Podporte svoje podnikanie s PODNIKATEĽSKÝM BONUSOM

Viac

Nový GOLF a GOLF VARIANT s uvádzacím bonusom až 1000 EUR

Viac

TEST: Volkswagen Passat Highline 2,0 TDI 110 kW DSG – návrat kráľa

Uvedenie nového Passatu nepochybne patrí k najvýznamnejším automobilovým udalostiam minulého roka. Ako jazdí na našich cestách?

Volkswagen Passat je tu s nami už od roku 1973. Odvtedy sa vystriedalo dovedna sedem generácií a čas na tú ôsmu prišiel v novembri minulého roka. Bol to čas najvyšší. Predchádzajúca generácia síce nebola zlá, ale pojem Passat nevystihovala tak ako generácie pred ňou. Nový Passat je nielenže nový, je modernejší, funkčnejší a navyše po dlhom čase obsahuje niečo, čomu sa väčšina nemeckých áut úspešne vyhýba – dušu.

Iste, Passat nemá Podkapotou bijúce talianské srdce, ani sa pri pohľade naň nezačnete samovoľne roztápať. V prvom rade si zakladá na technike, či už ide o „jemnú“ alebo „tvrdú“ technológiu. Ako by však povedali americkí scenáristi – náhodné zhluky kódov vytvorili niečo viac, niečo ľudské.

Pre mňa je najvhodnejším slovkom vyjadrujúcim ôsmu generáciu toto: konečne! A nejde ani tak o skutočnosť, že ide konečne o generáciu, ktorá nie je vývojovým štádiom tej predchádzajúcej, Passat B8 mi pripomína časy Passatov známych ako B5 a možno aj B6.  

Cieľov konštruktérov a dizajnérov pri vytváraní nového Passatu bolo viacero. Medzi najdôležitejšie by som zaradil snahu zastaviť pokles predajnosti a s tým súvisiacu urgentnú potrebu prísunu nových technológii. Všetko prišlo a Passat ukrýva v rukáve nejedno eso. Nebolo by to moderné auto, keby bolo úplne dokonalé. Aj Passatu k dokonalosti niečo chýba. Či to bude vážna chyba určí až zákazník. Ja v tomto smere nevyrieknem definitívny ortieľ. Ale poďme po poriadku.

Motor a jeho kolegovia

Passat ponúka tie najlepšie motorizácie, ktoré má koncern k dispozícii. Pod jeho kapotou však nenájdete nič, čo by malo viac ako štyri valce, žiaľ. Našťastie si vyberú aj tí náročnejší.

Ponuka benzínových motorov začína na motoroch zo série EA 211 1,4 TSI 92 kW a 1,4 TSI ACT 110 kW. 125 koní je pre Passat ozaj základ, vzhľadom na prepĺňanie malým turbom sa auto nenechá zahanbiť a poskytne adekvátnu pružnosť. Silnejšia verzia „jednaštvorky“ s bezúdržbovým remeňom a s výkonom 110 kW (150 k) je adekvátna parametrami, pokroková súčiastkami. Motor totiž v prípade potreby vypína druhý a tretí valec, čím priemerne znižuje spotrebu až o 0,5 litra na 100 km.

Stred ponuky tvorí obľúbený 1,8 TSI s výkonom 132 kW (180 k), vyššie sa radí dvojliter 2,0 TSI s výkonom alebo 162 kW (220 k), alebo 206 kW (280 k).

2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) pri 3500 až 4000 ot/min a s krútiacim momentom 340 Nm pri 1750 až 3000 ot/min bude s najväčšou pravdepodobnosťou najviac predávanou motorizáciou. Síce motor poznáme dobre, a to naprieč celým spektrom značiek VW koncernu, predsa len v ostatných mesiacoch prešiel významnou úpravou týkajúcou sa najmä emisnej normy Euro 6.

Motor je tak ako jeho objemový kolegovia zo série EA 288. V porovnaní s predchodcom toho istého výkonu má vyšší krútiaci moment, ktorý je dostupný v širšom spektre otáčok. Výkon je síce rovnaký, no tiež ho možno dosahovať v širšom spektre otáčok, čo zlepšuje dynamiku a tiež pružnosť auta. Motor je vybavený dvoma vyvažovacími hriadeľmi, vďaka čomu má mať kultivovanejší chod. Utlmenie vibrácií zabezpečuje štandardný dvojhmotový zotrvačník, vstrekovanie paliva vykonáva prostredníctvom systému Common Rail. Motor patrí k modulárnej platforme a jeho súčasti sa nasadzujú modulárnym spôsobom. Ide napríklad o vstrekovaciu sústavu, prepĺňanie i medzichladič, či systém recirkulácie výfukových plynov. Konštruktéri sa snažili minimalizovať trenie napríklad použitím piestnych krúžkov s menším predpätím, či použitím valčekových ložísk na uloženie vačkových hriadeľov. Novinkou je olejové čerpadlo s dvoma oddelenými okruhmi chladiacej kvapaliny pre hlavu valcov a blok motora s vypínateľným vodným čerpadlom. Vďaka tomu motor enormne rýchlo dosahuje prevádzkovú teplotu a taktiež to pozitívne vplýva na emisie v nedokonalých podmienkach, či pri krátkych jazdách, nehovoriac o zlepšení výdrže jednotlivých súčastí. Splnenie emisnej normy Euro 6 však v prvom rade zabezpečuje pasca na oxidy dusíka NOx. Motor v tejto výkonnostnej verzii a ani jeho výkonnejší braček (190 k) nepotrebuje aditívum AdBlue. Ich biturbo kolega AdBlue vyžaduje, no keďže má až 13 litrovú nádrž vyvedenú priamo k viečku nádrže na naftu a nepotrebuje dopĺňanie častejšie než raz za 9000 km, údržba je omnoho jednoduchšia.

Dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) poskytuje autu slušnú dynamiku a slušnú spotrebu. Keďže som mal auto k dispozícii počas ozaj studených dní na prelome januára a februára, zaujímala ma najmä schopnosť motora ohriať sa. V tejto kategórii motor skutočne exceluje. Vodič to spozná najmä teplým vzduchom zo vzduchových prieduchov. Ten do kabíny prichádza už po 1 kilometri pri cca 5 stupňoch Celzia vonkajšej teploty a po 2 až 3 kilometroch pri teplotách okolo nuly. Motor sa na prevádzkovú teplotu zohreje pri vyššie uvedených vonkajších teplotách zohreje podstatne skôr než je bežné. Obvykle už po prejdení vzdialenosti len tesne nad 5 kilometrov s plynulými zrýchleniami. To sú doslova neuveriteľné hodnoty. Práca s teplom je pri tomto motore ozaj veľmi dobrá, čo v prvom rade vplýva na prevádzkové náklady spojené so spotrebou i s emisiami. V druhom rade je pre väčšinu záujemcov o automobil prídavné kúrenie prakticky zbytočný luxus. Ani mnohé benzínové autá nedokážu poskytnúť teplo tak rýchlo ako tento motor, česť najmodernejším výnimkám. Pravda, záleží od konkrétnych podmienok a spôsobu jazdy. Osobne som motor vôbec nevytáčal, akceleroval som šetrne k autu a napriek tomu na mňa už po kilometri až dvoch začal fúkať teplejší vzduch. Rovnako rýchly je aj nábeh vyhrievania sedadiel, ktorým bolo testované auto tiež vybavené.

 

 

 

 

 

 

 

Priemerná spotreba bola 5,5 litra. Z najazdených kilometrov bola najväčšia časť mimo mesta a na diaľnici. Iba niekoľko desiatok kilometrov som najazdil v meste. Pri rýchlosti 140 km/h bola priemerná spotreba 6 až 6,5 litra, čo považujem za veľmi dobrý výsledok. K nízkej spotrebe pomáha autu aj vylepšená aerodynamika a nižšia hmotnosť o 85 kg v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

Passat bol vybavený 6-stupňovou prevodovkou DSG, ktorá tiež patrí k štandardu. Prevodovka radí rýchlo, ochotne a ekonomicky. Nesnaží sa motor podtáčať, v prípade režimu eko používa plachtenie po uvoľnení tlaku na plynový pedál. Do režimu eko som auto nedával, najeko-nomickejšie mi prišlo zakaždým vypnúť štart-stop systém.

Motor vďaka dobre rozvrhnutým prevodom točí pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h 2200 ot/min, z čoho jasne vychádza nastavenie na nemecký Autobahn a hlavne na dlhé jazdy po diaľniciach naprieč celým svetom.

Vďaka vyššie uvedenej snahe o utlmenie prirodzených vibrácii spolu s dobre nastaveným zvukovým komfortom a tlmením prejavu motora i aerodynamiky je jazda s autom veľmi príjemná. Chod motora v kabíne takmer nepočuť a ak, tak len v prípade silnejšieho tlaku na pedál akcelerátora.

Priestor, komfort, jazda – nie je Passat príliš tvrdý?

Passat v porovnaní s predchádzajúcou generáciou vôbec nepodrástol. Skôr naopak. Do dĺžky stratil rovne 2 milimetre a scvrkol sa na 4767 mm, do výšky sa tiež zmenšil až o 14 mm na 1456 mm. Naopak, do šírky narástol a to o 12 mm na 1832 mm. Najväčšiu zmenu zaznamenal rázvor. Zväčšil sa až o 79 mm, čím sa jednak kolesá posunuli viac ku krajom podvozka, no taktiež sa výrazne zväčšil priestor pre pasažierov – kabína narástla o 33 mm. Vďaka tomu a napriek malému úbytku dĺžky poskytuje nový Passat viac miesta pre pasažierov, čo je cítiť najmä na zadných sedadlách, no tiež sa zväčšil kufor. V prípade sedanu ide o nárast o 21 litrov na 586 l. Kufor navyše nie je plytký a tvarovo patrí k tým lepším.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na predných sedadlách pomohlo ku komfortu najmä zmenšenie dĺžky palubnej dosky v smere k vodičovi a pasažierovi. Pritom nešlo o zmenšenie deformačných zón a bezpečnosti, práve naopak. Deformačné zóny sa presunuli viac podkapotu, keďže si Passat úmyselne predĺžil kapotu a kabínu posunul viac dozadu. Rozdiel je skutočne zaujímavý. Aj tí najdlhší (nad 190 cm) sa za volantom môžu uvelebiť ako doma v obývačke a pritom sa nemusia obávať o svoje kolená v prípade kolízie. K nájdeniu ideálnej polohy za volantom pomáha tiež široko nastaviteľný volant a komfortné sedadlá, ktoré sú v základe od stredného stupňa výbavy Comfortline. Pre vodiča sú nastaviteľné elektronicky a poskytujú vhodnú oporu.

Dlhé cesty tak skutočne nebudú problém, možno budú až príliš pohodlné, najmä na diaľnici. Prvýkrát Passat využíva prednosti vysúvateľného head-up displeja, no testovaný model ním nebol vybavený. Vôbec to nevadí. Klasické budíky v kaplnke prístrojov totiž nahradil veľký plne grafický a farebný displej, ktorý údaje o rýchlosti, otáčkach, teplote motora, spotrebe paliva, dojazde a množstve paliva v nádrži zobrazuje spolu s 3D mapou navigácie. Toto je jedna z užívateľsky najpríjemnejších zmien. Nielenže nemusíte údaje z navigácie hľadať v displeji infotainmentu, ste informovaní naraz úplne o všetkom, čo k jazde potrebujete a máte to takmer v zornom uhle. Pritom zobrazované údaje sú veľmi dobre čitateľné, navigácia a jej pokyny sú prehľadné a pohotové. To, čo si chcete zobraziť a nastaviť ovládate z volantu, čo opäť prispieva k vyššej bezpečnosti a komfortu. Keď už som pri infotainmente, musím spomenúť, že displej je konečne konkurencieschopný, informácie sú zobrazované prehľadne a cez Mirror Link môžete výrazne zvýšiť jeho „zobrazovací“ potenciál. Má aj jednu zaujímavú schopnosť. Reaguje totiž už na priblíženie ruky k displeju. Keď sa prstíkom priblížite, nabehne skrytá ponuka a vy môžete rýchlejšie pracovať. Detail, ale poteší.

Kontakt

Araver Trenčín - Opatová

Nivy 80
912 50 Trenčín Opatová

Telefón: 032 / 744 13 65
Fax: 032 / 744 13 68
Email: opatova@araver.sk

Peter Marušinec

predaj vozidiel VW

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW

Martin Chupáč

predaj úžitkových vozidiel VW


0903 594 951
martin.chupac@araver.sk

Kontaktný formulár

ARAVER Piešťany

Žilinská cesta 116
921 01 Piešťany

Telefón: 033 / 771 89 34
Fax: 033 / 771 89 34
Email: piestany@araver.sk

Marcel Golej

predaj vozidiel VW

Araver Nitra

Topoľčianska 2A
949 01 Nitra

Telefón: 037 / 656 01 11
Fax: 037 / 656 01 10
Email: nitra@araver.sk

PhDr. Matej Tkáčik

predaj vozidiel VW

PhDr. Matej Tkáčik

predaj vozidiel VW


0911 600 254
matej.tkacik@araver.sk

Kontaktný formulár

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW

Ing. Jozef Balaško

predaj vozidiel VW


0911 600 253
jozef.balasko@araver.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár