TEST: Volkswagen Caddy 2,0 TDI 75 kW 6DSG – už viac nechce byť len dodávkou

Model Caddy vo verzii kombi bol vždy posudzovaný ako prerobená dodávka. Nová generácia Caddy ide ďalej.

„Prerobených“ dodávok na rodinné MPV nájdeme na trhu veľa. Ponúka ich viacero výrobcov, najpopulárnejšie sú tie francúzske verzie. Také Berlingo Multispace, či Partner Tepee vídať na našich cestách veľmi často. Ide o ľudové automobily, ktoré rodinám aj ich batožine poskytujú nielen obrovský priestor, ale tiež veľkú protihodnotu za nízku sumu, čo je v prípade takýchto automobilov skutočne kľúčové. Napriek popularite francúzskych MPV dodávok je v Európe dlhodobo najpredávanejším automobilom tohto typu model Caddy. Model Caddy si nedávno prichystal najnovšiu, celkovo už štvrtú generáciu. I keď nemožno hovoriť o úplne novom modeli, štvrtá generácia je viac než aktualizáciou výraznou evolúciou tej tretej generácie. Avšak aj vďaka tomu sa tie najvyššie verzie Caddy pozerajú na svojich konkurentov zvrchu a to najmä vďaka použitým technológiám. Otázkou však je, či zákazníci v tomto segmente uprednostnia najmodernejšie technológie pred nízkou cenou.

Kým to zistíme zo štatistík predajnosti jednotlivých áut, pozrieme sa na zúbok Caddy v najvyššom stupni výbavy Generation Four s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG.

Dizajn

Možno by si niekto povedal, že o dizajn pri takýchto autách ani veľmi nejde, no opak je pravdou. Sympatie zákazníkov sa okrem ceny odvíjajú aj od dizajnu. Preto Caddy IV. v porovnaní s predchodcom zostrila svoje črty a viac sa priblížila najnovším modelom automobilky z Wolfsburgu. Nové sú predné svetlomety, maska chladiča a tiež zadné svetlomety, ktoré majú po novom LED diódy. Tie síce na veľkej zadnici Caddy nevyzerajú príliš dôležito, ich zmena autu pomohla.  

 

 

 

 

 

 

Iste, MPV vytvorené z dodávky len ťažko kamufluje výrazné ladenie v prospech nákladového priestoru, avšak práve to je pre mnohých záujemcov o MPV veľkou výhodou. Za rovnaké a aj menšie peniaze dostanú viac priestoru a tiež auto, ktoré je stvorené na tvrdé a dlhodobé pracovné zaťažovanie. Vzhľad auta tak naďalej zostáva „škatulózny“, no konštruktérom sa podarilo zaobliť ostré hrany a znížiť aerodynamický odpor na minimum.

Interiér má 3P – Praktickosť, priestrannosť, použiteľnosť

Zmeny sa viditeľne medzigeneračne dotkli palubnej dosky a stredového panela. Zmeny možno nájsť aj na dverách, kde sú nové výplne, no tiež drobné odlišnosti nájdete aj ďalej v kabíne. Nová palubná doska je však najväčšou devízou auta. Zahŕňa know-how z najnovších automobilov značky a vyniká najmä z hľadiska ergonómie, no tiež vzhľadu. Vodič ani spolujazdec sa len tak niekde nebuchnú, poskytuje dostatok miesta na kolená aj pre dlhonohých. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou vyzerá lepšie, pomáhajú tomu i lakované doplnky.

Prekvapí umiestnenie ovládania vzduchotechniky nad príplatkový displej infotainmentu. Na rozdiel od iných riešení pri tomto absentuje logika. Vďaka takémuto rozmiestneniu je obrazovka nízko, tesne nad úrovňou kolena a sledovanie navigácie je komplikovanejšie. Na druhú stranu, práca s dotykovým displejom je ľahšia, keďže si môžete ruku položiť na radiacu páku a tým spresniť dotyky aj na hrboľatých cestách.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moderne pôsobí aj nový volant takisto známy z modelov naprieč portfóliom značky. Ovládacie prvky naňom sú dobre rozmiestnené a ľahko zapamätateľné. K pocitu prémiovosti, ktorý je v tomto segmente ozaj nevídaný prispieva aj nová radiaca páka automatickej dvojspojkovej prevodovky.

Predné sedadlá sú priemerne pohodlné, zišla by sa nastaviteľná krížová opierka. Posed za volantom je však veľmi dobrý a široko nastaviteľný. Nevyhnutnosťou je lakťová opierka, škoda len, že tiež nie je nastaviteľná. Horšie je to na zadných sedadlách s pomerne ostrým sklonom, ktorý sa navyše nedá zmeniť. Na dlhé cesty si tak citlivejšie chrbty budú žiadať umiestnenie vankúša pod kríže. Priestoru na nohy je vzadu dosť aj za vodičom s výškou nad 190 cm, priestor nad hlavou stále kráľovský.

Nepohodlný sklon operadiel zadných sedadiel je namierený v prospech batožinového priestoru. Ten má skutočne ideálny rozmer ala "kváder", pričom základňa nie je dramaticky väčšia než priestor v oblasti horného okraja sedadiel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vzadu tiež nájdete po bokoch šikovné odkladacie priečinky. V prípade využívania auta ako mamataxi by sa zišiel sieťový program. Zaplniť 1095 litrov batožinového priestoru v prípade 5-miestnej testovanej verzie je ozaj náročné. Nehovoriac o 1781 litroch v prípade sklopenia zadných operadiel. Ak si do batožinového priestoru umiestnite aj tretí rad sedadiel, zostane vám len „kufrík“ objemu 225 l. Zmeniť to môžete zakúpením verzie Maxi, ktorá okrem dlhšieho rázvoru ponúkne výrazne viac miesta vzadu. V takom prípade za tretím radom zostane 644 litrov. Ak v Maxi verzii zrušíte tretí rad, batožinový priestor narastie až na 1566 l, alebo až 2250 po zložení druhého radu.

Caddy na francúzskych konkurentov jemne stráca v oblasti praktických rodinných maličkostí. Testovaná verzia napríklad nemala záclonky a potešilo by aj viac odkladacích priečinkov v okolí druhého radu, ktorý stále pôsobí veľmi stroho.

Jazda, motor, prevodovka

Nová Caddy nie je úplne nová a cítiť to najmä pri jazde. To ale neznamená, že by jej jazdné vlastnosti nestáli zato. Práve naopak, v porovnaní s Francúzmi tohto razenia (dodávko-MPV), ale aj ďalšími konkurentmi je Caddy omnoho viac šoférske auto. Napriek tuhej zadnej náprave s listovými pružinami sa drží cesty obdivuhodne dobre, i keď je ešte lepšia, ak sa zadok zaťaží. Čo je na listoch úplne pochopiteľné. Práve tuhá náprava je bonusom životnosti auta a tiež nosnosti. Caddy unesie v priemere až 800 kilogramov a niesť ich môže celú svoju životnosť a nič vážne by sa jej nemalo stať. V nižších rýchlostiach a pri dynamickej jazde mestom vlastne ani necítiť, že máte nad sebou priestor ešte na cylinder. Mimo mesta už nemožno rezať zákruty tak ostro, náklony sa zvyšovaním rýchlosti zväčšujú, no stále sú výrazne lepšie než u lacnejších konkurentov. K tomu treba prirátať relatívne komunikatívne riadenie a je jasné, že jazdiť s Caddy nemusí byť nutne úplná nuda a medzi dodávkami v jazdných vlastnostiach vyniká, dokonca sa nestratí ani pri porovnávaní s bežnejšími MPV, samozrejme brané s mierou. Jazdne odladený podvozok ale spôsobuje, že je auto na nerovnostiach tvrdšie, než by rodinka chcela. Najmä bez zaťaženia vie zadok na priečnych nerovnostiach odskočiť a pri zvlnenej ceste si aj poskočíte. Vodič a spolujazdec sú na tom ešte dobre, čím ďalej sa posúvate, tým menej komfortu máte. Kompromisne mohli byť aspoň tie zadné sedadlá lepšie sklonené, či o trošku mäkšie. Všetko je to ale nastavené sparťansky účelne – aj tu majú teda Francúzi bod k dobru. Pravda, stabilita na ceste a jazdné vlastnosti sú v prospech Caddy.

 

 

 

 

 

Pritom ale cítiť, že pruženie je relatívne mäkké, cítiť to napr. pri parkovaní, keď prudšie krátke zabrzdenie spôsobí rozhúpanie, čo oceníte napríklad pri jazde po štrku, či po poľnej ceste. Svetlá výška 155 mm nie je zlá, ale na podvozok treba dávať pozor.

Aj tuhosť konštrukcie je na vysokej úrovni a ťažko hľadať v tomto smere lepšieho. V aute nič nevŕzga, karoséria drží ako priklincovaná a auto pôsobí upokojujúco robustne, a teda bezpečne. Samozrejme, posuvnými dverami a zadným gigantickým vekom batožinového priestoru treba riadne tresnúť, ale to patrí k dodávke.

Motor skrývajúci sa Podkapotou je druhý najslabší dvojlitrový naftový agregát, ktorý po novom úplne nahradil naftový motor 1,6 TDI i v najslabšom variante. Testované auto bolo vybavené motorom 2,0 TDI s maximálnym výkonom 75 kW (102 k) pri 2900 až 4000 ot/min s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm pri 1300 až 2800 ot/min. Tento motor možno spojiť s dvojspojkovou šesťstupňovou DSG prevodovkou novej generácie.

Motor možno prekvapí nízkym maximálnym výkonom, no keďže ide o pracovnú verziu obľúbeného dvojlitra, nie je na výkonnostných parametroch nič čudné. Navyše si treba uvedomiť, že má výkon rozvrhnutý do širokého spektra otáčok, navyše je doplnený slušivým krútiacim momentom a veľmi mu pomáha aj dvojspojková prevodovka, ktorá z neho vie vyťažiť maximum. Automobil sa aj pod záťažou s týmto motorom správa veľmi solídne a sila mu nechýba. Vďaka automatu je jazda veľmi pohodlná, rozvážna a plynulá, automat sa nehanbí podradiť aj o dva stupne v prípade potreby.

6-stupňové DSG autu veľmi sluší a ide o technicky najpokrokovejšiu automatickú prevodovku v danom segmente. Konkurovať jej dokážu iba plnokrvné MPV, a teda nepriami konkurenti. Síce ide o obľúbenú prevodovku s menšími nákladmi na údržbu, spojenie naftového motora a dvojspojky dnes už na klasické automaty s naftou nestačí, dokonca sa na trhu nájde minimálne jedno CVT-čko, ktoré dvojspojkám kombinovaným s naftovými motormi vypáli rybník.

Prevodovka vie miestami zazmätkovať, niekedy predvedie menej isté reakcie a v prípade vyrovnanej jazdy vie motor jemne podtočiť, napríklad pri jazde 60 km/h zníži otáčky motora až na cca 1200 ot/min. Ak ste naložený, je to ozaj málo, aj napriek tomu, že je motor pružný a väčšinu jazdných situácií vyrieši v rozpätí 1300 až 2400 ot/min. Takéto podtočenie nemusí vadiť, ak naďalej udržiavate rovnakú rýchlosť, no stačí jemne pritlačiť plynový pedál a už sa motor sťažuje dunením.

Prevodovke v prípade potreby pružného zrýchlenia práve z veľmi nízkych otáčok po vyrovnanej jazde trvá dlhšie než podradí a práve tá sekunda navyše vás môže stáť príležitosť. Skúsený vodič s tým však vie pracovať a v momente potreby svižnejšieho podradenia jednoducho podradí ručne pákou. Za nevýhodu považujem fakt, že radiaca páka je pomerne nízko a teda je ťažšie dostupná. Ale na Caddy vyzerá luxusne a práca s ňou je ľahká.

Pozitívom tiež je, že si v palubnom počítači môžete navoliť, či chcete, aby prevodovka v prípade jazdy bez plynu (napr. dolu kopcom) vyradila a „plachtila“, alebo nechala zaradený prevod a umožnila vám brzdiť motorom. To sa hodí najmä v prípade, že s autom pravidelne jazdíte tú istú trasu a viete s istotou určiť, ktorý režim sa vám hodí viac. Vo všeobecnosti ale považujem za lepší režim možnosť brzdenia motorom. Volkswagen v súčasnej generácii naftových dvojlitrov významne znížil vnútorné trenie a samotné brzdenie motorom je veľmi pozvolné. Jazda plachtením znamená nutnosť dobrej znalosti terénu a naozaj veľkého výhľadu vpred (napr. rovinatejšie úseky ciest mimo mesta).

 

Priemerná spotreba počas testu klesla až na 5,3 l/100 km. Jazdil som však zväčša bez nákladu, pokojným tempom s približne tretinou času stráveného na diaľnici a v meste. Náklad spotrebu zvýši, no nie dramaticky, pravda v závislosti od profilu cesty. Čo však spotrebu taktiež zvýši je práve jazda v meste, nehovoriac o výjazde na diaľnicu. V plnom meste môže spotreba vystreliť až k 9-tim litrom, najmä ak sa počas presunu motor ani poriadne nezohreje. Keďže ide o pracovnú verziu dvojlitra s menším počtom ultramoderných noviniek, zohriatie trvá dlhšie. Podobne si vie motor viac pýtať pri jazde po diaľnici. Pri nekompromisnom udržiavaní tachometra na úrovni 140 km/h (napr. tempomat), spotreba sa vie dostať na 8,5 l/100 km. Horšia aerodynamika si vyberá svoju daň. V prípade spomalenia na 130 km/h viete aj v horších podmienkach jazdiť za menej než 8 litrov. V mojom prípade to bolo 7,6 l/100 km. Poteší, že si konštruktéri dali námahu s utlmením hluku vkrádajúceho sa do interiéru. Medzi dodávkami ide o úplný luxus, medzi štandardnými MPV o vyšší priemer.

Záver

Caddy vďaka prevzatiu veľkej časti technických vymožeností, ktorými disponuje Volkswagen zväčšila svoj technologický náskok nad konkurentmi v segmente a dá sa porovnávať s modernými plnokrvnými MPV. Tak ako testovaná verzia môže mať navigáciu, klimatizáciu, front assist, adaptívny tempomat s funkciou follow to stop (teda vynútené spomalenie až do zastavenia), bi-xenóny, no najmä profituje z moderných výrobných postupov koncernu, ktoré autu umožňujú pri zachovaní, alebo znížení hmotnosti poskytnúť posádke vyššiu tuhosť konštrukcie a tým aj vyššiu bezpečnosť a trvácnosť. Automobil je zaujímavou voľbou pre tých, ktorí patria zmýšľaním o kúpe automobilu takpovediac do starej školy a nekupujú si ho na zopár rokov. Vedia, že potrebujú univerzálne auto, ktoré nebude pridrahé udržiavať a ktoré drsnú náturu iba nepredstiera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Automobil má veľkú nosnosť a dobre pôsobí aj využitie zjednodušenej verzie naftového dvojlitra. Ten vďaka objemu ľahšie znáša vyššie zaťaženie a zbytočne sa nenamáha ani na diaľnici, ani pri prevážaní cementu na stavbu. Rovnako i 6-stupňová DSG prevodovka nemá medzi dodávko-MPV konkurenciu. Caddy si však za svoju vyspelosť načerpanú z útrob koncernu nechá aj zaplatiť a skutočne atakuje cenovky plnokrvných MPV. Vďaka farebným kombináciám vrátane farieb diskov si viete z auta urobiť cukrík na svoj obraz. Caddy prekvapila v dnešnej dobe nečakanou racionalitou (motor, konštrukcia, podvozok riešenia) a zaujala v segmente luxusnými prvkami (bi-xenóny, vyspelý asistenti, navi, DSG).

Technické údaje

Model: Volkswagen Cadd kombi 2.0 TDI DSG
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová dvojspojková DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 75/2900-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1300-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,8/4,6/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4506/1793/1822
Rázvor náprav (mm): 2682
Dĺžka batožinového priestoru za sedadlami 1/2/3rad (mm): 1 781/1 095/224
Objem priestoru pre náklad/cestujúcich
2-/5-/7-miestny (l)
3 030/750/190
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1492
Užitočná hmotnosť (kg): 788
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu (s DPH): od 16 715,00 €
Základná cena testovanej verzie (s DPH): 21 976 €
Cena testovaného vozidla (s DPH): 31 929 €

 

Kontakt

Araver Trenčín - Opatová

Nivy 80
912 50 Trenčín Opatová

Telefón: 032 / 744 13 65
Fax: 032 / 744 13 68
Email: opatova@araver.sk

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW


0903 594 951
martin.chupac@araver.sk

Kontaktný formulár

Araver Nitra

Topoľčianska 2A
949 01 Nitra

Telefón: 037 / 656 01 11
Fax: 037 / 656 01 10
Email: nitra@araver.sk

PhDr. Matej Tkáčik

predaj vozidiel VW

PhDr. Matej Tkáčik

predaj vozidiel VW


0911 600 254
matej.tkacik@araver.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár