Test VW Jetta

Zdroj: www.auto.cz

Kam až história siaha, bol Volkswagen Jetta vo všetkých piatich generáciách karosárskou verziou sedanu hatchbacku Golf. Zabehnutú prax sa teraz rozhodli vo Wolfsburgu zmeniť - Jettu zväčšili, vytvorili pre ňu samostatne navrhnutú karosériu a už ju neradia ku Golfu. Je svojbytným modelom, tak ako Scirocco nie je len trojdverovým Golfom alebo Eos Golfom so skladacou strechou.

Prvá Jetta sa predstavila v roku 1979, teda s päťročným oneskorením za Golfom I, ako vtedy bežný dvojdverový a klasický štvordverový sedan. Motiváciou k vytvoreniu takéhoto modelu bol počiatočný úspech VW Derby - dvojdverového sedanu na báze Pola 1. generácie. Zákazníci ale začali pred malým sedanom dávať prednosť väčšej a praktickejšej Jette. Derby sa preto v roku 1984 z trhu v tichosti stiahol, kým Jetta sa dočkala druhej generácie. Ďalšie dejstvo sa začalo písať v roku 1992, kedy prišla generácia tretia. Na mimoeurópskych trhoch si zachovala označenia Jetta, v Európe ale dostala nové meno - Vento. Novinka definitívne zavrhla dvojdverovú karosériu a naopak priniesla väčší dôraz na aerodynamiku a motory TDI.

Na základe štvrtého Golfu vznikol v roku 1998 Bora, model s úplne svojbytným dizajnom prednej i zadnej časti karosérie. Pre vybrané trhy dokonca existovalo kombi Bora Variant ako hodnotnejšia alternatíva ku Golfu Variant. V Európe došlo ku generačnému striedaniu v roku 2005, v Mexiku Bora po facelifte pokračuje ako City Jetta a v Číne ako VW Lavida.

Jetta V znamenala návrat známeho mena aj v princípe, kedy sa dizajn čo najviac podobá Golfu. Jej nástupca s poradovým číslom VI predstavuje ďalší obrat. Tentoraz má Jetta úplne samostatný dizajn, ale aj výrazné rozdiely v technike medzi európskou a americkou verziou.

VW Jetta - Prvé jazdné dojmy

Passat junior

Nová Jetta je ďalšou aplikáciou designového smeru Waltera de'Silva, ktorý debutoval na kupé Scirocco. Stvárnenie provy je však zároveň dôkazom osamostatnenia Jetty od Golfu - Jetta nepoužíva rovnaký motív ako Golf, Scirocco a Eos. De'Silvov koncept je naopak aplikovaný veľmi podobným spôsobom ako na Pole a Passate. Tvarové riešenie provy je takmer dokonalou syntézou dvoch posledných menovaných modelov. Predovšetkým predný nárazník sa tvarovo prakticky zhoduje s Polom, vyššie partie naopak vykazujú mnoho prvkov odvodených od Passatu. Zaujímavým detailom je jediná chrómovaná lišta v maske chladiča Pola, Jetta (ale aj Golf) má dve a Passat hneď štyri.

Kapota motora je rovnako široká ako pri Passate, zasahuje do bokov, aby vyhovela predpisom na ochranu chodcov. Z Passatu pochádzajú aj spätné zrkadlá. Kľučky dverí sú zase rovnaké ako na Pole (pričom Golf tie svoje zdieľa s Passatom).

Profilu venovali dizajnéri patričnú pozornosť. Kvalite proporcií pomohlo výrazné predĺženie rázvoru a štylisti tento efekt podporili športovejšou líniou strechy. Tá má teraz viac sklonený predný aj zadný stĺpik, čo má pozitívny vplyv na estetiku i aerodynamiku.

Zadok zachováva klasickú trojpriestorovú koncepciu. Prepracovaným dizajnom v ničom nezaostáva za Passatom, hoci sa musí úplne zaobísť bez chrómovaných prvkov. Dizajnéri namiesto toho použili aspoň čierny plastový diel na spodnej strane nárazníka, ktorý zo zadného pohľadu zdôraznením priečnych línií opticky rozširuje karosériu.

Napriek použitiu rovnakej platformy ako u predchádzajúcej generácie siahol Volkswagen s novou Jettou k výraznému predĺženiu karosérie. Rázvor narástol o 73 mm (rovnaká je aj zmena oproti Golfu VI), celková dĺžka dokonca o 90 mm. V ostatných smeroch naopak Wolfsburskí ubrali - nová generácia je trošku užšia a nižšia. Krajšia karoséria si však vybrala daň v podobe o 29 litrov zmenšeného batožinového priestoru.

