Volkswagen AMAROK V6

Vychutnajte si maximálnu radosť z jazdy.

Viac

Test VW Multivan - na vrchole radu

Zdroj: www.automotorevue.cz

V zásade je celkom jedno, o ktorý konkrétny model z ponuky VW Transporter ide, všetky sú charakteristické veľmi vydarenou koncepciou a vyspelou technikou. Na mysli mám predovšetkým kompaktný vzhľad, veľmi príjemný a ergonomický interiér, a predovšetkým - Transporter je z hľadiska jazdných vlastností a ovládania jedným z najvyspelejších modelov, ktorý v tomto segmente existuje. Možno je to príliš veľa chvály, Transporter ale taký skutočne je. Pokiaľ ide o výber vhodného prevedenia, vyberať môžete z viac ako 450 variantov úžitkovej verzie Transporter, ku ktorým sa potom navyše pridávajú osobné modely Caravelle a Multivan a tiež cestovateľský špeciál California. Pokiaľ ide o úžitkový Transporter, zvoliť je možné skriňovú verziu, kombi, valník alebo podvozok k dostavbe.

Ponuku tvoria dva rázvory, tri výšky strechy, štyri hmotnostné triedy a päť rozmerov nákladového priestoru pre verzie Van, tri rozmery nákladovej plochy pre valník, deväť miest na sedenie vo verzii kombi s až 25 možnosťami usporiadania sedadiel. Skrátka dosť na to, aby si vybral každý. K tomu môžeme pripočítať jeden zážihový a štyri vznetové motory s výkonmi od 62 do 132 kW, možnosť voľby 5 alebo 6-stupňovej manuálnej prevodovky alebo 7stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky, a dokonca aj pohon všetkých kolies 4Motion. Nehovoriac potom o neprebernom množstve doplnkov, ktoré umožňujú zostaviť vozidlo naozaj na mieru. Pokiaľ ide o variabilitu a úžitkovou všestrannosť, kráľom radu T5 je nepochybne Multivan.

O možnostiach posuvu a usporiadania sedadiel, úložnom boxe so stolčekom a ďalších vymoženostiach už bola veľakrát reč v testoch či predstaveniach predchádzajúcej generácie, tá nová všetky tieto prednosti rozvíja ešte ďalej. Testovaný model bol špecifický predovšetkým použitím najsilnejšieho agregátu kombinovaného so samočinnou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, ktorá v segmente týchto vozidiel prakticky nenachádza konkurenta. Svojim spôsobom sa dá povedať, že k absolútne plnej výbave tohto vozidla chýbal už len pohon všetkých kolies 4Motion.

Nové motorizácie
Modernizovaná rada Transporter a trojica príbuzných verzie priniesli celú radu vylepšení vonkajšieho vzhľadu aj interiéru, avšak my by sme sa radi v tomto teste zamerali na to najdôležitejšie, a tým je nový agregát aj sedemstupňová prevodovka. Dvojlitrový vznetový motor nahradil v ponuke Transporter nielen známe tisícdeväťstovky, ale aj 2,5 litrový päťvalec. Treba povedať, že staršia generácia motorov bola postavená na technológii vstrekovania čerpadlo-tryska, ktoré vykazovalo oproti starším Common Railom vyššie vstrekovacie tlaky, a teda aj motory vykazovali o niečo vyššie výkony. Ich typickým prejavom bol aj hrubší zvukový prejav aj výraznejšie vibrácie. Zmena systému vstrekovania však nebola jediným dôvodom prezbrojenia pod kapotou Transporter, väčší Crafter využíva 2,5 litrový päťvalec opatrený už systémom Common Rail. Zhodná, ale prepracovaná jednotka by teda bola dostupná. Ale výkonové parametre dvojlitrového agregátu sú pre modelovú radu T5 úplne dostačujúce, pri súčasne nižšej spotrebe i produkcia škodlivých emisií. VW Transporter sa teda pripojil k celosvetovému trendu downsizingu, teda znižovaniu objemov motorov.

Biturbo a DSG
Testovaná verzia leží na vrchole ponúkaného výkonového spektra. Agregát sa však proti svojim v základe zhodným súrodencom nižších výkonov líši v jednom zásadnom bode. Tým je dvojité preplňovanie, ktoré je v označenie motora ukryté pod skratkou BiTDI. Dvojité preplňovanie tu má za úlohu potlačiť typický "turboefekt". Tento problém je všeobecne riešený premennou geometriou lopatiek dúchadla, čo dovoľuje lepšiu reguláciu plniaceho tlaku. Dvojité preplňovanie ide ale v plynulosti priebehu výkonu a plochosti krivky krútiaceho momentu ešte ďalej. Výkon motora je vo všetkých režimoch viac než dostatočný a citeľný je pokles vibrácií a hluku. Inými slovami povedané, motor má skutočne zamatový beh a na povely plynového pedálu reaguje s obdivuhodnou poslušnosťou. V žiadnom spektre otáčok si nemožno sťažovať na nedostatok výkonu či jeho plynulosť. Agregát je tiež veľmi dobre zladený s automatickou prevodovkou DSG. Tá prostredníctvom dvojice spojok zaisťuje veľmi rýchle radenie prevodových stupňov. Prevodovka sa skladá z dvoch čiastkových prevodoviek, ktoré sú konštruované ako manuálna. Ku každej z nich patrí jedna viaclamelová spojka. Prvá z nich spína stupne 1., 3., 5., 7. a spiatočku, druhá 2., 4. a 6. stupeň. Činná je vždy len jedna prevodovka, avšak v tej druhej je už zaradený nasledujúci stupeň, spojka k nemu patriaca je však rozpojená. K zaradeniu teda potom už stačí len stlačiť spojku, čím sa ušetrí čas na zaradenie. Napríklad, keď vozidlo ide na druhý stupeň, v druhej prevodovke už čaká zaradená trojka, ak je potrebné ju zaradiť, jedna spojka sa rozpojí a druhá spojí. Všetko veľmi hladko a hlavne rýchlo. Konštrukcia prevodovky je navyše sedemstupňová, čo dovoľuje oveľa jemnejšie odstupňovanie jednotlivých stupňov. Dvojliter BiTDI a prevodovka DSG tvoria vynikajúcu kombináciu, ktorá prináša veľmi dobré jazdné výkony.

Kontakt

Araver Trenčín - Opatová

Nivy 80
912 50 Trenčín Opatová

Telefón: 032 / 744 13 65
Fax: 032 / 744 13 68
Email: opatova@araver.sk

Peter Marušinec

vedúci predaja VW

Araver Nitra

Topoľčianska 2A
949 01 Nitra

Telefón: 037 / 656 01 11
Fax: 037 / 656 01 10
Email: nitra@araver.sk

PhDr. Matej Tkáčik

predaj úžitkových vozidiel VW

PhDr. Matej Tkáčik

predaj úžitkových vozidiel VW


0911 600 254
matej.tkacik@araver.sk

Kontaktný formulár

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW


0911 600 253
jozef.balasko@araver.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár