Len teraz financovanie modelov ŠKODA na 1/2

+ kompletné poistenie na rok zadarmo

Viac

Každý má svoj DRIVE

Akčné modely DRIVE s bonusom až 1 060 €

Viac

Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4: Zabudnite na písmenká

Na rovinu. Naftové RS s pohonom všetkých kolies je po všetkých stránkach skvelé auto, ktoré má len veľmi málo slabých miest.

Radosti

Veľmi priestranný interiér

Schopný podvozok

Výkonný motor

Podarené riadenie a radenie

Systém XDS+ pracujúci aj na zadnej náprave

Starosti

Aj napriek tomu, že ide o najdrahšie RS, stále je tu mnoho drobných príplatkov

Detaily typu absencie jednoduchého ovládača na stlmenie osvetlenia

Už keď najprv prišla Škoda Octavia RS na trh, objavovali zo správy o tom, že v Mladej Boleslavi existuje prototyp, ktorý používa pohon všetkých kolies. Nie je to nič nelogické, pretože koncernová technika prítomnosť štvorkolky dovoľuje. Golf R toho je jasným dôkazom. Lenže trvalo pár rokov, kým sa také verzia skutočne objavila v cenníku. A navyše nedostala benzínový motor, ale diesel. Vlastne je to taký Scout s nízkym podvozkom. Dôvod k plaču? Ale choďte.

Koncernová matematika je zatiaľ ešte neúprosná, no označovať dieselové RS s pohonom všetkých kolies za nezmysel je veľmi zjednodušené. Ktoré autá u nás najviac frčia? Áno, naftové. Čo zákazníci chcú ešte? Áno, pohon všetkých kolies. A čo ďalej? Áno, veľký kufor. A ďalej? No iste, nízku spotrebu.

Aj keď to znie snáď až trochu prehnane, dieselové RS je hotový sen, pretože spája všetko toto dohromady. Som si prakticky istý tým, že to predajný prepadák ani náhodou nebude. Nielen kvôli kombinácii týchto žiadaných vlastností, ale aj vzhľadom k tomu, ako výsledok funguje.

RS ako ho (ne)poznáme

Škodu Octavia RS sme si predstavili už niekoľkokrát. Najprv sme tento model otestovali v rámci medzinárodnej prezentácie, následne došlo na dieselové kombi a dvakrát aj na verziu RS230. Predstavovať boleslavské "Eres" je skrátka úplne zbytočné. Ja len dodám veľmi stručne, že napriek všeobecnej známosti má táto verzia aspoň na Slovensku a v Čechách stále akési zvláštne čaro. Stále sa stretnete so situáciami "pozeraj na to biele ERES", alebo "ty máš ale pekné ERES ...". Okrem toho vzhľad samotný nie je ani v liftbacku vôbec na zahodenie.

Trochu bližšie sa ale zastavíme v interiéri. Je to prekvapujúce, ale Octaviu s karosériou liftback sme v tejto generácii snáď ešte netestovali. Nie že by sa vpredu nejako líšila, ale vzadu má o niečo menej priestoru pre hlavu a menší kufor ako kombi. Presné miery nájdete nižšie v tabuľke.

Škoda Octavia RS 4x4: Priestor pre posádku [cm]
Šírka v úrovni lakťov vpredu 147
Šírka v úrovni lakťov vzadu  146
Priestor pre hlavu vpredu max. 98
Priestor pre hlavu vpredu min. 89
Priestor pre hlavu vzadu  89
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 9
Dĺžka sedáku vpredu  49
Dĺžka operadla vpredu  66
Min šírka sedáku vpredu  33
Dĺžka sedáku vzadu  45
Dĺžka operadla vzadu  65
Šírka prostredného sedáku  23
Priestor pre nohy za 178 cm vodičom 24
Priestor pre nohy za 190 cm vodičom 22
Minimálny priestor pre nohy vzadu 17
Maximálny priestor pre nohy vzadu 41
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 24

Aj keď, ono sa povie menšie... Aj Octavia liftback vie ponúknuť obrovský priestor. Keď som skladal do auta vrecia s uhlím (ešte že tu bola tá praktická ochranná vaňa), kládol som si otázku, na čo je v tomto prípade vlastne dobrý kombík. Dlhý zadok pojme neskutočné množstvo vecí, bez toho aby ste museli sklápať operadlá.

Takže ide v prípade RS o dizajnovo podarený a nesmierne priestranný automobil. Áno, nie náhodou vyhrala práve Octavia náš megatest. Ono môžete toto auto kritizovať vrchom spodom, ale akonáhle vezmete do ruky nejaké meradlo, nemožno namietať vôbec nič.

Škoda Octavia RS 4x4: Priestor pre batožinu [cm]
Min. šírka  102
Max. šírka 151
Výška po plato  56
Výška naklad. otvoru 113
Výška otvorenia piatych dverí 186
Max. dĺžka ložnej plochy 108
Výška nakladacej hrany 68
Šírka nakladacieho otvoru 102
Max. dĺžka nákladu k prednému sedadlu 220

Inak mi tento test znovu pripomenul, že ide o ergonomicky vynikajúci automobil. Ovládače sú prehľadné, multimediálny systém jednoduchý, prístrojový štít nemôže byť čitateľnejší. Len tá drobnosť s nastavovaním osvetlenia prístrojov, ktoré sa musí robiť cez nastavenia v multimediálnom systéme, je vysoko nepríjemná. Kiež by v rámci nejakej obmeny modelových rokov niekoho už konečne napadlo pridať jeden úplne obyčajný ovládač vľavo pod volant.

Bez automatu ho nedostanete

Škoda ponúka Octaviu RS vybavenú pohonom všetkých kolies zatiaľ výhradne v kombinácii s dieselom s výkonom 135 kW (184 k) a s automatickou prevodovkou DSG. Inak povedané, bez automatu tento model nedostanete. Pokiaľ ale predsa len trváte na prítomnosti štvorkolky a chcete manuál, riešenie existuje. Volá sa Octavia Scout. Musíte sa však zmieriť s prítomnosťou karosérie kombi a hlavne s naladením iba na 110 kW (150 k).

Za pozornosť stojí aj nastavenie cien. Liftback vo výbave RS a v testovanej konfigurácii kúpite za 28 749 eur. Asi nikoho neprekvapí, že ide o to najdrahšie, čo si v rámci RS môžete kúpiť. Mimochodom príplatok za pohon všetkých kolies je 2-tisíc eur a ako sa dočítate ďalej, určite sa oplatí.

Čo už je však veľmi na zváženie, to je porovnanie s Octaviou RS230. Liftback s automatom, podstatne silnejším benzínovým motorom a elektronicky riadeným diferenciálom vpredu totiž stojí iba o pár stoviek eur viac než dieselové RS s pohonom 4x4. Vyberať Octaviu RS, mal by som veľkú dilemu, ktorá by zrejme skončilo nákupom RS230.

Dynamika, brzdy

Áno, 135 kW (184 k) pri dieselovom motore nie je pre športové vozidlo zas až toľko, ale určite to nie je strašidelne málo. Podľa oficiálnych tabuliek by mala štvorkolka zvládnuť šprint na stovku za 7,6 s, čo je presne o tri desatiny lepší čas ako hodnota pre liftback osadený pohonom prednej nápravy a automatom. Štvorkolka pridá na hmotnosti 35 kg a z maximálnej rýchlosti uberie 2 km/h.

Všetko to sú parametre, ktoré do normálnej prevádzky bohato stačia. RS nemá problémy rozparádiť sa na okreskových rovinkách veľmi ďaleko za povolených 90 km/h. Do nejakých 180 km/h má motor elánu viac než dosť, vo vyšších rýchlostiach sa už ale chuť do života začne vytrácať presne tak, ako to od podobných dieselov poznáme.

Škoda Octavia RS 4x4: odchýlka rýchlomeru a sprevodovania
Zobrazovaná rýchlosť Skutočná rýchlosť
50 km/h 48,3 km/h
90 km/h 86,2 km/h
130 km/h 125 km/h
Rýchlostný stupeň Maximálna rýchlosť
39 km/h
86,2 km/h
125 km/h

Naplno sa tento nešvár prejaví niekde v Nemecku na dvojprúdových diaľniciach, kde budete v rýchlosti nad 200 km/h tachometer pomaly tlačiť očami, alebo napríklad na letisku. Aj my sme si nemohli nevšimnúť, že naftové RS na letiskovej ploche vyzerá, ako keby skoro ani nezrýchľovalo.

 Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 vs. Octavia Combi RS 2.0 TDI (manuál) vs. Peugeot 308 SW GT: Zrýchlenie
  Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 DSG Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI Peugeot 308 SW GT
0-50 km/h (s) 2,41 3,33 2,83
0-100 km/h (s) 7,62 8,40 8,46
0-130 km/h (s) 12,90 13,57 14,18
0-150 km/h (s) 17,67 17,68 19,57
30-50 km/h (s) 1,21 - -
50-70 km/h (s) 1,73 - -
80-120 km/h (s) 5,88 - -
130-150 km/h (s) 4,77 - -

Lenže to je len optický klam, ktorý nemá pre bežnú jazdu po okreskách príliš veľký význam. Čo naopak význam má, to je pohon všetkých kolies, vďaka ktorému nemusíte riešiť rozjazd. RS nahodí pri štarte 2500 otáčok a po uvoľnení brzdy bez zaváhania vystrelí vpred.


Graf ((viď. galeria, orb.-graf 1) ukazuje porovnanie akcelerácie z nuly na 150 km/h pri testovanej Octavii RS 4x4 (tmavomodrá), Octavii Combi RS 2.0 TDI s manuálom (červená), Peugeote 308 SW GT (zelená) a Škode Superb Combi 2.0 TDI 4x4 110 kW (svetlomodrá)

Dobre to ukazuje aj priložený graf, ktorý ale berte trochu s rezervou, pretože okrem Škody Superb Combi 4x4 a Peugeotu 308 GT SW je tu tiež naftová Octavia RS Combi, ktorú sme však testovali s manuálom. Napriek tomu je v grafe vidieť rozdiel pri rozjazde viac ako jasne. A to sme navyše dieselové RS s pohonom 4x4 testovali na zimných pneumatikách, čo pre zmenu úplne jasne ukazuje graf brzdení zo 150 km/h.

Škoda Octavia RS 4x4: Brzdy
50-0 km/h (s) 1,52
50-0 km/h (m) 10,65
100-0 km/h (s) 3,11
100-0 km/h (m) 43,66
130-0 km/h (s) 4,08
130-0 km/h (m) 74,81
150-0 km/h (s) 4,76
150-0 km/h (m) 101,11
 
Na ďaľšom grafe (viď. galeria, orb.-graf 2) vidíme brzdenie zo 150 km/h na nulu. Červená krivka predstavuje RS s pohonom všetkých kolies, modré naftové RS Combi s manuálom a pohonom prednej nápravy. Viac ako čokoľvek iného ale tento graf názorne ukazuje, aký veľký je rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami na suchom podklade

 

Na okreskách o mnoho lepšie

Ak sa pýtate, za čo presne miniete pri nákupe štvorkolky tých 2-tisíc, tak to nie je iba za zábavnejšie správanie na snehu a istotu, že keď u nás napadne dvakrát ročne tých päť centimetrov, nezostanete stáť v prvom kopci (teda ak už tam nestojí pätnásť kamiónov). Systém pohonu všetkých kolies pomerne zásadne vylepšuje jazdu po okreskách. Tam, kde naftová predokolka v zákrute bezmocne rozsvecuje kontrolku trakcie, nakladá štvorkolka už poriadne pod kotlom a vo finále je tak na výjazde zo zákruty rýchlejšia, čo sa dá vyložiť aj ako zábavnejšia.

Prítomnosť oboch hnaných náprav má ale ešte jedno malé, ale nie bezvýznamné plus. Systém XDS+ nepracuje iba vpredu, ale pracuje na oboch nápravách. Iste, ide o elektronickú náhradu klasických uzávierok diferenciálov, ktorá odľahčené (vnútorné) koleso pribrzdí, no svoj efekt na jazdu pod plynom v zákrute to má a efekt to rozhodne nie je negatívny. Keď to zjednoduším, štvorkolka sa chová na okreskách výrazne lepšie ako naftová predokolka. Ak teda plánujete ísť po dieseli v kombinácii s RS, tento príplatok sa vám takmer určite oplatí.

Prirodzene je tu ale ešte drobný problém v podobe prítomnosti verzie RS230. Nie, dieselové RS 4x4 nerobí zázraky, takže aj keď je prekvapivo zábavné, prítomnosť jadrového motora a predovšetkým schopnosť vonkajšieho kolesa natlačiť vás späť do zákruty vám ani náhodou neponúkne. RS230 je rozhodne zábavnejšie, no RS TDI 4x4 vie vytiahnuť ešte jeden vcelku reálneho odhadu tromf – spotrebu.

Keď som sa ponáhľal na okreskách, dostal som sa na štrnásť litrov a to znova podotýkam, že som sa ponáhľal naozaj veľmi. Naopak normálne cestovanie je otázkou pokojne aj šiestich alebo menej litrov v závislosti na tom, koľko toho napcháte do toho obrovského kufra, alebo či na diaľnici naozaj vydržíte ísť 130 km/h, pretože ani 160 km/h nie je príliš veľký problém. Nakoniec som najčastejšie videl na palubnom počítači čísla okolo 6,7 l/100 km.

Naftové RS znovu ukázalo okrem iného aj to, že ide o veľmi podarené auto čo do riadenia a podvozku. Ten je o mnoho tuhší než napríklad Scout, ale stále nie je prehnane tvrdý, takže zvládne veľmi obstojne všemožné nerovnosti. Na pokyny volantom voz reaguje veľmi príjemne a navyše je aj riadenie samotné veľmi strmé. Na podvozku som nenašiel slabé miesto a naopak som si znovu potvrdil, že súčasné RS (aj to naftové s pohonom všetkých kolies) je aj pre záujemcov o športovú jazdu veľmi zaujímavým tovarom, hoci v orchestri koncernových hot-hatch hrá až tie úplne posledné husle.

Na písmenká zabudnite

Octavia RS s dieselom a pohonom všetkých kolies je objektívne dobré auto. Veľmi dobré auto. Nie som z tých, kto by mal potrebu chváliť všetko, čo vylezie z Mladej Boleslavi (kto tomu neverí, nech sa pozrie napríklad na hlasovanie v ankete Auto roka), ale v tomto prípade Škoda jednoducho nedáva priestor ku kritike. Áno, môžeme sa pozastaviť nad niektorými plastmi v interiéri alebo príšerne umelým "Vylepšovačom" zvuku, ale to sú v zásade drobnosti. (Vylepšovač možné navyše vypnúť.)

Alebo sa môžeme pozastaviť nad prostým faktom prítomnosti písmen RS v názve, ako to urobili niektorí z vás na našom Facebooku, alebo ako to robia niektorí kolegovia vrátane napríklad Jiřího. Na tejto skutočnosti by sa zaručene dal postaviť celý článok, ale podľa môjho názoru by to minimálne nebolo fér k autu ako takému.

Viete, v čase, keď nájdete písmeno M na autách typu BMW 320d, keď niektorí zákazníci kupujú športové pakety pre rýdzo nešportové motory a hlavne v čase, keď automobilky tie pakety robia tak, že potom už skoro nejde spoznať, či sa pozeráte naozaj na športové vozidlo, alebo na jeho náhradu, sú tieto písmenka úplne k ničomu a rozhodne nehovoria nič o tom, aké je auto v praxi.

Takže áno, môžeme sa hromadne poľutovať nad tým, ako aby aspoň to naftové biturbo z Passatu sedelo Octavii RS 4x4 viac, no to nezmení nič na fakte, že dieselové RS s pohonom všetkých kolies je možno najlepšia Octavia na trhu vôbec.

Trochu povážlivý je snáď iba cenník, v ktorom si aj v tejto top verzii musíte priplatiť tú desiatky eur za asistent rozjazdu do kopca, ďalších sto za automatické prepínanie diaľkových svetiel, ďalej za dojazdovú rezervu, ochranu podvozku proti kameňom, ale aj za možnosť nastavovať režim jazdy a tak podobne. Drobných príplatkov je skrátka vzhľadom k verzii, o akej sa tu bavíme, až nezdravo veľa.

Keď zabudnete na písmená RS a príplatky, zistíte, že má toto auto proste všetko. Vydarený dizajn, veľa priestoru vnútri, veľmi solídne spracovanie, výborné jazdné vlastnosti aj výkonný a úsporný diesel. Nakoniec aj prostá skutočnosť, že v testoch tejto verzie sa toho toľko dočítate predovšetkým o kritike písmeniek RS na kapote, tiež o niečom vypovedá.

Technické údaje: Škoda Octavia RS 4x4

  • Rok 2016
  • Počet valcov/ventilov na valec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem vznetový • 1 968 cm3
  • Vrtanie • zdvih 81,0 mm • 95,5 mm
  • Stupeň kompresie 15,8.1
  • Najvyšší výkon 135 kW (184 koní)
  • Najvyšší výkon pri otáčkach 3 500 až 4 000 ot/min
  • Najvyšší krútiaci moment 380 Nm pri 1 750 až 3 250 ot/min
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,6 s
  • Najvyššia rýchlosť 228 km/h
  • Prevodovka: prevodovka • počet stupňov dvojspojková • 6 stupňov
  • Zákl./max. objem batožinového priestoru 590 l • 1 580 l
  • Objem palivovej nádrže 55 l
  • Hmotnosť: pohotovostná • celková 1 475 kg • 2 017 kg
  • Priem. spotreba: mesto • mimo • komb. 5,7 • 4,5 • 4,9 l/100 km
  • Rázvor náprav 2 680 mm
  • Rozchod kolies: vpredu • vzadu 1 353 mm • 1 506 mm
  • Rozmer pneumatík 225/45 R17
  • Rozmery: dĺžka  × šírka × výška 4 685 × 1 814 × 1 449 mm

Mohlo by Vás zaujímať:

Akcia Škoda OCTAVIA

Kontakt

Araver Trenčín

M.R Štefánika 26
912 50 Trenčín

Telefón: 032 / 743 02 78
Fax:
Email: trencin@araver.sk

Jana Jandová

vedúca predaja Škoda

Jana Jandová

vedúca predaja Škoda


0903 826 152
jana.jandova@araver.sk

Kontaktný formulár

Silvia Matoušková

predaj vozidiel Škoda

Silvia Matoušková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 073
silvia.matouskova@araver.sk

Kontaktný formulár

Araver Piešťany

Žilinská cesta 116
921 01 Piešťany

Telefón: 033 / 771 89 34
Fax: 033 / 771 89 34
Email: piestany@araver.sk

Miriam Chudá

vedúca predaja Škoda

Miriam Chudá

vedúca predaja Škoda


0903 826 165
miriam.chuda@araver.sk

Kontaktný formulár

Marcela Papšová

asistent predaja

PRVÝ NOVOMESTSKÝ AUTOSERVIS

Trenčianska cesta 64
915 01 Nové Mesto nad Váhom

Telefón: 032 / 774 14 44
Fax: 032 / 774 14 22
Email: info@pna.sk

Mgr. Denisa Suláková

vedúca predaja Škoda

Mgr. Denisa Suláková

vedúca predaja Škoda


0903 826 153
denisa.sulakova@pna.sk

Kontaktný formulár

Miroslava Vojteková

predaj vozidiel Škoda

Miroslava Vojteková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 226
miroslava.vojtekova@pna.sk

Kontaktný formulár

PRVÝ TRENČIANSKY AUTOSERVIS

Bratislavská V / 56
911 06 Trenčín

Telefón: 032 / 650 91 27
Fax: 032 / 640 01 82
Email: info@ptasro.sk

Lucia Opatovská

vedúca predaja Škoda

Lucia Opatovská

vedúca predaja Škoda


0903 250 320
lucia.opatovska@ptasro.sk

Kontaktný formulár

Ing. Júlia Berová

predaj vozidiiel Škoda

Ing. Júlia Berová

predaj vozidiiel Škoda


0903 826 170
julia.berova@ptasro.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár