Test VW Golf Sportsvan

Veru novučičká novinka pripravená na redakčný test sa bude musieť obracať, aby ich naplnila. Tým skôr, že hlavnou devízou nemá byť cena. Ale na to sme si už pri volkswagenoch zvykli. V základnej benzínovej verzii 1,2 TSI Sporsvan stojí 15 280 eur a cenovka najvýkonnejšieho vznetového derivátu 2,0 TDI sa začína na čísle  22 370 eur. Náš testovaný exemplár s rovnakým motorom a maximálnou úrovňou štandardnej výbavy Highline však vyjde na 24 230 eur, o príplatkovej výbave ani nehovoriac.

Ako vajce vajcu

Hovorí sa, že červená žiadne auto nepokazí. Ferrari v nej zaodeté vyzerá úžasne, aj MPV à la Golf sa má v tomto tóne ešte viac ako v inom k svetu. Horšie je to už so športovým prívlastkom. Veru nič na tomto vane športového nevidno. Azda s výnimkou pneumatík formátu 225/45 R17, aj to len tak trochu. Ak ho však prirovnáme  k niektorým z konkurenčných modelov, predsa len registrujeme dynamickejší akcent. Bude to tým, že tento van vlastne ani vanom nie je. Len väčší – to znamená dlhší (+ 85 mm), širší (+ 8 mm) a hlavne vyšší (+ 126 mm) Golf navyše s rázvorom predĺženým o 113 mm. Hatchback aj van sú si fazónou veľmi podobné (aj keď v detailoch rôzne), preto komu sa Golf páči, zrejme neohrnie nos ani nad Sportsvanom.

Jasné benefity

Logika veci našepkáva, že Sportsvan prichádza, aby oslovil praktickejšie orientovaného motoristu ako jeho taký úspešný menší súrodenec. Ba mohol by ponúknuť aj viac ako kombi (Variant). Preto lustrujeme najprv batožinový priestor. S 500 litrami  základného objemu prekonáva 380-litrový hathback, kým za Variantom zaostáva len o mizerných päť litrov. Poézia novinky však spočíva aj v posuvnej delenej zadnej lavici. Tá štandardne kotví jednu západku od krajnej zadnej polohy. Môžete si ju síce ešte odsunúť o kúsok dozadu, ale hlavne dopredu o celých 18 centimetrov. V takom prípade už kufor nadobúda oveľa atraktívnejších 590 litrov a s nimi sa už dá niečo podniknúť. Sklamaní budú len tí, čo si brúsia zuby na ďalšie dve sedadlá. Sportsvan je aj ostane päťmiestny.

Hlavová opierka v poriadku

Samotný kufor nemá chybu. Je dobre prístupný, aj po stranách obložený odolnou kobercovinou. Falošná podlaha sa vo svojej hornej polohe stará o plynulý prechod do interiéru po sklopení operadiel, ale rovinu si predstavujeme predsa len trochu inak. Ak si priplatíte vodorovne sklopené operadlo spolujazdca, v Sportsvane odveziete predmet dlhý aj 2,5 metra.

Ak na vás vyšlo miesto vzadu, nemusíte to pociťovať ako diskrimináciu. Podobne ako na predných sedadlách môžete rátať s vyššou pozíciou, dobrou oporou stehien a polohovateľným operadlom. Ak si odsuniete sedadlo do krajnej zadnej polohy, máte k dispozícii kráľovský asi 13-centimetrový priestor od kolien po operadlá a dobrých 10 centimetrov nad hlavou (platí pre 180 cm vysokú postavu za volantom aj vzadu). Čo dodať, vari len povzdych v mene večných nespokojencov, že zadná lavica sa delí v pomere 60 : 40 a nie každé sedadlo zvlášť a že sa nedajú vyberať. Ich pozornosť sa Sportsvan snaží odpútať veľkými priečinkami vo dverách a sklopnými poličkami na operadlách predných sedadiel. Všímame si ešte jeden detail. Hlavová opierka v strede sa dá (na rozdiel od Golfa) vysunúť, koľko treba. Jedine robustný tunel v strede podlahy je súčasť štandardnej výbavy, o ktorú určite žiadna posádka nestojí.

Voľné pole pôsobnosti

Nech nastupujete ktorýmikoľvek dverami, nadobudnete pocit priestrannosti. Kým vzadu to automaticky očakávate, za volantom žiadna samozrejmosť. Akčnejšie povahy dokonca skôr uprednostňujú istú športovú stiesnenosť kokpitu. Zväčšený Golf je šálkou kávy pre tých ostatných. V zóne vodiča napriek športovému prívlastku nositeľa máte voľné pole pôsobnosti. Palubná doska nevniká hlboko do interiéru, subtílnejší stredový panel orientovaný na vodiča ukrajuje zo životného priestoru len minimum. Radiaca páka však mohla byť dlhšia, aby hlavica tesnejšie susedila s vencom volantu. Pochopiteľne by nebola taká sexi.

Architektúra podľa vzoru Golf

Architektúra palubnej dosky aj prístrojového štítu (pre mnohých trochu nudná) zodpovedá plus-mínus hatchbacku. Tu však centrálna farebná obrazovka kotví vyššie – tesne pod horným okrajom palubnej dosky, teda bližšie k centru zorného poľa vodiča, čo kvitujeme. K zvýšenému posedu patrí dobrá opora stehien a tá zasa prispieva k dobrému pocitu. Stredová lakťová opierka sa dá nastaviť pozdĺžne aj výškovo, čo tiež nie je poznatok na zahodenie. Na strane druhej výhľad do zákrut viac clonia stĺpiky karosérie.

Ďalej už registrujeme z Golfa známe prednosti, napríklad  rozvetvené menu palubného počítača, v ktorom si môžete vyklikať aj teplotu olejovej náplne motora. Údaje navigácie sa popri centrálnej obrazovke zobrazujú aj na displeji prístrojového štítu, lištu volieb, ktorá sa na dotykovej obrazovke zjaví s priblížením prsta (inak zbytočne nezacláňa), opakovane chválime. Športové predné sedadlá štandardne vo výbave Highline bodujú bočným vedením aj poťahovým materiálom, kombinujúcim textil s Alcantarou. Ale DVD mechanika ako súčasť príplatkového rádionavigačného systému umiestnená v priečinku pred spolujazdcom zaberá z neho kusisko priestoru. Navyše ju má vodič úplne od ruky.

Úsporne ladený pohon

Do tohto modelu vyššiu kubatúru ako dvojlitrové štvorvalcové TDI nezoženiete. V maximálnom výkone sa mu vyrovná agregát 1,4 TSI, avšak silou vyjadrenou počtom newtonmetrov naň nemá. Z hľadiska kultúry chodu až tak nevyniká – ale zvuková izolácia kabíny robí svoje poslanie dôsledne. Motor len pri ostrejšej akcelerácii dáva o sebe výraznejšie počuť, keď tam zaradíte šestku, jeho echo bezpečne pohlcuje šum pneumatík a aerodynamika. Akceleráciu na stovku v čase pod desať sekúnd považujeme v danej triede za slušný výsledok. V disciplíne pružné zrýchlenie už 2,0 TDI nevyniká. Ťahať začína až nad úrovňou 1 400 otáčok a skutočne dobre sa mu dýcha až po prekročení 2 500. Na druhej strane, pri pokusoch o rezkú akceleráciu škoda zaradený prevod držať vyššie ako na 4 500, hoci červené pole sa začína o 500 otáčok vyššie. To všetko v dobom aj zlom má na svedomí dlhá šesťstupňová manuálna prevodovka. Pri zaradenej šestke motor dosahuj len 2 100 otáčok. Po týchto poznatkoch sa nízka spotreba dá očakávať, čo aj výsledok zaznamenaný na testovacom okruhu potvrdzuje. Namerali sme priemerných 5,6 l/100 km. Na porovnanie – rezultát menej výkonného Citroëna C4 Picasso eHDi 115 bol o desatinu litra horší. Kia Carens 1,7 CRDi s automatickou prevodovkou si v TREND teste vypýtala 6,8 l/100 km. 

Podvozok bez straty kvetinky

Aj keď sa Sporstvan predsa len v zákrutách viac nakláňa ako jeho nižší súrodenec, medzi kompaktnými MPV sa radí k tým s tuhším pružením. Kompenzuje to účinným utlmením prenosu hluku od náprav. Keď však už raz sedemnástky chytia výmoľ alebo retardér, to buchnutie neprepočujete ani so slúchadlami na ušiach plných muziky. Na technickej trati zisťujeme, že ani dynamickejšej  jazde sa športový van nebráni. Účinne mu pomáha viacprvkové zavesenie zadnej nápravy, a keď to osolíte, vo výjazde z oblúka cítite, ako vás to ťahá k vnútornému okraju zákruty, aj keď nedotáčavý charakter auta by ho mal hnať predkom von. To už je práca elektronickej uzávierky diferenciálu. Skrátka príjemné zvezenie, a keď na to príde, môže byť aj dynamickejšie v dobre ovládateľnom aute. Už by to chcelo len presadnúť do Forda C-Max, ktorý si na naladení podvozka tiež veľmi zakladá, a posúdiť rozdiely.

Záver

VW Golf Spotsvan zostruje už i tak nabrúsené konkurenčné prostredie v segmente kompaktných alebo ak chcete aj rodinných MPV. Prichádza síce po Pluske,  aby ju nahradil, no udialo sa viac ako len generačná výmena. Už je to iná – vyššia liga. Vlastne bolo načase, lebo tí najlepší v danom segmente ju už hrajú. Ani pochybnosti, či je to ešte Golf, neobstoja.

Ostáva ešte zhodnotiť fakt, že Sportsvan sa predáva len päťmiestny. Čisto teoreticky zjavný hendikep. Fakticky však žiadny problém. V ponuke wolfsburskej značky totiž figuruje o pol čísla väčší Touran a ten stále figuruje v ponuke aj v 5 + 2-miestnej verzii. 

 

Kontakt

Araver Trenčín - Opatová

Nivy 80
912 50 Trenčín Opatová

Telefón: 032 / 744 13 65
Fax: 032 / 744 13 68
Email: opatova@araver.sk

Peter Marušinec

vedúci predaja VW

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW


0903 594 951
martin.chupac@araver.sk

Kontaktný formulár

Araver Piešťany

Žilinská cesta 116
921 01 Piešťany

Telefón: 033 / 771 89 34
Fax: 033 / 771 89 34
Email: piestany@araver.sk

Marcel Golej

predaj vozidiel VW

Araver Nitra

Topoľčianska 2A
949 01 Nitra

Telefón: 037 / 656 01 11
Fax: 037 / 656 01 10
Email: nitra@araver.sk

PhDr. Matej Tkáčik

predaj úžitkových vozidiel VW

PhDr. Matej Tkáčik

predaj úžitkových vozidiel VW


0911 600 254
matej.tkacik@araver.sk

Kontaktný formulár

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW


0911 600 253
jozef.balasko@araver.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár