ŠKODA Superb

Cestujte štýlovo. Cestujte priestranne. Už od 22 780€

Viac

Nová faceliftovaná ŠKODA Octavia

už od 14 990€

Viac

Test Škoda Fabia Combi 1.2 TSI

Opakovanie konštatovaní o tom, aký je tento model pre výrobcu aj pre trh dôležitý, by bolo iba nosením dreva do lesa. Zvlášť po tom, ako nás výrobca s Fabiou tretej generácie, aj vo verzii kombi, postupne zoznamuje už takmer pol roka. Vlani koncom septembra sme si ju ohmatali prvýkrát staticky, začiatkom tohto roka sme vám už servírovali prvé jazdné dojmy.

Má Fabia Combi šancu upútať vašu pozornosť aj inak, alebo je to len o jej maxi batohu?

Pri oboch týchto príležitostiach padli skoro všetky podstatné teoretické informácie. Tie už teda v tomto článku nebudeme opakovať.  A nenájdete tu ani veľa z toho, čo má nový kombík spoločné s hatchbackom, ktorý už má za sebou aj komplexný redakčný test. Aj keď sme sa však sústredili prioritne na to nové a odlišné, rozhodne bolo čo skúmať: okrem iného typu karosérie aj iný motor, tentokrát benzínový a inú prevodovku, dvojspojkového robota DSG.

Batoh a batôžky, siete a sieťky....

O exteriéri Fabie Combi III už bolo u nás popísané ozaj veľa, v sprievode kopy obrázkov, preto s pokojným svedomím túto oblasť preskočíme a ideme rovno do interiéru. A pekne odzadu, ako sa nový kombík patrí. Prvá dobrá správa prichádza už po otvorení veka kufra. Vyletí dosť vysoko na to, aby sa pod neho bez hrče postavil aj nadpriemerný Európan. V nízkych garážach, alebo pod vzduchotechnikou v parkovacích domoch, však treba dať pozor.

Kvalitou materiálov a spracovania si kombík môže smelo podať ruku s hatchbackom. Niektoré plasty sú síce tvrdé, ale ich povrchová štruktúra vyzerá na pohľad hodnotne

Nakladací otvor kufra je dostatočne vysoký, ešte viac poteší jeho šírka a asi úplne najviac nakladacia hrana, stlačená oproti hatcbacku dolu ešte o nejakých päť centimetrov. Už menej radostný je pohľad na dno, ktoré je v štandardnej výbave asi o desať čísel pod plochou sklopeného zadného operadla. Schodík sa síce dá odstrániť, ale iba za príplatok, žiaľ aj pre najvyššiu výbavu Style platí nutnosť vysoliť za dvojité dno extra 135 eur.

To je však asi jediný nedostatok, ktorý sme na kufri našli. K pochvale za jeho extra veľký objem v základnej aj celkovej konfigurácii môžeme pridať aj ďalšie palce hore. Za pravidelný a dobre využiteľný tvar, za šikovný kryt s poloautomatickým pružinovým zrolovaním a aj za to, že pod dnom ostáva stále miesto aj pre rezervu. Dokonca plnohodnotnú, ak chcete. Za tú sa síce tiež pripláca, ale iba symbolických 78 eur. A aj úbytok z objemu kufra, ktorý pri jej voľbe nastane, je poľahky odpustiteľný: mínus 25 litrov.

Jediný vážnejší nedostatok najväčšieho kufra v triede: za dvojité dno, ktoré dorovná schod za sklopeným zadným operadlom, musíte aj k najvyššej výbave Fabie III Combi doplatiť 135 eur

Síce za príplatok, ale opäť iba veľmi ľudový, presne 74 eur, dostanete šikovný súbor troch batožinových sietí, pružnej demontovateľnej schránky do kufra a ďalších šikovných drobností, ktorým Škoda spolu hovorí „Simply Clever paket“ – a áno, jeho súčasťou aj v novej Fabii Combi je vtipný, ale praktický malý odpadkový kôš v predných dverách. Háčiky na tašky alebo sieťky na vnútornej strane predných operadiel, to všetko sú detaily nenáročné na vývoj a výrobu, v reálnom živote majiteľa auta však potešiteľné.

Sieťový program a kopu ďalších praktických drobností dostanete za ľudovú dvojmiestnu sumu

Všeobecnými a základnými odkladacími možnosťami kombík za hatchbackom nijako nezaostáva, práve naopak. Odkladacích miest v stredovej konzole, vo dverách vpredu aj vzadu, je viac než dosť. A nie sú len do počtu, ale sú aj dostatočne prakticky využiteľné. Trištvrtelitrovú fľašu sme napchali do všetkých držiakov na nápoje, v predných dverách by pokojne mohla spočinúť aj poldruha litrová.

Napriek tomu, že Fabia Combi má relatívne krátky rázvor, nás príjemne prekvapil fakt, že zadné operadlo dokážete sklopiť aj bez toho, aby ste mu museli uhýbať operadlami prednými, dokonca aj keď sú predné sedadlá nastavené na ozajstných dlháňov. S týmto majú problém aj viaceré autá dokonca o triedu väčšie.

Jedna zo spomenutých mnohých šikovných maličkostí interiéru: sieťky na vnútorných stranách predných operadiel

Spomínaný krátky rázvor sa ale nie celkom podarilo vyriešiť pri mieste pre pasažierov vzadu. Do krátkej Fabie sme síce s minimálnou rezervou napchali štyri 180 cm vysoké osoby. Ale keď sa „za seba“ posadí 2 x 185 cm, už tu nejaké dva palce chýbajú pred kolenami. To hovoríme samozrejme o kombíku, ktorý má ale miesto v pozdĺžnom smere rovnaké ako hatchback. Aspoň nepatrnou kompenzáciou tohto typu karosérie je o máličko viac miesta vzadu nad hlavou: ako tak sa sem vojde aj spomínaných sto osemdesiat päť, na núdzovú krátku cestu.

Drak, ktorého ľahko skrotíte

Naftového zástupcu pohonnej palety Fabie III sme už jedného spoznali. Preto sme si pre kombík zvolili benzínový variant. A rovno aj s odlišnou prevodovkou, teda nie manuálnou, ale automatizovanou, inak povedané robotizovanou, s dvoma spojkami, úplne krátko a stručne: DSG. Tou benzínovo voľbou bol prepĺňaný štvorvalec 1.2 TSI vo výkonnejšom variante (81 kW/110 k).

Benzínové štvorvalcové turbo ťahá už od naftovo nízkych otáčok. A že by aj rovnako dunelo na voľnobehu a pri podtočení ako diesel? Zabudnite! Kultúra chodu aj odhlučnenie sú ozaj špičkové

Silnejšia jednadvojka turbo dostala pre Fabiu ešte o päť koníkov viac, než má napríklad v nám dobre známom Rapide Spaceback. Možno nepodstatný nárast. Ale podstatné je to, že krútiaci moment s maximom 175 Nm je k dispozícii už od naftových 1400 otáčok a motor ozaj nie je nutné vytáčať, aby sa auto svižne rozbehlo. A keď napíšeme svižne, tak ozaj myslíme svižne. Plne zaťažená kabína mu síce jemne vezme dych, rezerva ťahu tu však je a netreba sa báť auto naložiť tak, ako pri atmosférických litrových trojvalcoch.

Pri prázdnej kabíne, zaťaženej len vodičom s miernou nadváhou, je silnejšia jednadvojka ozaj veľmi príjemne dynamická. Treba však dávať pozor, pretože ak budete často osobne skúšať, či ozaj dá stovku pod desať a či ozaj vytiahne dvesto, tak na vás vycerí ostré zuby obluda zvaná downsizing a chrstne vám do tváre plamene horiaceho benzínu. O tom sa ale rozpisovať nechceme, keďže tento test vychádza ešte pred dvadsiatou druhou hodinou.

Sedemstupňové DSG užitočne zníži otáčky pri jazde po diaľnici, radí rýchlo, hladko a dokáže sa aj pekne plynulo plaziť pri parkovaní, s čím mali prvé verzie tohto systému mierny problém

Faktom zostáva, že ak sa ovládnete a budete dupať na plyn len toľko, koľko pre normálnu jazdu skutočne potrebujete, tak toto auto dokáže reálne skrotnúť a ozelenieť. V meste sme k papierovej hodnote síce pridali osem deci, ale výsledok 6,6 hodnotíme ako slušný. Aj diaľničných sedem je fajn, vďaka tomu, že sa na najvyššom siedmom prevode motor pohodlne prevaľuje na nejakých 2750 otáčkach. Najlepšie vypálilo tatkovské presúšanie sa vidiekom, kde sa pri troške snahy dá atakovať aj päťlitrová hranica.

Sedí stabilnejšie, duní výraznejšie

Podobne ako krátka Fabia, patrí aj nový kombík k tomu najlepšiemu v segmente v oblasti jazdných vlastnosti. Mierne ťažší zadok s väčším batohom je dokonca dodáva ešte o máličko viac stability v zákrutách s hrboľatým povrchom. Inak je rovnako neutrálna, s dobre čitateľným postupným nástupom miernej nedotáčavosti.

Úplne najviac sa nám však páčili stabilita a pokoj, s akými sa dokáže zahryznúť do diaľničných roviniek a rýchlych tiahlych zákrut. Auto tu ide ako po koľajniciach, nutnosť korekcií volantom je prekvapivo minimálna. Ako keby to ani nebol ľahký drobec segmentu B s rázvorom kratším než dva a pol metra.

Výkonnejší motor 1.2 TSI už dokáže naplniť aj mierne športové ambície. K tým by sa však zišlo riadenie s trošku tuhším chodom, teda menej výrazným účinkom posilňovača

Kombík, na rozdiel od hatchbacku, nám však pripomenul problém, ktorý majú viaceré aktuálne modely značky Škoda s odhlučnením podvozka. Pri krátkej Fabii sme si to takmer nevšimli, Combi má však karosériu s väčším vnútorným priestorom, čiže „ozvučnica“, do ktorej sa prenášajú nárazy od kolies, je objemnejšia, teda aj hlučnejšia.

Výsledné dunenie nie je až také výrazné ako napríklad pri Octavii Combi, ale je rozhodne výraznejšie, než pri Fabii hatchback. A o máličko silnejšie aj oproti Rapidu Spaceback. Citlivejšie typy by si na to mali dať pozor a v rámci prevencie minimálne siahnuť po obutí s menším priemerom kovu a vyššou vrstvou gumy. Prinesie to aj ďalšie zlepšenie mechanického komfortu pruženia, ktorý je ale už aj na 16-palcových gumách veľmi slušný.

550 eur za 230 litrov

Pre cenovú politiku kombíka, v oblasti sériovej a príplatkovej výbavy, platí v podstate to isté, čo pre krátku Fabiu, nebudeme to preto opakovať. Faktom však zostáva, že cenový odstup auta, s kufrom väčším o 230 litrov, sa nám zdá byť ozaj priateľský: tých 1150 eur navyše oproti hatchbacku si kombík zaslúži.

Ale pozor, ono je to vlastne ešte menej, keďže najlacnejší päťdverák za 8940 eur poháňa slabší 60-koňový litrový trojvalec a v kombíku od 10090 eur je už silnejšia 75-koňová verzia. Pri porovnaní cien identických motorizácií sa rozdiel scvrkne dokonca iba na symbolických 550 eur. Až sa trochu o krátku Fabiu začíname obávať....

