Superb iV- prvý plug- in hybrid značky ŠKODA

Vydané:

Superb iV- prvý plug- in hybrid značky ŠKODA

Naša prvá „električka“ a pre značku ŠKODA úplne prelomová novinka plug – in hybrid Škoda Superb iV .

Už samotné označenie“iV“  hovorí, že ide o inteligentné, inovatívne a  inšpiratívne vozidlo.

Ide o spojenie výhod elektromobilov s výhodami klasických spaľovacích motorov. Konkrétne o kombináciu benzínovej 1.4 TSI 115 kW motorizácie s elektrickým 85kW motorom a s automatickou - 6 stupňovou DSG prevodovkou, ktorá je trojspojková. Tretia spojka odpája elektromotor od motora, čo umožňuje jazdu na čistý elektrický pohon.

Pod zadnými sedadlami je umiestnený Li-on akumulátor, ktorý je možné dobíjať nie len počas jazdy, takzvanou „rekuperáciou“, ale aj priamo z elektrickej zásuvky.

Na  prvý pohľad je Superb iV úplne totožný s klasickým Superbom v benzínovej alebo naftovej verzii. Ak odhliadneme od označenia „iV“, tak jediný rozdiel je v mriežke prednej masky, kde je šikovne a nenápadne umiestnený kryt elektrického adaptéra.

Našu testovaciu jazdu sme tak po prvýkrát začínali rovno u nás na dielni, kde sme si Superba iV nechali cca 7 hodín nabíjať. Táto nabíjacia doba je štandardná pri klasickej 230 V elektrickej zásuvke, dá sa však skrátiť na cca 3, 5 hodiny, a to pri nabíjaní z wallboxu. Ten má trojfázový prúd a napätie 400 V.

Ďalej sme sa vybrali na čerpaciu stanicu, kde sme natrafili na jednu drobnú novinku – otváranie palivovej nádrže. Keď sme sa chceli dostať k nádrži, aby sme natankovali benzín, veko sa nedalo otvoriť. Ako sme sa neskôr dozvedeli, je to kvôli bezpečnosti – pri dlhodobej jazde v čistom, elektrickom pohone, totiž dochádza v palivovej nádrži k pretlaku, a tak je potrebné ju najskôr odvzdušniť.

Urobili sme tak stlačením tlačítka, ktoré je na to určené a umiestnené vo vnútri vozidla,  pri DSG prevodovke.

Vozidlo nabité je, natankované máme, poďme ho vyskúšať!

Sadáme za volant a štartujeme. Motor je naozaj veľmi tichý a o tom, či máme naštartované, sme sa vedeli presvedčiť iba zelenou hláškou „READY“ na prístrojovej doske. Ďalším veľmi príjemným prekvapením bol pre nás výkon. Bolo ho cítiť počas celej doby jazdy.  Často sme sa museli strážiť a nášho Superba iV krotiť,  motor nepočujeme, plynový pedál je veĺmi citlivý a chuť jazdiť v takomto vozidle iba rastie.  

Na začiatok sme vyskúšali jazdu v čisto elektrickom pohone – voľba jazdného režimu  sa zadáva tlačítkom „E-MODE“, ktoré je umiestnené takisto pri DSG prevodovke.  Na čistú elektriku sa udáva dojazd 62 km a maximálna rýchlosť 140 km / h. My sme šli rýchlosťou 90 km / h a na infotaimente, sme pozorovali, ako sa nám dobitá batéria po pár kilometroch vybíja. Keďže sme si ju chceli ušetriť na jazdu v obci, cez tlačítko „E-MODE“ sme si navolili režim „Hybrid“, a tak sme zapojili aj benzín.

V tejto chvíli mala batéria cca 55 %. Spravili sme ešte asi 20 km a na konci jazdy sme zvýšili stav nabitia batérie na cca 70%. Ako? Rekuperáciou. Prevodovku sme z pozície „D“ prepli do „režímu B“. A potom obyčajným uvoľnením plynového pedálu, kedy sme okamžite pocítili brzdenie vozidla, sa táto brzdná energia preniesla naspäť do elektrickej.

Tento proces sme pozorovali na infotaimente v rámci „toku energie“, kde sa graficky zeleným zobrazuje eleketromotor a tok elektrickej energie, a modrou farbou je naznačené spätné dobíjanie, t.j. rekuperácia.  Koľko batérie si ušetríme, a koľko budeme využivať v danej chvíli,  sme si určili prepnutím z režimu „Auto“ na manuálny režim, kde sme dali nastavenie batérie na 70 %.

Túto funkciu považujeme za veĺké plus, pretože zákazník má tak možnosť si vybrať, akú energiu chce na danom úseku jazdy využiť hneď, a akú si „odloží“ na neskôr . To umožňuje  efektívne hospodáriť.  

Celkový dojem z nášho Superba iV je určite pozitívny. Pokiaľ ho máte kde nabíjať, odvďačí sa Vám slušným dojazdom a v hybridnom režime rozumnou spotrebou. Napriek tomu, že na Slovensku sa infraštruktúra nabíjacích staníc zatiaľ iba rozbieha, vidíme hybridy ako ideálne riešenie na zníženie spotreby a emisií.

 

Mohlo by vás zaujímať: