Test Kia Optima SW: Nejde len o litre

Vydané:

Test Kia Optima SW: Nejde len o litre

Medzi kombíkmi zúri už nejaký čas číselná vojna, ktorá sa krúti okolo veľkosti batožinového priestoru. V oficiálnych litroch sa mnoho modelov snaží prekonať svojich konkurentov. Trend však v ostatnom čase trochu stratil na sile, čo najlepšie dokumentuje Mercedes-Benz triedy E. Tento tradičný objemový rekordér má totiž v aktuálnej generácii o niečo menší kufor než jeho predchodca.

 

Nová Kia Optima

Medzi papierovo slabších zástupcov kategórie sa počas uplynulého roka zaradila aj Kia Optima. Štvrtá generácia kórejského reprezentanta strednej triedy prišla do sveta vo verzii Sportswagon, ktorá disponuje len priemerne veľkou pýchou všetkých kombi. Je preto na mieste ju zatracovať? Odpoveď sme hľadali v teste a osedlali naftovú verziu s dvojspojkou a vybavením GT Line.

Atletický a športový dizajn novej Kia Optima SW

Športové prívlastky dnes nájdeme na kadečom, preto ich treba brať s rezervou. No v prípade tohto modelu označenie nijako nezavádza. Optima SW má totiž príjemne dynamický vzhľad, pod ktorý sa podpísala v hlavnej miere klesajúca strecha zakončená veľkým spojlerom. Charakteristická pochrómovaná linka ukončená v poslednom stĺpiku karosérie pritom zostala zachovaná.

Okrem základného tvaru prispelo k atletickému dizajnu skúšaného automobilu aj niekoľko ďalších detailov, ktorými sa líšil od sedanu testovaného v minulosti. Mohlo za to najmä vyhotovenie GT Line. Jeho súčasťou bol ostrejšie tvarovaný predný nárazník, výrazný difúzor lemovaný dvojicou veľkých výfukových koncoviek i špecifický dizajn osemnásťpalcových diskov kolies. Čerešničkou na torte boli svetlomety s dvomi veľkými šošovkami a tiež pomerne výrazný červený lak.

 

Vďaka odlišnej línii strechy ponúkajú mnohé kombi viac priestoru na hlavu vzadu sediacich pasažierov a Sportswagon nie je výnimkou. Rozdiel ale nie je nijak dramatický. V batožinovom priestore došlo k miernemu nárastu na základných 553 litrov, čo nie je na vozidlo tejto veľkosti nič prevratné. Mnohých nová verzia typu Optima pri premiére objemom sklamala.

Praktickú stránku však nedefinujú výhradne čísla a nie každý motorista sa vyžíva v každodennom vození stoviek litrov vzduchu. Kufor pokojne zvládne aj balenie na rodinnú dovolenku na Slovensku či v zahraničí. Po sklopení zadných sedadiel pritom vnútorný objem u Kia Optima rastie na slušný údaj 1 686 l, čo je použiteľné aj na veľké predmety. No operadlá do stopercentnej roviny nejdú.


Medzi pozitívne body modelu Optima Sportswagon možno zaradiť nízku nakladaciu hranu, dvojitú podlahu a koľajničky, ktoré umožňujú fixovanie menšieho množstva batožiny pomocou centrálnej priečky s dvomi hákmi. V bežnom živote sú toto praktickejšie prvky než nejaké litre navyše. Tvorcovia evidentne pred tabuľkovými údajmi uprednostnili vzhľad, ktorý je na kombi naozaj dynamický.

Kia Optima SW - turbodiesel 1.7 CRDi a dvojspojka 

Podobne ako sedan sa aj variant Optima SW montuje s tromi motormi. Pod kapotou nami testovaného vozidla sa nachádzal jediný naftový štvorvalec s označením 1.7 CRDi VGT, ktorý dosahuje maximálny výkon 104 (141 k). Kia ho kombinuje so šesťstupňovým manuálom i dvojspojkou disponujúcou siedmimi stupňami. Práve tá bola partnerom agregátu v aute, ktoré sme mali k dispozícii na test.


Keďže tento pohonný reťazec sme už preverili v klasickej Optime, nemal nás veľmi čím prekvapiť. Z dynamického hľadiska ide o priemer. Sportswagon má podobné parametre ako štvordverový exemplár, na stovku zrýchli za 11,1 sekundy a dosiahne maximálne tempo okrúhlych 200 km/h. Subjektívne ponúka turbodiesel postačujúce svaly. Z hľadiska odhlučnenia je kórejský kombík na slušnej úrovni, aj v tomto prípade sme si však nemohli nevšimnúť vibrácie prenášané do kabíny.

Pri teste sedanu s touto technikou sme skonštatovali, že pekným laboratórnym údajom o smäde motora netreba veriť. V realite je spotreba Optimy podstatne vyššia. Pri kombi pritom stúpla v priemere ešte o pol litra, za čo môžu extra kilogramy i odlišná aerodynamika. V meste vykázal počítač údaj 7,9 l/100 km. Na diaľnici spotrebovala Kia Optima 6,8 litra a počas jazdy na okresných cestách dosiahla 5,2-litrový výsledok. Na auto s týmito parametrami nejde o ktovieako hviezdne čísla.

V základe stojí Kia Optima SW viac o 1 200 eur

Na slovenskom trhu sa Kia Optima Sportswagon štandardne predáva s atmosférickým benzínovým dvojlitrom a manuálom od 26 190 eur, v základe teda zákazníci zaplatia za kombi o 1 200 eur viac než v prípade štvordverového typu. No výška rozdielu v cene nie je úplne celoplošná. V dvoch najvyšších verziách ide o 1 700 eur, čo platilo aj pre nami testovaný  model.


Bežná cena Kia Optimy SW je 36 590 eur, pod čo sa podpísal naftový motor spoločne s dvojspojkovou prevodovkou a vybavením GT Line. Táto suma však nebola konečná. Konkrétny exemplár, ktorý prešiel našimi rukami, bol vďaka dvom opciám ešte o niečo drahší.

Účet za tento automobil sa vyšplhal na konečných 37 780 eur, za čo mohli stretávacie LED svetlá doplnené metalickým lakom. No v bežnej realite stála Kia o dvetisíc menej. Môže za to aktuálny bonus, ktorý platí na všetky modely Kia Optima bez obmedzenia vybavenia či motora.

Kia Optima Sportswagon netreba zatracovať

Už pri predchádzajúcom vydaní typu Optima bola Kia upodozrievaná z vývoja kombi, no k jeho realizácii nakoniec došlo až pri súčasnej štvrtej generácii. Pri premiére mnohých model Sportswagon objemom batožinového priestoru sklamal. No netreba ho preto zatracovať, jeho kufor postačí aj na rodinnú dovolenku a praktickou stránkou v každodennom živote podľa nás nesklame.


Tvorcovia kórejského vozidla evidentne uprednostnili pred tabuľkovými údajmi vzhľad, vďaka čomu sa verzia SW zaradila k najštýlovejším kombi na trhu. Platí to najmä pre vyhotovenie. Má to však svoju cenu, ktorou je príplatok  1 200 alebo 1 700 eur. V prípade skúšanej motorizácie treba navyše rátať aj so spotrebou vyššou oproti sedanu v priemere o pol litra.

TECHNICKÉ ÚDAJE Kia Optima SW
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 685 cm3
Max. výkon
104 kW/141 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 855 mm
Šírka
1 860 mm
Výška
1 470 mm
Rázvor náprav
2 805 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 620 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 695 kg
Užitočná hmotnosť
530 kg
Celková hmotnosť
2 150 kg
Objem batožinového priestoru
552/1 686 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,6 l/100 km
Mesto - počas testu
7,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
120 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 26 190 €
Základná cena verzie
od 36 590 €
Cena testovaného exemplára
37 780 €