Nové Audi Q5

Stvorené do každého terénu!

Viac

Veľký výpredaj predvádzacích vozidiel

Len teraz predvádzacie vozidlá za jedinečné ceny!

Viac

Limitovaná ponuka Audi

s bohatou výbavou na vybrané modely

Viac

Test Audi A8

Do segmentu luxusných limuzín nedávno vtrhol čerstvý vietor. Mercedes predstavil novú generáciu triedy S a ako sme sa už stihli presvedčiť, na svojich konkurentov vytiahol silné zbrane. Jeho súpermi sú najmä BMW radu 7 a Audi A8. Kým prvý menovaný už stihol medzigeneračný facelift absolvovať v roku 2012, á-osmička sa s omladenou tvárou ukázala na minuloročnom frankfurtskom autosalóne. Počas prvých kilometrov sme zisťovali, v akej je momentálne forme.

Svetlomety ako hlavná zmena

Slovenské rande s Audi A8 v nás hneď v prvom momente extra silné emócie nevyvolalo. Pre laika vyzerá limuzína rovnako ako počas ostatných rokov, no signálna sústava motoristu môže spozornieť pri viacerých prvkoch. Jemne upravené zadné svetlá, nová pochrómovaná linka, výfuky, disky... Jednoducho viaceré decentné zmeny.

Najvýraznejšou novinkou konzervatívneho faceliftu sú príplatkové svetlomety, ktorými bol vybavený aj exemplár, ktorý sme dostali k dispozícii na prvú jazdu. Označenie Matrix LED môže vyvolávať asociácie na slávny sci-fi titul a nie je to celkom od veci. Svetlá majú futuristický vzhľad, ktorý by sa pokojne ujal na filmovom vozidle z budúcnosti.

Ani v interiéri sa neodohrala revolúcia, zmeny sa niesli v znamení vylepšovania už existujúceho. To znamená úpravu materiálov a farieb, prebrúsenie detailných prvkov a najmä vylepšenia v armáde elektronických, asistenčných a multimediálnych systémov.

Od štyroch po dvanásť valcov

Rozmery typu A8 sa takmer nezmenili. Štandardná verzia má stále rázvor necelé tri metre (bez ôsmich milimetrov) a dĺžku 5 135 mm. Model označený písmenom L má nápravy vzdialené od seba 3 122 mm a celkovo meria 5 265 milimetrov. Šírka a výška majú hodnoty 1 949 a 1 471 mm.

Pre obe verzie sú k dispozícii štyri identické motorizácie, štandardne s osemstupňovou automatickou prevodovkou a až na hybrid pohonom oboch náprav quattro. Počas faceliftu väčšine z nich narástli väčšie svaly. Základom je model 3.0 TDI poháňaný naftovým šesťvalcom s výkonom 190 kW (258 k) a krútiacim momentom 580 Nm. Jeho benzínovou alternatívou je variant 3.0 TFSI ponúkajúci parametre 228 kW (310 k) a 440 Nm.

Nad šesťvalcami stoja dva osemvalcové varianty, ktoré majú pod kapotou štvorlitrový benzín a diesel s objemom 4,2 litra. Prvého menovaného charakterizujú čísla 320 kW (435 k) a 600 Nm, druhý má v kolónke výkonu 283 kW (385 k) a pri krútiacom momente ozrutných 850 Nm.

Okrem týchto motorov sú k dispozícii aj dve verzie viazané na typ karosérie. Pre krátky rázvor je v ponuke aj hybridný model, párujúci dvojlitrový štvorvalec s elektromotorom. Svojich 180 kW (245 k) ako jediný prenáša len na prednú nápravu. Na opačnej strane spektra je model W12, dostupný iba s dlhou karosériou. Jeho 6,3-litrový dvanásťvalec ponúka výkon 368 kW (500 k) a krútiaci moment 625 Nm.

Mníchov by mohol trochu pridať

Naše prvé kilometre sme absolvovali za volantom výkonnejšej nafty, teda modelu 4.2 TDI. Po usadnutí za jej volant sme si nemohli nevšimnúť, že je limuzína natrieskaná takmer všetkým, čo sa do nej napchať dá. Polohovateľné masážne kreslá s luxusným čalúnením a vyhrievaním, televízia... Ak k tomu prirátame dokonalé pohodlie na štyroch miestach, čo viac si priať?

Z hľadiska dizajnu, vyhotovenia a materiálov nemožno kabíne nič vytknúť. Audi nemusí uhýbať pohľadom ani pri stretnutí s mladšou triedou S od Mercedesu. No keď si do porovnania pridáme aj BMW, výsledok je jasný. Mníchov by mohol trochu pridať...

Centrálnym bodom interiéru je multimediálny systém MMI. Okrem už spomínaného televízneho tunera v sebe združuje audio/video, navigáciu či telefónne funkcie. Posledný prvok je pritom dostupný cez Bluetooth i prostredníctvom vloženej SIM karty. Okrem nej tu nájdeme dva sloty na SD karty, CD mechaniku i DVD menič na šesť diskov.

Že vám tu nejaká skratka chýba? Aj nám! Trojpísmenovú značku USB tu nehľadajte, Audi už tradične využíva vlastné rozhranie AMI (Audi Music Interface), na ktoré si treba dokúpiť kábel so správnym zakončením, inak vám USB kľúč ako prenosné médium bude na dve veci. To síce nie je problém, no neponúknuť celosvetovo najrozšírenejšie digitálne rozhranie v aute za takéto peniaze je podľa nášho názoru faux pas. Okrem toho sme si nezvykli ani na navigáciu kolieskom v systéme MMI, kde sa ide nadol pootočením proti smeru hodinových ručičiek.

Mimochodom, vybavenie obsahovalo aj audiosústavu Bang & Olufsen. K nej napíšeme jednoduchý verdikt: lepší koncert sme ešte v aute nezažili. Hudobné zostavy tejto značky sú už tradične na špičke, vyladenie pre typ A8 však exceluje aj medzi nimi. A hlavne: po prvýkrát sme zaregistrovali, že Audi konečne vyriešilo problém s CD mechanikou, ktorá doteraz nebola schopná prehrať albumy bez toho, aby nasekala pauzy medzi skladby, tak ako nás toprávom naštvalo v minulosti.

Naftová lokomotíva v praxi

Nami skúšaná verzia faceliftovaného A8 mala motor, ktorý počas omladenia dostal najväčší silový bonus. Jeho maximálny výkon 283 kW (385 k) možno brať ako priamu odpoveď na BMW 750d. Ešte krajšie vyzerá kolónka krútiaceho momentu, ktorú okupuje hodnota 850 Nm. Veľký diesel dokáže osadenstvo pevne zatlačiť do kresiel a veľké Audi rozbehnúť s naozaj nečakanou dravosťou.

Nejde pritom len o subjektívny efekt, čo potvrdzuje najmä tabuľkový parameter zrýchlenia. Vyše päťmetrová limuzína sa na 100 kilometrov za hodinu dostane za 4,7 sekundy! Pre porovnanie: minulá generácia športovo ladenej verzie S8 zvládla túto disciplínu o pol sekundy pomalšie. Napriek benzínovému desaťvalcu, ktorý zdieľala so superšportom Lamborghini Gallardo...

Na tomto výsledku má svoj podiel aj nižšia hmotnosť a v neposlednom rade nová prevodovka. Audi sa stalo ďalšou automobilkou, ktorá do svojich najnovších modelov montuje osemstupňovú samočinnú skriňu z dielne nemeckej spoločnosti ZF. Tú už nejaký čas radíme na úplný vrchol segmentu a skúsenosť s jej inštaláciou v type A8 to opäť upevnila.

Tento automat sme nedávno skúšali aj pod kapotou Jeepu Grand Cherokee. Vlajková loď Ingolstadtu nám ho pripomenula tvarom voliča prevodovky. Nevieme, či ide o štandardizovaný typ od autora prevodového ústrojenstva, no opäť sme si tu všimli nedostatočné „usadenie“ voliča do jednotlivých pozícii a z toho vyplývajúce nepresnosti pri prepínaní režimov.

Nezanedbateľnou súčasťou pohonného reťazca je štítok quattro, ktorý taktiež prispieva k dynamike v priamom smere i dobrému správaniu v zákrutách. Limuzína toho vzhľadom na svoje miery dokáže dosť a napriek citeľnému nakláňaniu sa svojej stopy úpenlivo drží. Na limite sa začína správať nedotáčavo, no hnať luxusné Audi v ústrety strate trakcie nám prišlo trochu barbarské. Aj keď A8 vyhlasuje výrobca za najšportovejší model v triede, my sme si radšej užívali jeho komfortnú stránku.

Dvojtonový sedan využíva adaptívne tlmiče, vďaka ktorým podvozok pekne vyhladzuje aj asfalt slovenskej kvality. Nastavenie jazdného režimu má vplyv aj na tuhosť riadenia, ktorá nám v štandardnej pozícii prišla trochu nízka. Viac odporu by sme čakali aj od brzdového pedálu.

Ako vlajkonosiča vysmiala peňaženka

Keď sa povie vlajková loď, väčšine ľudí sa z peňaženky ozve šialený smiech. Najluxusnejšia limuzína od Audi nie je v tomto ohľade výnimkou. Základný model sa síce dá zohnať za menej než 80-tisíc eur, no naftová lokomotíva s označením 4.2 TDI stojí štandardne takmer sto.

Samozrejme, ide len o východiskovú sumu, ktorú možno navýšiť všemožnými čačkami o ťažko uveriteľné čísla. Nami skúšaný model stál vďaka tomu v starej mene takmer päť miliónov. Z cenníka by sme vyzdvihli dva príplatky: balík čalúnenia a obkladov s označením Design Selection Balaobraun za 16 239 eur navyše a audiosústavu Bang & Olufsen v cene 7 310 eurodukátov. Pri týchto sumách nemožno „šrajtofli“ smiech vôbec vyčítať...

Nad nekresťanskými sumami za jednotlivé prvky sa však netreba rozčuľovať. Vlajkové lode prémiových výrobcov si kupuje klientela, ktorá vidí tieto čísla v trochu inej perspektíve. Rozhodujúcim prvkom je často len vernosť značke či dizajnové preferencie, ktoré môžu zavážiť aj v prípade výberu vlajkonosiča z Ingolstadtu. Omladenému Audi A8 sa totiž naozaj nedá veľa vytknúť a aktuálnym faceliftom právom vnáša nepokoj do spánku konkurentov.

Kontakt

Araver Trenčín - Opatová

Nivy 80
912 50 Trenčín Opatová

Telefón: 032 / 744 13 65
Fax: 032 / 744 13 68
Email: opatova@araver.sk

Martin Kopčan

predaj vozidiel Audi

Martin Kopčan

predaj vozidiel Audi


0903 826 148
martin.kopcan@araver.sk

Kontaktný formulár

Adriana Brázdová

predaj vozidiel Audi

Adriana Brázdová

predaj vozidiel Audi


0911 415 119
adriana.brazdova@araver.sk

Kontaktný formulár

Araver Nitra

Topoľčianska 2A
949 01 Nitra

Telefón: 037 / 656 01 11
Fax: 037 / 656 01 10
Email: nitra@araver.sk

Ing. Juraj Benc

predaj vozidiel Audi

Ing. Juraj Benc

predaj vozidiel Audi


0903 826 142
juraj.benc@araver.sk

Kontaktný formulár

Ing. Štefan Varga

predaj vozidiel Audi

Ing. Štefan Varga

predaj vozidiel Audi


0911 415 118
stefan.varga@araver.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár