Test Škoda Octavia RS Combi: Najrýchlejšia z rodu

Zdroj: www.automoto.cas.sk

Na slovenskom trhu má Škoda Octavia zásadnú pozíciu, dlhodobo sa tu umiestňuje na popredných miestach z hľadiska počtu predaných kusov. Časť z nich tvorí športovo ladená verzia RS. Tá prešla medzi prvou a druhou generáciou veľkými zmenami a vedela ponúknuť slušnú dávku rýchlosti, no na najrýchlejších hráčov vo svojom segmente stále nedočiahla. Podarilo sa to na tretí pokus? Zisťovali sme to v redakčnom teste modelu Octavia RS Combi s benzínovým motorom.

Viac imidžu ako v minulosti

Špička modelového radu Octavia sa navonok opäť snaží odlíšiť od variantov určených pre „nešportovú“ verejnosť. Tentoraz je snaha ešte výraznejšie než v minulosti. Tretia generácia RS má tmavé pozadie svetlometov, ostro rezaný predný nárazník s trojicou otvorov (i keď dva sú falošné), čierne lakovanie masky chladiča či spätných zrkadiel. Pozornosť pútajú aj brzdové strmene lakované červenou, ktoré boli v našom prípade prekryté zaujímavými osemnásťpalcovými diskami kolies s tmavosivým finišom.

Výrazné novinky nájdeme vzadu. Dizajnéri Škody sa rozhodli pri tretej generácii Octavie skryť výfukové koncovky, jedinou výnimkou je práve model RS. Ten to vynahrádza: na oboch stranách má veľký pochrómovaný lichobežník. V ňom však pozornému oku neunikne skutočné, podstatne skromnejšie ukončenie výfuku. Priestor nad koncovkami vypĺňa netradičná odrazka po celej dĺžke nárazníka, pod ňou je imitácia plastového difúzora.

Interiér nie je nijako radikálne prekopaný, zachoval si svoj štedrý vnútorný priestor i poriadne objemný kufor. Podstúpil povinnú jazdu malých zmien: okrem niekoľkých označení RS dostal hliníkové pedále a športovejší volant, ktorý dobre padne do ruky. Najzásadnejšou úpravou sú sedadlá. Športové kreslá s integrovanou opierkou hlavy majú slušné bočné vedenie. Dobre podržia v zákrute, no zároveň ponúkajú akceptovateľnú úroveň komfortu.

Okrem sedadiel špičkový model nijako extra nevyniká, v našom prípade mal čalúnenie prešívané nenápadnou sivou niťou a obklady tvorila akási imitácia karbónu. Trochu nás zarazilo, že vrcholné prevedenie Octavie nedostalo v základnej výbave lepší multimediálny systém, základné rádio s jednofarebným displejom doňho veľmi nepasuje.

Štvorvalcový atlét s umelým prejavom

Športovo ladená verzia Škody je podobne ako v minulej generácií k dispozícii s benzínovým i naftovým dvojlitrom. Nami testovanú verziu poháňal výkonnejší zážihový motor, ktorý je identický so srdcom koncernového súrodenca Volkswagen Golf GTI. Znamená to zdravých 162 kW, teda 220 koní hrabúcich prednými kopytami Octavie.

Papierové údaje napovedajú, že štvorvalec bude svoju silu servírovať takmer vždy keď bude treba. Maximum krútiaceho momentu dosahuje podľa výrobcu už pri 1 500 otáčkach. Nie je to žiaden blafák, dvojliter vie skutočne pekne zatiahnuť už od nízkeho pracovného tempa. Po zarazení plynu do podlahy si síce treba chvíľku počkať, kým sa turbodúchadlu nafúkne z plných pľúc, no potom už zo svojho fúkania nepoľaví až takmer po obmedzovač. Ak vodič chce, po páke šesťstupňovej manuálnej prevodovky s dobrou kulisou i dĺžkou prevodov môže siahať len zriedka.

Kombinácia nižšej hmotnosti a vyššieho výkonu sa odrazila na medzigeneračnom zlepšení dynamických parametrov. Nebyť rýchlomeru, veľmi by sme tomu neverili. Subjektívne nás akcelerácia na zadok neposadila, od oka by sme jej hádali pomalší nástup. Pohľad na ručičku prístrojov však hovorí opak: táto Škoda zrýchľuje skutočne razantne. Nestratí sa v meste, na vidieku, ale ani na neobmedzenej nemeckej diaľnici. Ide o najrýchlejší model z rodu Octavia a nebyť o štipku rýchlejšieho šesťvalcového Superbu, platilo by to pre celú značku.

Octavia RS sa vo svojej tretej generácii pripojila k novej vlne automobilov, ktoré prirodzený zvuk motora suplujú pomocou reproduktorov. Na takéto riešenie si pravdepodobne budeme musieť zvykať. Siahlo po ňom napríklad aj BMW M5, no jeho osemvalec má sám o sebe pomerne hutný prejav a digitálne audio len dolaďuje jeho farbu.

Pri ostro ladenej Škoda je samotný motor utlmený veľmi dobre a má nevýrazný hlas. Reprodukovaný zvuk znie síce pekne, ale najmä v nižších otáčkach trochu umelo. Na druhej strane: pri pokojnej jazde to znamená rovnako nízku úroveň hluku ako pri civilnej verzii.

O triedu lepšie naladenie podvozka

Verdikt o umelo pôsobiacom prejave motora platí najmä pre režim Sport, v ktorom reproduktory pridajú na jeho hlasitosti. Jazdný mód okrem toho ovplyvňuje aj niekoľko ďalších prvkov, ktoré si možno nastaviť aj samostatne. Žiaden adaptívny podvozok tu však nečakajte, tvorcovia Octavie RS museli mať stále na pamäti ekonomickú stránku.

Absenciu moderných prispôsobiteľných tlmičov nevnímame negatívne, športová škodovka má aj v jedinom nastavení príjemné a vyvážené jazdné vlastnosti. Do zákrut sa vrhá s chuťou a istotou, ktorá je na takéto objemné auto postavené na kompaktnej platforme prekvapujúca. Podvozok sa pritom nezľakne ani rozbitejších ciest a predvádza slušnú mieru neutrality.

Nedotáčavosť sa objaví až pri výraznom prestrelení nájazdovej rýchlosti v zákrute. Eliminovať sa ju snaží elektronicky riadený diferenciál XDS. V niektorých momentoch je jeho práca vítaná, no vo vyšších rýchlostiach pribrzďovanie vnútorných kolies dokáže obťažovať. Z podvozkových partií RS sme mali o triedu lepší pocit než pri klasickom kombi. Ich naladenie je citeľne tuhšie, no napriek osemnásťpalcovým diskom výrazne neutrpela ani komfortná stránka.

Športovo ladená Octavia má variabilný účinok posilňovača riadenia, ktorý je pri náhlej zmene tempa jazdy slušne cítiť. Nastavený je však dobre: v nízkom tempe nie je volant zbytočne ľahký a pri dynamickej jazde s ním zase netreba bojovať o život. Pochvalu si zaslúžia brzdy, ktoré sú na prednej náprave dokonca štedrejšie dimenzované než v prípade Golfu GTI. Majú silný nástup, čitateľné dávkovanie a nevzdávajú sa ani po dlhšej dynamickej tortúre.

Rozumný apetít počas pokoja i drámy

Ak sa po chvále športového charakteru auta trasiete pred astronomickou spotrebou, zostaňte chladní. Dvojlitrové turbo nie je nijaký prehnaný žrút. Samozrejme, pri poriadnej náloži mu nerobí problém odsávať aj dvadsať litrov, no v bežných podmienkach je od tejto hodnoty ďaleko. Dynamická mestská skúška „od semaforu po semafor“ znamenala v našom teste čosi vyše dvanásť litrov. Bežne sme sa držali bezpečne v jednociferných číslach.

Výslednú mestskú spotrebu 8,6 l/100 km môžeme vzhľadom na dynamické schopnosti auta ohodnotiť ako veľmi rozumnú. Na okresných cestách sme sa pokojnou jazdou bez väčších problémov dostali pod šesťlitrovú hranicu. Ani na diaľnici nie je problémom vysoký apetít, pri dodržiavaní predpisov si štvorvalec pýta 7,8 litra benzínu. Pri presune na dlhé vzdialenosti vidíme negatívny bod skôr v nádrži s objemom iba päťdesiat litrov.

Športovo ladená Octavia teda nežerie výrazne viac než jej civilnejší súrodenci, napríklad druhý najsilnejší model 1.8 TSI. Nepríjemné prekvapenie nepripraví ani cenník: čosi vyše 26-tisíc za benzínové kombi s manuálom sa v kontexte ostatných modelov nejaví ako prehnaná čiastka, práve naopak. V porovnaní s niektorými ďalšími verziami má RS prednosti, ktorými svoju kúpnu čiastku dokáže obhájiť. Pre úplnosť: nami testovaná verzia mala niekoľko príplatkových prvkov, ktoré jej cenu prehupli cez tridsaťtisícovú čiaru.

Na tretí pokus ozajstný rodinný rýchlik

Ak sa na trhu obzeráte po jedinom aute, na ktorom by ste dokázali plniť každodenné rodinné požiadavky a zároveň ho používať ako víkendový rýchlik, tretiu generáciu RS určite zaraďte na svoj zoznam. S oboma verziami karosérie ponúka veľký vnútorný priestor a vysokú úroveň ergonómie. Pozitívom modelu RS bola už aj v minulosti schopnosť vytiahnuť zo seba slušnú rýchlosť, k plusovým stránkam možno zaradiť aj dizajnové odlíšenie od záplavy ostatných „oktávok“ na našich cestách. Najnovšie vydanie RS však oba tieto parametre posunulo ďalej.

Škoda Octavia RS vyzerá vo svojom tretom vydaní výraznejšie než v minulosti a k talentu na rýchlosť pridáva aj skutočný športový charakter. Dvojlitrové turbo má výborný ťah v širokom spektre otáčok, jeho jedinou slabšou stránkou je digitálne suplovaný zvuk. Našťastie, podvozok je na silný motor pripravený. Jeho naladenie je o triedu lepšie než pri klasickom kombi: tuhšie a istejšie bez citeľnej straty komfortu. Celok nekazia ani dobre dimenzované brzdy.

Česká „eReSka“ jednoducho vyrástla a svojim konkurentom sa môže smelo pozrieť do tváre. Navyše, s ohľadom na jej vlastnosti má v kontexte ostatných variantov Octavie pomerne rozumne nastavenú cenu. S ňou sa však spája aj jedna nevýhoda, ktorú sme naznačili už v úvode: Octavia RS má síce športový charakter i dizajnové prvky, no čoskoro bude na našich cestách bežným tovarom. Exkluzivitu pri nej určite nehľadajte.