Nielen o batohu

Ako sme sa presvedčili pri prvom redakčnom teste, extra veľký a praktický batožinový priestor Fabie III vo verzii kombi bude silným argumentom, hlavne keď vezmete do úvahy minimálny cenový rozdiel oproti hatchbacku. O čelnej pozícii v konkurenčnom poli ani nehovoriac. Presvedčila nás však aj jazdnými vlastnosťami, ešte o máličko lepšími než pri krátkom variante a aj o chlp väčším priestorom za zadných sedadlách na výšku. Narazili sme však aj na limity krátkeho rázvoru: 185 cm vysoký pasažier sa za rovnakého vodiča pozdĺžne napchá už len núdzovo.

Extra kufor je fajn. Ako sa však ukázalo pri prvom teste, Fabia III Combi dokáže zaujať aj inak

Dobre zabodoval benzínový motor 1.2 TSI, aj sám a aj v kombinácii so 7-stupňovým robotom DSG. Je výkonný aj kultivovaný.

Pri častých dynamických jazdách sa síce dokáže nepekne rozožrať, ale stačí priemerná dávka sebaovládania a vie byť reálne úsporný.

Ani v cenovej politike nevidíme žiaden evidentný problém. Viaceré prvky sú síce za príplatok, množstvo z nich však len za ozaj symbolické

dvojmiestne sumy. Prípadne za výhodné ceny v rámci predvolených balíkov. Á propos, ešte stále platí zľava na bohaté pakety Plus,

ktoré namiesto 943 až 1606 eur dostanete iba za dve stovky.

Kontakt

ARAVER Trenčín

M.R Štefánika 26
912 50 Trenčín

Telefón: 032 / 743 02 78
Fax:
Email: trencin@araver.sk

Jana Jandová

predaj vozidiel Škoda

Jana Jandová

predaj vozidiel Škoda


0903 826 152
jana.jandova@araver.sk

Kontaktný formulár

Silvia Matoušková

predaj vozidiel Škoda

Silvia Matoušková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 073
silvia.matouskova@araver.sk

Kontaktný formulár

ARAVER Piešťany

Žilinská cesta 116
921 01 Piešťany

Telefón: 033 / 771 89 34
Fax: 033 / 771 89 34
Email: piestany@araver.sk

Miriam Chudá

predaj vozidiel Škoda

Miriam Chudá

predaj vozidiel Škoda


0903 826 165
miriam.chuda@araver.sk

Kontaktný formulár

Marcela Papšová

predaj vozidiel Škoda

Marcela Papšová

predaj vozidiel Škoda


0903 412 070
marcela.papsova@araver.sk

Kontaktný formulár

PRVÝ NOVOMESTSKÝ AUTOSERVIS

Trenčianska cesta 64
915 01 Nové Mesto nad Váhom

Telefón: 032 / 774 14 44
Fax: 032 / 774 14 22
Email: info@pna.sk

Mgr. Denisa Suláková

predaj vozidiel Škoda

Mgr. Denisa Suláková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 153
denisa.sulakova@pna.sk

Kontaktný formulár

Miroslava Vojteková

predaj vozidiel Škoda

Miroslava Vojteková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 226
miroslava.vojtekova@pna.sk

Kontaktný formulár

PRVÝ TRENČIANSKY AUTOSERVIS

Bratislavská V / 56
911 06 Trenčín

Telefón: 032 / 650 91 27
Fax: 032 / 640 01 82
Email: info@ptasro.sk

Lucia Opatovská

predaj vozidiel Škoda

Lucia Opatovská

predaj vozidiel Škoda


0903 250 320
lucia.opatovska@ptasro.sk

Kontaktný formulár

Ing. Júlia Berová

predaj vozidiiel Škoda

Ing. Júlia Berová

predaj vozidiiel Škoda


0903 826 170
julia.berova@ptasro.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár