ŠKODA Superb

Cestujte štýlovo. Cestujte priestranne. Už od 22 780€

Viac

Nová faceliftovaná ŠKODA Octavia

už od 14 990€

Viac

Test Škoda Rapid Spaceback

Škoda modelom Rapid Spaceback trafila klinec po hlavičke. Kratšia verzia pomerne lacného sedanu Spaceback je príťažlivá a pri správnej konfigurácii výbavy a exteriérových doplnkov dokáže aj na plnom parkovisku zaujať. A presne taký model sme dostali.

Biely lak, veľké 17-palcové disky, čierna panoramatická strecha tiahnuca sa až po otváranie zadných dverí. Takýto Rapid si teraz možno zadovážiť vďaka stupňu výbav Skyline, ktorého súčasťou je paket Black. Ten obsahuje zatmavené zadné svetlá, spätné zrkadlá a spojler v čiernom laku, predné hmlovky, panoramatickú strechu a napríklad aj zadné parkovacie senzory.

Škodu Rapid sme už testovali v niekoľkých verziách. Motor 1,6 TDI sme vyskúšali vo verzii sedan, najpredávanejší agregát 1,2 TSI zasa vo verzii Spaceback. Biely Rapid Spaceback k nám dorazil v spomínanom stupni výbavy Skyline s automatickou prevodovkou DSG (7 stupňov) a motorom 1,6 TDI s výkonom 66 kW.

Do Liptovského Mikuláša a naspäť za 4,3l/100

Čo nás na testovanej motorizácii zaujímalo najviac, bola jej spotreba. Rovnaký, ale o niečo výkonnejší motor sme už vyskúšali v tretej generácii Octavie, a už tam ukázal svoje dynamické schopnosti absolútne adekvátne bežnej cestnej premávke. Teraz sme sa stretli s jeho 66 kW alternatívou, ktorá kratšiemu a o 30 kilogramov ľahšiemu Rapidu Spaceback dostatočne vyhovovala.

Prvú večernú rozjazdu mestom - bez čakania na semaforoch či v zápche - sme absolvovali so spotrebou 3,9l na sto kilometrov. Naopak, v čase rannej špičky sme 12 kilometrov naprieč Bratislavou absolvovali so spotrebou 5,8l/100 km. Štandardne sme však ulici hlavného mesta brázdili so spotrebou v okolí päťlitrovej hranice, čo je pomerne rozumný výsledok.

Následne sme s vozom vyrazili na diaľnicu smerom z Bratislavy. Úsek po Trnavu pri 110 kilometrovej rýchlosti zvládol za 4,0 litra nafty na 100 km, pričom klimatizácia bola neaktívna a posádku tvorili dvaja muži. Pokračovali sme ďalej smerom na Hlohovec a dodržiavali sme maximálnu povolenú rýchlosť. Pri 130 km/h si 1,6-litrový štvorvalec vypýtal 4,8 litra na sto kilometrov. S aktívnou klímou sme podobný úsek zvládli s o 4 decilitre vyšším apetítom.

Najpodstatnejšia sa nám však zdala kombinovaná spotreba pri dlhšej jazde, a tak sme sa vydali z Topoľčian až do 170 kilometrov vzdialeného Liptovského Mikuláša. Úsek medzi Prievidzou a Martinom je nielen nádherným miestom, ale aj pekne reprezentuje typické medzimestské slovenské cesty s viacerými prevýšeniami.

Bez aktívnej klimatizácie sme po takmer 3 hodinách jazdy zastavili v L. Mikuláši so spotrebou 4,3 litra na sto kilometrov. To pri priemernej rýchlosti 65 km/h a bežnej jazde na hranici predpísaných limitov. Celkom fér, čo poviete? Už len doplníme, že v rovnakej konštelácii sme absolvovali aj cestu späť a napriek výdatnému dažďu sa hodnoty priemernej spotreby v ničom nelíšili. Vyskúšali sme si aj jazdu na okreskách s ohľadom na čo možno najnižšiu spotrebu. S priemernou rýchlosťou 78 km/h sme 8 kilometrov dlhý úsek zvládli za 3,2 litra nafty na sto kilometrov.
Celkovo sme tak na jedno natankovanie odjazdili 728 kilometrov, pričom ručička ukazovala ešte štvrtinu nádrže. Palubný počítač pre takúto hodnotu vyrátal dojazd ďalších 230 kilometrov. S pokojným svedomím si však dovolíme tvrdiť, že s plnou nádržou Rapid Spaceback s motorom 1,6 TDI pri troche snahy zvládne aj tisícku kilometrov.
Jedna hodnota priemernej spotreby ostala nevynulovaná ešte po predošlých testoch a tá je azda najzaujímavejšou z udávaných. Po odjazdení 2 346 kilometrov totiž palubný počítač zobrazoval priemernú spotrebu 4,9l nafty na 100 km.

Výčitky smerujeme k použitým sedadlám, a to hneď z dvoch dôvodov. Prvým je ich tuhosť. Tvrdé sedadlá síce majú nábeh vydržať používateľné podstatne dlhšie než tie mäkké, zároveň však treba rátať so značným diskomfortom na dlhých cestách. Druhú výčitku smerujeme k ich tvaru. Nedelená hlavová opierka síce býva vo vozidlách čím ďalej, tým častejšie, avšak vďaka šírke sedadiel v Rapide Spaceback nemajú zadní pasažieri takmer žiaden výhľad smerom vpred. A to sa, najmä vodičom sediacim vzadu, vôbec nemusí páčiť.

Ak chcete manuál, musí vám stačiť päť stupňov

Základnou motorizáciou pre Rapid Spaceback je starý známy motor 1,2 MPI s výkonom 75 koní. Ten v kombinácii s najnižšou výbavou Active stojí len 11 430 eur. Prvou výkonnejšou alternáciou je 1,2 TSI s výkonom 86 koní a cenovkou v rovnakej výbave o tisícku vyššou. V oboch prípadoch sú motory kombinované s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.

Kto má rád šesť stupňov, musí medzi benzínovými motormi siahnuť po 1,2 TSI so 105 konskými silami (13 230€). Iný benzínový motor so šiestimi prevodovými stupňami, bohužiaľ, k dispozícii nie je. Ostáva už len podstatne nákladnejšia alternatíva v podobe motora 1,4 TSI, ktorý je kombinovaný so sedemstupňovým automatom DSG za 16 030 eur v základe.

Spomedzi naftových motorov je k dispozícii jediný, 1,6 TDI. Ten v ponuke Škody nahradil úsporný agregát 1,9 TDI, ktorý má u našincov mimoriadny úspech. Do Rapidu Spaceback si ho možno zadovážiť v dvoch výkonových verziách, s 90 alebo 105 konskými silami. My sme skúšali prvú menovanú.

Základnou cenou za naftový Rapid Spaceback je suma 14 430 eur (1,6 TDI, 90k + 5M). Ak pripočítame tri tisícky za výbavu Skyline, sme na 17 330 eurách. Ak túžite po nafte s automatom, pripravte si ešte dve tisícky naviac, stojí totiž 19 330 eur (vo výbave Skyline). A to sme už na sume, pri ktorej možno poškuľovať po konkurentoch od Volkswagenu, Seatu či Fordu.

Záver

Škoda Rapid Spaceback je podareným kompaktným vozom, s ktorým sa dobre manévruje a zároveň poskytuje aj dostatok vnútorného i batožinového priestoru. Vzhľad je čisto subjektívnou záležitosťou, avšak musíme podotknúť, že pri vhodnej kombinácii laku a strechy môže z tohto vozu byť naozaj nádherný tátoš, ktorý bude pútať pohľady okoloidúcich. Tak to bolo aj v prípade testovaného kúsku. Ak by sme volili Rapid Spaceback, Black paket by bol nutnou súčasťou.

Odporúčať však nemôžeme veľké 17-palcové disky, ktoré z Rapidu chtiac-nechtiac robia na slovenských cestách nekomfortný voz. Rapid Spaceback nestojí na platforme MQB ako Octavia, a nedokáže úplne ideálne tlmiť cestné nerovnosti. A s toľko spomínanými sedemnástkami už vôbec nie.

Naftová „jednašestka" svoju úlohu v teste plnila stopercentne. Ponúkaných 90 konských síl (66 kW) v ľahkom tele Rapidu postačuje a jazda za 4,3 litra nafty na sto kilometrov sa bude páčiť každému Slovákovi. Prítomnosť sedemstupňového manuálu by sme z hľadiska výšky vstupnej investície možno oželeli, treba mať však na pamäti, že inak naftový Rapid Spaceback dostanete výlučne s päťstupňovým manuálom.

Kontakt

ARAVER Trenčín

M.R Štefánika 26
912 50 Trenčín

Telefón: 032 / 743 02 78
Fax:
Email: trencin@araver.sk

Jana Jandová

predaj vozidiel Škoda

Jana Jandová

predaj vozidiel Škoda


0903 826 152
jana.jandova@araver.sk

Kontaktný formulár

Silvia Matoušková

predaj vozidiel Škoda

Silvia Matoušková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 073
silvia.matouskova@araver.sk

Kontaktný formulár

ARAVER Piešťany

Žilinská cesta 116
921 01 Piešťany

Telefón: 033 / 771 89 34
Fax: 033 / 771 89 34
Email: piestany@araver.sk

Miriam Chudá

predaj vozidiel Škoda

Miriam Chudá

predaj vozidiel Škoda


0903 826 165
miriam.chuda@araver.sk

Kontaktný formulár

Marcela Papšová

predaj vozidiel Škoda

Marcela Papšová

predaj vozidiel Škoda


0903 412 070
marcela.papsova@araver.sk

Kontaktný formulár

PRVÝ NOVOMESTSKÝ AUTOSERVIS

Trenčianska cesta 64
915 01 Nové Mesto nad Váhom

Telefón: 032 / 774 14 44
Fax: 032 / 774 14 22
Email: info@pna.sk

Mgr. Denisa Suláková

predaj vozidiel Škoda

Mgr. Denisa Suláková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 153
denisa.sulakova@pna.sk

Kontaktný formulár

Miroslava Vojteková

predaj vozidiel Škoda

Miroslava Vojteková

predaj vozidiel Škoda


0903 826 226
miroslava.vojtekova@pna.sk

Kontaktný formulár

PRVÝ TRENČIANSKY AUTOSERVIS

Bratislavská V / 56
911 06 Trenčín

Telefón: 032 / 650 91 27
Fax: 032 / 640 01 82
Email: info@ptasro.sk

Lucia Opatovská

predaj vozidiel Škoda

Lucia Opatovská

predaj vozidiel Škoda


0903 250 320
lucia.opatovska@ptasro.sk

Kontaktný formulár

Ing. Júlia Berová

predaj vozidiiel Škoda

Ing. Júlia Berová

predaj vozidiiel Škoda


0903 826 170
julia.berova@ptasro.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár