Nová Kia RIO v predaji

už od 9 990€!

Viac

Kia Sportage teraz už za 18 240€ !

Príďte si po svoju novú Kiu ešte dnes!

Viac

Test Kia Carens

Carens je k dispozícii v 5 a 7-miestnom vyhotovení. My sme si mohli vyskúšať výkonnejšiu dieselovú pohonnú jednotku osadenú do modelu s najvyšším vybavením. Nečudo, že cena pri tejto ponuke už skončila na úrovni 23 050 Eur.

Dizajn: Príťažlivý...

Pán Schreyer – ako hlavný dizajnér a momentálne aj veľmi dôležitý člen vedenia – vniesol do kórejskej automobilky naozaj čerstvý vietor. Vozidlá zbavil extravagantných ázijských kriviek, dodal im európsku kultivovanosť a športovo-dravý vzhľad. Preto sa nemožno čudovať tomu, že Carens, hoci je v kategórii MPV, nespĺňa očakávania tých, ktorí by chceli mať MPV v tvare veľkého, hranatého a nemotorného približovadla...

Páčilo sa nám, že ostrý sklon predného okna určite prispieva k lepšej aerodynamike, zaujímavým pre nás bol i netradične krátky previs karosérie za zadnou nápravou a výrazné priehlbiny v bočných dverách, vedúce k odtrhovým aerodynamicky tvarovaným hranám. Celkovo môžeme Carens  smelo označiť ako väčšie, no stále dosť kompaktné vozidlo.

Vo vnútri: Vpredu a v strede pohodlne...

Autá tejto kategórie sa snažia nerozhodných osloviť vnútornou variabilitou. Carens to zvláda celkom dobre. Najmä v druhom rade sedadiel. Tie sa dajú posúvať horizontálne dopredu a dozadu. Navyše možno každé z trojice posúvať samostatne, a tak ak majú traja dospelí vzadu v oblasti ramien málo miesta, môžu sedadlo stredného pasažiera jednoducho posunúť dopredu, alebo dve krajné posunúť smerom dozadu. Túto variabilitu podporuje i fakt, že Carens nemá stredový tunel, a tak nohám pasažiera v strede nič neprekáža.

Predným dvom sedadlám nieto čo vytknúť, vodičovi i spolujazdcovi ponúkajú dostatok komfortného posedu. Dlhonohým poslúžia nastaviteľné podpery stehien, spoteným padne vhod ventilácia sedadiel a uzimeným zasa ich vykurovanie (samozrejme za príplatok). Lepšie by mohlo byť ich bočné držanie, pretože ak sú z kože tak sa na nich trup v zákrutách šmýka a teba sa naozaj pevne držať volantu.

Tretí rad: Iba pre malých a pružných...

Samostatnou kategóriou je tretí rad sedadiel. Ten akoby výrobcovia inštalovali iba pre nedorastených milovníkov jogy. Výškovo však aj ich určite bude limitovať skosená strecha. Dve prídavné sedadlá zbytočne ochudobňujú batožinový priestor, ktorý pri ich vztýčení má iba úbohých 103 litrov, čo pre sedem pasažierov stačiť nemôže ani náhodou. A to už určite za dobrú hodnotu pri MPV považovať nemožno. A aby sme nezabudli: ani pri piatich sedadlách objem batožinového priestoru nie je oslnivý – iba 492 litrov... Nuž to je daň za zvonka príťažlivý krátky previs za zadnou nápravou. Zaujímavé je, že v iných značkách tento nedostatok dokázali eliminovať aj bez predĺženia zadnej časti.

Odkladacie priestory: Dobré...

Odkladacie priestory v predných dverách sú dostatočne priestranné, zmestia sa do nich veľké plastové fľaše. Do priehradky pri radiacej páke, ktorá je uzatvárateľná sa zmestí smartphone a sú v nej aj pripájacie konektory pre prenosné audio zariadenia. Veľkorysý je box pred spolujazdcom, ktorý je klimatizovaný a aj ďalší krytý priestor ukrytý v lakťovej opierke.

 „Šoférovanie“: Pozor na zákruty a vietor... 

Sedadlo vodiča je, napriek slabšej bočnej opore, celkom pohodlné. Ergonomicky je jeho pracovisko zvládnuté dobre. Zaujal nás hrubší veniec volantu s vyhrievaním. Multifunkčnosť na ňom však reprezentuje až priveľké množstvo tlačidiel, ktoré vodiča zbytočne oberajú o pozornosť. Volant je spriahnutý s elektronikou, ktorá umožňuje voľbu až troch režimov účinnosti posilňovača. Mestský mód je príjemný pri parkovaní, medzi ostatnými dvoma sme markantný rozdiel nepostrehli, pretože riadenie je veľmi málo komunikatívne.

Vo vyšších rýchlostiach sa podvozok, ktorý vychádza z modelu Cee´d (má však o 100 mm predĺžený rázvor) javí ako komfortný, no pri prudších zákrutách ako nedotáčavý. Karoséria sa podľa očakávania viac nakláňa. Autu svedčí keď je plne naložené, vtedy sa vytrácajú nevýhody jednoduchej zadnej vlečenej nápravy, ktorá sa negatívne prejavuje najmä vtedy, keď je vo vozidle iba vodič. Komfort jazdy pod dobrých vozovkách výrazne zachraňujú 17-palcové pneumatiky. Na otvorených úsekoch ciest treba byť však v strehu a rátať s tým, že vyššia karoséria je veľmi citlivá na bočný vietor...

Dynamika? Chýba...

Vznetový štvorvalec bol v testovanom vozidle spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Dynamika tejto kombinácie je určená zrejme pre dôchodcov, no aj pre nich môže byť nebezpečná. Neraz sa stalo, že pri predbiehaní s plne naloženým vozidlom sme zažívali veľmi nepríjemné pocity, pretože nám chýbala dostatočná rezerva na jeho komfortné dokončenie. Automat nás nútil vopred dôkladne vyhodnocovať každú situáciu a na naozaj bezpečné predbiehanie nám v zhustenej premávke ponúkal veľmi málo príležitostí.

Pri takejto prevodovke sme očakávali aspoň oslňujúce hodnoty spotreby. Výsledný priemer kombinácie mesto, mimo mesta a čiastočne po diaľnici sa pohyboval okolo 6,7 – 6,9 l/100 km. To pri väčšom aute nie je zlá hodnota, i keď pri tak „rozvážnej“ prevodovke by sme očakávali lepší výsledok. Minimálne o liter, tak ako to je napríklad u francúzskej konkurencie...

Záver: Automat radšej nie...

Carens môže byť pohodlné auto, ktoré je vďaka variabilnému vnútrajšku pripravené na dlhé cesty. Ale....

Najlepšie sa vám bude cestovať s maximálne piatimi cestujúcimi na „palube“, bez dvoch detských sedadiel v kufri a bez príplatkovej automatickej prevodovky.

Kontakt

AutoMarket Trenčín

M.R Štefánika 26
912 50 Trenčín

Telefón: 032 / 743 02 78
Fax: 032 / 743 19 24
Email: info@kiaautomarket.sk

Vladimír Drobný

predaj vozidiel KIA

Mária Gašpieriková

predaj vozidiel KIA

Kontaktný formulár