm do dĺžky, rázvor náprav je väčší o 50 mm, rozchod kolies vpredu o 37 mm a vzadu o 47 mm. Tieto väčšie rozmery umožňujú novej generácii poskytovať vo vnútri výrazne viac priestoru, pričom dozadu sa bez problémov zmestia aj vyššie osoby.

Pri uvedení BMW oznámilo, že nová generácia bude zo začiatku kombinovateľná so štyrmi motorizáciami, a to ako verzia 320d, 320d EfficientDynamics, 328i a 335i. Na test boli pripravené verzie 320d a 328i. Naftový dvojliter 320d má výkon 184 koní (135 kW), 380 Nm točivého momentu a kombinovanú spotrebu 4,5 litra na 100 km. Ponúka výborný pomer spotreba/výkon a svojimi parametrami dokáže pokoriť nejeden benzínový agregát. Ani na okruhu sa nespráva lenivo a ponúka veľmi dobrý pôžitok z jazdy. Nový benzínový štvorvalec má objem 2,0 litra, výkon 245 koní (180 kW) a točivý moment na hodnote 350 Nm, pričom dokáže jazdiť za 6,4 litra na 100 km. Zrýchlenie 0 - 100 km/h nového „benziňáka" je obdivuhodných 5,9 sekundy. Benzín a 245 koní, spojenie, ktoré nenechá chladného žiadneho fanúšika pískajúcich pneumatík a rozžeravených bŕzd. Motor sa nechá s radosťou točiť do červeného poľa a ponúka jazdné vlastnosti šesťvalca.

Aj nový rad 3 ponúka rôzne nastavenia v podobe ECO PRO, Comfort, Sport a Sport+. S novým režimom ECO PRO dokážete na dlhej trase ušetriť desiatky kilometrov navyše vďaka zmene spôsobu radenia, ako aj upravenému správaniu sa motora. Na palubnom počítači môžete sledovať, ako postupne zbierate jeden kilometer k druhému. Comfort je akýsi štandard, ponúka komfortné nastavenia a nerovnosti tlmí s prehľadom limuzíny. Po zmene režimu na Sport, či Sport+ dostávame do rúk výrazne športový automobil s tvrdým a veľmi dobre držiacim podvozkom, ktorý serpentíny v hornatom Španielsku vyslovene miloval. Tento automobil ponúka mimoriadne jazdné zážitky, čo sme mohli naplno a bez strachu vyskúšať na okruhu Catalunya. Tam sme otestovali hranice nového radu 3, ktoré sú naozaj ďaleko. Okrem výborného podvozku ponúka nový benzínový štvorvalec nadštandardné výkony, ktoré kontrolujú veľmi účinné brzdy. Riadenie je presné, veľmi citlivé a ponúka jasnú informáciu o tom, čo sa deje medzi vami a cestou, po ktorej idete. Automat radí rýchlo, no pokiaľ máte záujem meniť prevody sami, je to možné pomocou radiacej páky, či páčok pod volantom.

Interiér ponúka športové sedačky s výborným bočným vedením, ktoré sú v ponuke aj s dofukovaním a variabilnou bedrovou opierkou. V strede kraľuje displej pripomínajúci smartfón. V novom rade 3 už nie je zabudovaný do prístrojovej dosky, ale vyčnieva ako samostatný prvok. Ovládanie je typicky pri prevodovke a aj nová generácia zostala verná klasickej manuálnej ručnej brzde - všetci dobre vieme, prečo.

Nový rad 3 (F30) ponúka dospelejší charakter, nové technológie, celkom nový motor 328i a agresívnejší dizajn. Línie dostali ešte športovejší vzhľad a interiér ponúka oproti predchodcovi viac miesta a možností. Jazdné vlastnosti sú veľmi športové, pričom v režime Comfort dokáže automobil jazdiť aj komfortne a v režime ECO PRO úsporne. Nová generácia je jednoznačne výborným nástupcom kľúčového modelu z Mníchova.