TEST: Seat Leon FR 1,4 TSI – Obľúbenec omladol

Vydané:

TEST: Seat Leon FR 1,4 TSI – Obľúbenec omladol

Netajím sa tým - Seat Leon sa mi páčil aj páči. Ešte pred faceliftom sme testovali verzie Leon 1,4 TSI, Leon TGI na zemný plyn aj ostrý Leon Cupra a Leon Cupra ST (kombi). Tesne po facelifte sme si ho mohli krátko vyskúšať na cestách v okolí Barcelony , no nič sa však nevyrovná domácim cestám. Na plnohodnotný test sme zvolili benzínový Seat Leon FR 1,4 TSI.

Vizuálne zmeny súvisiace s faceliftom nie sú radikálne - týkajú sa hlavne svetiel a nárazníkov. To je však dobre, pretože na dizajne Leonu podľa nás nebolo treba nič meniť. Páčili sa nám pre našu verziu FR štandardné 17 palcové disky a špecifické exteriérové prvky. V ponuke zostali full LED svetlá a všetky výbavy okrem základnej majú teraz LED denné svietenie.

Leon si môžete prispôsobiť podla svojich preferencii

Červená na našom aute je tiež novinkou - zmenil sa odtieň a podľa nás je to momentálne najlepšia farba, akú si viete na Leon dať.

Aj keď si nezvolíte verziu FR, môžete si Leon prispôsobiť podľa seba a vybaviť ho rôznymi doplnkovými prvkami ako spojlery či lišty. Nechýbajú oranžové kolesá či polepy.

Po facelifte pribudla do ponuky Leonov aj nová verzia Xcellence, ktorá je akoby pohodlnejšou, luxusnejšou alternatívou k našej športovo ladenej verzii FR. Obe sú teraz za príplatok dostupné aj s adaptívnymi tlmičmi.

Interiér, priestor a výbava Leonu

Zmeny nájdete aj v interiéri Seatu Leon. Súčasťou výbavy FR sú predné aj zadné polokožené sedadlá (časť na ktorej sedíte je látková). Disponujú aj lepším bočným vedením a príplatkové vyhrievanie má rýchly nástup. Pre naše FR je špecifické aj červené prešívanie.

Podobne ako exteriér, aj vnútro Leonu si môžete prispôsobiť podľa seba. Viete si farebne upraviť palubnú dosku (do červenej, imitácie karbónu či matného hliníka) alebo môžete vymeniť hlavicu radiacej páky za hliníkovú (čo vám ale neodporúčame, lebo vám v lete spáli ruku). Dokúpiť je možné aj prvky ako podsvietené nápisy na prahoch či športové pedále. Ešte aj kryt kľúča od auta si viete zmeniť podľa seba. Možností je mnoho.

Veľký, ale dobre funkčný displej

Naše auto disponovalo (príplatkovým) infotainmentom s najväčším dotykovým displejom v ponuke. Nie sme síce zástancovia dotykového ovládania, no dnes sa im väčšinou nevyhnete a tento je vymyslený dobre. Nevadilo nám ani zbavenie sa väčšiny tlačidiel. Vznikol tým väčší displej a to najdôležitejšie (otočné ovládanie hlasitosti) zostalo zachované. Infotainment systém podporoval aj CarPlay a Andorid Auto. Druhý spomínaný však bude na Slovensku dostupný až v lete (to platí pre všetkých výrobcov áut). V závislosti od výbavy môže Leon disponovať aj bezdrôtovým nabíjaním telefónu. Váš telefón ho však musí podporovať.

Audio systémy Leonu

Aj napriek absencii subwooferu v Leone má osemreproduktorový systém verzie FR výborný frekvenčný rozsah. Tešíme sa, že v nastaveniach systému zostal päťpásmový ekvalizér a priplatiť si (v závislosti od zvoleného infotainmentu) viete za subwoofer umiestnený v rezerve.

Konektivita USB konektormi

Upravený je priestor na konci stredovej konzoly, v ktorom sa nachádza nie jeden, ale dva USB konektory. Škoda len, že vďaka ich umiestneniu môže byť zapojenie niektorých káblov dosť krkolomným procesom. Na druhej strane, priestor je aj v noci podsvietený.

Detaily, detaily a detaily

V stredovej konzole Leonu medzi radiacou pákou a priehradkou s lakťovou opierkou nájdete aj dva držiaky na poháre. Malé plechovky a nízke poháre v nich môžete mať odložené bez problémov, no vyššie plechovky a poháre so slamkou vám môžu mierne zavadzať pri radení. Čo by v zime ranilo nášho detinského ducha je absencia klasickej ručnej brzdy. Na druhej strane systém elektronickej umožňuje implementovanie automatického zatiahnutia a ďalšie pomocné funkcie.

Priestor pre pasažierov

Pokiaľ ide o miesto na zadných sedadlách, 180 cm vysoký človek si za seba sadne tak, že mu zostane niekoľko centimetrov miesta na nohy aj na hlavu. Batožinový priestor je na tento segment priemerný (380 l). V jeho neprospech hrá vyššia nakladacia hrana.

Po facelifte Leonu sa citeľne rozšírila ponuka príplatkových prvkov. Predné aj zadné parkovacie senzory sú presné aj počas dažďa a keď chcete, priplatiť si viete aj za kameru. Z bezpečnostných systémov nechýba kontrola jazdy v pruhoch, rozpoznávanie dopravných značiek, rozpoznávanie chodcov, asistent jazdy v zápche (len s DSG prevodovkou) či automatické brzdenie a ďalšie. Čo budete v aute mať závisí hlavne od vašej peňaženky.

Motor, prevodovka a jazda s Leonom

Pod kapotou nášho Leonu sa skrýval 1,4 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 92 kW (125 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Kombinovaný bol so šesťstupňovým manuálom a pohonom predných kolies.

Málo viditeľné zmeny po facelifte

Z pohľadu vodiča sa motor po facelifte príliš nezmenil, aj napriek trom koníkom navyše. Jeho chod je stále veľmi tichý a kultúrny. Turbo nastupuje približne od 1500 otáčok a silu stráca od zhruba 4000 otáčok. Na stovku zrýchli tento Leon za príjemných 9,1 sekundy. Výhodou na svoj objem relatívne nízkeho výkonu by mala byť dlhšia životnosť. Tešme sa zároveň, že je to stále štvorvalec...

Zvážili by sme však aj výkonnejšiu verziu 1,4 TSI 110 kW (150 k) s vypínaním dvoch valcov. Nielen kvôli potenciálne lepšej spotrebe Leonu, ale hlavne kvôli nezávislému zaveseniu zadných kolies, ktoré zvyšuje pohodlie. Montuje sa totiž až od verzií s výkonom nad 110 kW. (doplnené - mýlili sme sa, nezávislá zadná náprava sa montuje až od motoru 1,8 TSI, teda od 110 kW vyššie, ale nie vrátane...).

Šesťstupňový manuál má stále presné radenie s ľahkým chodom a krátkymi dráhami. Vyhovovalo nám aj jeho sprevodovanie.

Spotreba Seatu Leon

Napriek nezabehnutému motoru len s pár stovkami kilometrov bola naša spotreba celkom rozumná. V meste to bolo 5,8 l/100 km pri priemernej rýchlosti 31 km/h, pri 110 km/h zas 5,3 l/100 km a pri 130 km/h 6,5 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba udržala na 4,6 l/100 km pri priemernej rýchlosti 72 km/h.

Súčasťou výbavy FR bol kedysi aj tvrdší a nižší podvozok. Teraz však Seat tieto rozdiely nespomína. Náš Leon by sme označili za o niečo tvrdší ako priemer, no celkové pohodlie je stále viac ako akceptovateľné. V kombinácii s relatívne ostrým riadením sa vďaka nemu na kľukatých cestách celkom zabavíte.

Závery z testu Seat Leon FR 1.4 TSI

Seat Leon si zachoval to, čo ho robilo zaujímavým, pribudli však nové funkcie a prvky. Motor 1,4 TSI je takým zlatým stredom čo sa výkonu aj spotreby týka. Miesta vzadu je dosť, kufor je rozumný. Ak zvažujete racionálny hatchback, ktorý je o niečo menej nudný ako koncernová konkurencia, Seat Leon je podľa nás stále najlepšou voľbou.

Seat Leon FR 1.4 TSI - MOTOR
Palivo benzín
Valce 4
Zdvihový objem (cm3) 1 395
Prevodovka manuálna šesťstupňová
Poháňaná náprava predná
Seat Leon FR 1.4 TSI - VÝKON
Najvyšší výkon (kW/k) 92 kW / 125 k
pri 5000 až 6000 ot./min 
Krútiaci moment (Nm) 200 Nm
pri 1500 - 3500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h) 203 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h 9,1 s
Seat Leon FR 1.4 TSI - SPOTREBA
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

6,7 / 4,3 / 5,2

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška // rázvor (mm) 4 281 / 1 816 / 1 444 // 2636 
Batožinový priestor (l): 380
Objem palivovej nádrže (l):

50

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 233
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

16 910,- €



Základná cena testovanej verzie (1,4 TSI FR)    

17 440,- €

 

Mohlo by vás zaujímať:

Akcia SEAT Leon