Jetta VI sa vyrába v mexickej Pueble. Z jednej továrne ale vychádzajú dve technicky rozdielne verzie, hoci vonkajší dizajn majú spoločný. Volkswagen týmto inovatívnym krokom rieši rozdielne preferencie svojich zákazníkov - európski vyžadujú kvalitu a prepracovanú konštrukciu, zatiaľ čo tí v USA kladú väčší dôraz na nízku obstarávaciu cenu.

Prvým dôkazom vyššej hodnoty európskej verzie má byť použitie mäkčených plastov v interiéri. Každý pozorovateľ iste odhalí aj iný prístrojový štít a budúci majitelia európskej Jetty sa pri objednávaní budú môcť tešiť z prepracovanejšej elektroinštalácie, ktorá umožní podstatne pestrejšie možnosti príplatkovej výbavy, vrátane drahších verzií navigácie alebo štartovanie tlačidlom. Oveľa podstatnejšie je ale osadenie Jetty určené pre Európu štvorramenným zadným zavesením multilink. Náprava, ktorá je odvodená od Golfu, zaručuje lepšiu ovládateľnosť. Od Golfu sa líšia špecifickou kalibráciou tlmičov, pružín a silentblokov. Volkswagen dokonca používa rôzne nastavenia pre rôzne veľkosti kolies (a to aj pri prednej náprave) a rôzne silné motory. Predovšetkým motor 2,0 TSI potom dostane citeľne tuhšie nastavenie ako ostatné pohonné jednotky.

Američania naopak dostanú do Jetty jednoduchšiu a výrobne lacnejšiu nosnú nápravu so skrutkovou priečkou, ktorá je menej sofistikovaná (nejedná sa o úplne nezávislé zavesenie kolies) a naladená viac na komfort. Táto náprava bola navrhnutá špeciálne pre americkú Jettu, rovnako ako lacnejší ceľový pomocný rám prednej nápravy - tieto časti tvoria modifikovanú platformu s označením PQ35

Low-Cost
Jetta pre USA navyše zostáva pri energeticky náročnejšom hydraulickom posilňovači riadenia. Prevedenie mieriace na európske trhy má posilňovač elektrický. Ten pomáha znížiť spotrebu paliva, pretože odoberá motoru výkon len pri zatáčaní. Naviac umožňuje automobilke nastaviť rôzny účinok pre každý z motorov.

V USA tiež nedostanú žiadny z moderných benzínových motorov. VW tam miesto štyroch rôznych TSI ponúkne konštrukčne starší a jednoduchší štvorvalec 2,0 (85 kW) a päťvalec 2,5 (125 kW), sekundovať im bude 2,0 TDI (103 kW) s prívlastkom Clean Diesel. Američania tiež môžu zabudnúť na niektorú z dvojspojkových prevodoviek DSG, namiesto nich dostanú meničový automat od Aisin.

Tretím strategicky významným trhom okrem Európy a USA je Čína. Tu sa šiesta generácia Jetty predávať nebude vôbec. Číňania namiesto toho môžu vyberať podľa svojich nárokov a finančných možností hneď zo štyroch iných kompaktných sedanov: Jetta (odvodené z Golfu II), New Bora, Lavida (obaja facelift Bory / Jetty IV) a Sagitar (Jetta V).

Generácia downsizingu
V oblasti pohonných jednotiek Jetta žiadne prevratné novinky neprináša - všetky motory poznáme už z iných modelov Volkswagenu, niektoré sa dokonca v posledných rokoch dodávali aj do predchádzajúcej generácie. Ak by sme sa ale pozreli o niekoľko rokov naspäť, paleta ponúkaných motorov prešla zásadnou premenou. Pre porovnanie s Jettou VI sme vybrali Jettu V modelového roku 2006. Z porovnania so situáciou pred piatimi rokmi vyplýva, že do dnešných dní pretrvali len dva motory: prepĺňaný 2,0 TSI (v priebehu rokov sa z jeho obchodného označenia vytratilo písmeno F) s výkonom 147 kW a turbodiesel 2,0 TDI so 103 kW. Prvý menovaný podstúpil úpravy, ktoré ho prispôsobili norme Euro 5, druhý síce zachoval základné parametre, ale prešiel od vstrekovania čerpadlo-tryska na common-rail (pri Jette v roku 2008).

Ostatné motorizácie prišli o niekoľko decilitrov zdvihového objemu a všetky benzínové motory bez výnimky majú priame vstrekovanie a preplňovanie výfukovým turbodúchadlom. Všetky pohonné jednotky z predchádzajúcej Jetty majú v novej generácii výkonom zodpovedajúcu náhradu, s výnimkou 2,0 TDI s výkonom 125 kW. Dvojspojková prevodovka DSG je teraz dostupná so všetkými motormi okrem základného 1,2 TSI.

Najlacnejším a najslabším motorom v Jette je preplňovaný štvorvalec 1,2 TSI vyrábaný v Mladej Boleslavi. Zo skromného objemu 1197 cm3 dáva najvyšší výkon 77 kW, krútiaci moment 175 Nm prevyšuje atmosférickú tisícšesťstovku, miesto ktoré sa objavuje v ponuke. Dodáva sa výhradne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Vedľa štandardnej verzie je na výber aj úspornejšie označenie skratkou BMT. Tri písmená znamenajú BlueMotion Technology, úsporný balíček, ktorý preberá inovácie z Volkswagenov BlueMotion. Konkrétne sa jedná o systém samočinného vypínania motora Stop / Start a inteligentný alternátor, ktorý motor dobíja rekuperáciou pri brzdení motorom a pri záťaži sa naopak odpája. Ďalšie zelené úpravy (dlhšie prevody, upravená aerodynamika, pneumatiky s nižším valivým odporom) sa už verzie BMT netýkajú.

Popri 1,2 TSI budú môcť záujemcovia o zážihový motor zvoliť niektorú z verzií 1,4 TSI. Jetta ponúka voľbu medzi prevedením s 90 kW a 200 Nm alebo 118 kW a 240 Nm (Twincharger s turbodúchadlom a kompresorom). Obe budú spojené s manuálnou prevodovkou alebo DSG. Vrcholom sa stane 2,0 TSI. V prípade Jetty ide aj naďalej o staršiu generáciu tejto pohonnej jednotky, ktorá dáva 147 kW. Tieto motory sa dostanú do predaja neskôr počas roka 2011, pri nábehu výroby je z benzínových k dispozícii iba 1,2 TSI.

Na rok 2012 chystá Volkswagen Jettu Hybrid. Tá spojí motor 1,4 TSI s výkonom 110 kW s elektromotorom (33 kW) schopným poháňať auto aj samostatne.
Vznetovým základom je 1,6 TDI vo svojom najsilnejšom prevedení so 77 kW, ktorý vo všetkých modeloch Volkswagenu nahradil 1,9 TDI. Priame vstrekovanie common-rail pracuje s piezo-elektrickými vstrekovačmi, dávajú viac vstrekov za pracovný cyklus. Palivo ich do valcov do spaľovacieho priestoru vstrekuje pod tlakom 1600 bar.

Na výber je manuálna prevodovka s piatimi stupňami alebo sedemstupňová DSG. Obe prevodovky možno objednať ako v štandardnom prevedení, tak ako úspornejšie BlueMotion Technology sa Stop / Start a inteligentným alternátorom. Pre záujemcov o silnejší turbodiesel má Volkswagen 2,0 TDI s výkonom 103 kW. V jeho prípade common-rail dopravuje naftu do spaľovacích priestorov pod tlakom 1800 bar. Vstrekovače rozdeľujú palivo pri jednom pracovnom cykle až do siedmich jednotlivých vstrekov. Pre 2,0 TDI existuje tiež výber medzi manuálnou prevodovkou a DSG, v tomto prípade majú obe prevodovky šesť stupňov.

Mohlo by Vás zaujímať:

Akcie Volkswagen

Modely Volkswagen

Autá Volkswagen na predaj

Blog Volkswagen

Kontakty Volkswagen

Kontakt

Araver Trenčín - Opatová

Nivy 80
912 50 Trenčín Opatová

Telefón: 032 / 744 13 65
Fax: 032 / 744 13 68
Email: opatova@araver.sk

Peter Marušinec

vedúci predaja VW

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW


0903 594 951
martin.chupac@araver.sk

Kontaktný formulár

Araver Piešťany

Žilinská cesta 116
921 01 Piešťany

Telefón: 033 / 771 89 34
Fax: 033 / 771 89 34
Email: piestany@araver.sk

Marcel Golej

predaj vozidiel VW

Araver Nitra

Topoľčianska 2A
949 01 Nitra

Telefón: 037 / 656 01 11
Fax: 037 / 656 01 10
Email: nitra@araver.sk

PhDr. Matej Tkáčik

predaj úžitkových vozidiel VW

PhDr. Matej Tkáčik

predaj úžitkových vozidiel VW


0911 600 254
matej.tkacik@araver.sk

Kontaktný formulár

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW


0911 600 253
jozef.balasko@araver.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár