TEST SEAT Leon ST 1,4 TSI Xcellence

Vydané:

TEST SEAT Leon ST 1,4 TSI Xcellence

Modifikovaný Leon budí emócie.
Exkluzívny areál športového komplexu X-Bionic Sphere v Šamoríne, ktorému dominuje socha koňa v nadživotnej veľkosti, prilákal aj značku SEAT, ktorá tu prezentovala najnovšiu generáciu modelu Leon. Jeho dizajnová línia sa začala odvíjať v roku 2013, aby určila novú tvár automobilov značky SEAT. Prezentáciu v netradičnej kinosále, kde sú namiesto stoličiek „tulivaky“ (obrovské poddajné vankúše v pestrých farbách), sprevádzalo motto Created in Barcelona.
V roku 2016 predal SEAT 410 000 svojich áut, čo je výrazne najviac od roku 2007. Aj to potvrdzuje, že nové modely s novou tvárou majú u zákazníkov úspech. Nečudo, že paleta možností v prípade modelu Leon je mimoriadne široká. Rôzne motory, verzie vybavenia i karosárske alternatívy poskytujú záujemcom výber, ktorý by ich mal uspokojiť. Veď len benzínových a dieselových motorov je dovedna desať...
Podľa motora SEAT montuje 5-stupňovú alebo 6-stupňovú manuálnu prevodovku, respektíve 6-stupňovú alebo 7-stupňovú automatickú prevodovku DSG s dvoma spojkami. Okrem štandardného pohonu predných kolies je pri kombi ST s niektorými motormi k dispozícii aj pohon všetkých kolies 4Drive so spojkou Haldex 5. generácie.
Vďaka importérovi automobilov značky SEAT na Slovensku sme si mohli hneď po prezentácii odviezť na testovanie jeden z 24 vystavených, úplne nových modelov. Rozhodli sme sa pre kombi Leon ST s motorom 1,4 TSI (125 k) s manuálnou 6° prevodovkou a netradičnou tmavofialovou farbou laku. Na tachometri bol údaj 20 km. Mimochodom, na verziu kombi Leon ST pripadá na Slovensku podiel až 67 percent z celkového predaja tohto modelového radu.
Modernizácia – nazývaná tiež „leonizácia“ – je zameraná na technológie v oblasti asistenčných i bezpečnostných systémov a takisto na dizajn. Ako povedal šéfdizajnér značky SEAT Alejandro Mesonero-Romanos, model Leon je sám o sebe atraktívny, takže jeho vzhľad nebolo potrebné zmeniť, iba zvýrazniť a osviežiť. Dodajme, že okrem verzie kombi je Leon v predaji aj s 5-dverovou karosériou alebo ako 3-dverové kupé.
Ostrejšie línie sú viditeľné vpredu i vzadu – napokon to môžete posúdiť na našich snímkach. Zväčšená je maska chladiča. Ergonomický interiér dotvára osem možností náladového podsvietenia; intenzita sa dá nastaviť na 8“ dotykovom monitore. Ten ponúka všestranné využitie, vrátane prenosu situácie za vozidlom pri cúvaní. Kamera je umiestnená pod spojlerom na piatych dverách, takže ani v nepriaznivom počasí sa ostrosť obrazu nemení.
Predné sedadlá sú vyhrievané (v troch stupňoch), pohodlné a pritom výborne ergonomicky tvarované. Volant má na ramenách ovládače rádia a informačného systému. Na stredovej konzole sa nachádza priehradka Connectivity Box, ktorá umožňuje bezdrôtové nabíjanie kompatibilného smartfónu.
Osobitnú zmienku si zaslúži nové, výrazne vylepšené osvetlenie vozidla. Reflektory aj zadné svetlá sú vybavené technológiou Full LED, ktoré sa osvedčili aj v extrémnych poveternostných podmienkach. Smerovky i hmlovky taktiež využívajú LED.
Spočiatku sa Leon dostáva do predaja v štyroch verziách vybavenia: základná je Reference, nasleduje Style, športová FR a nový vrchol v znamení luxusu predstavuje Xcellence. Práve ten sme testovali. Verzie FR a Xcellence sa budú predávať za rovnakú cenu, aby sa rozličným typom vodičov uľahčil výber. Leon FR je orientovaný na športovo založených šoférov, kým verzia Xcellence na majiteľov, ktorí preferujú komfort a eleganciu. Piatou verziou, ktorá príde na trh neskôr, bude vysoko výkonná Cupra.
Otváranie a štartovania auta je bezkľúčové. Na stredovej konzole sú prehľadne usporiadané ovládače duálnej klimatizácie a ventilácie; poteší tiež ovládanie hlasitosti rádia tradičným otočným gombíkom. Uznajte, pri ovládaní hlasitosti rádia môže byť niekedy priveľa dotykov na monitore aj na úkor bezpečnej jazdy...
Pochvalu si zasluhuje batožinový priestor s veľkorysým objemom 587 litrov, ktorý sa po sklopení zadných operadiel ešte poriadne zväčší. Preprava bicyklov v aute i s príslušnou batožinou teda nie je problémom.
Vyspelé asistenčné systémy, využívané španielskou automobilkou, nedávno uviedol do premávky SEAT Ateca a teraz ich preberá aj Leon. Z vyspelých technológií spomeňme asistent pre jazdu v dopravnej zápche Traffic Jam Assist, ktorý výrazne zvyšuje komfort v hustej mestskej premávke. Vďaka kombinácii asistenta pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu Lane Assist a adaptívneho  tempomatu ACC v rámci hraníc systému automaticky zrýchľuje alebo brzdí vozidlo v dopravnej zápche. Do rýchlosti cca 60 km/h systém reguluje rýchlosť, pričom vozidlo udržiava v jazdnom pruhu.
Radarový tempomat auto v kritickej situácii automaticky brzdí, systém Front Assist s funkciou automatického núdzového brzdenia City Brake rozoznáva aj chodcov. Pri nočnej jazde sa osvedčil asistenčný systém diaľkových svetiel. Pochopiteľne, nechýba systém rozoznávania dopravných značiek Traffic Sign Recognition. Vylepšená kamera a navigačný systém umožňujú zobrazovať väčší počet dôležitých dopravných značiek. Vypínač systému stop&start má vodič v dobrom dosahu na stredovej konzole.
Nový SEAT Leon bude k dispozícii – ako sme už naznačili v úvode – s viacerými osvedčenými motormi na benzín, naftu a stlačený zemný plyn CNG. Ponuka naftových agregátov siaha od turbodieselového 1.6 TDI s výkonom 66 kW (90 k) po 2.0 TDI s výkonom 135 kW (184 k). Novinkou je 1.6 TDI s výkonom zvýšeným na 85 kW (115 k). Motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) v kombi Leon ST s pohonom všetkých kolies 4Drive je teraz k dispozícii so 7-stupňovou prevodovkou DSG s dvoma spojkami.  
Pri benzínových motoroch pre SEAT Leon siaha výkonové rozpätie od 81 kW (110 k) do 132 kW (180 k).  Štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) je v záujme zvýšenia účinnosti vybavený technológiou ACT, vypínajúcou dva valce v režime čiastočného zaťaženia. Zvlášť ekonomickú a ekologickú pohonnú jednotku predstavuje štvorvalec 1.4 TGI, konštruovaný primárne na spaľovanie stlačeného zemného plynu CNG. Samozrejme, ten umožňuje aj prevádzku na benzín.
Slovenských zákazníkov si značka SEAT váži a preto pre nich ponecháva v ponuke obľúbené štvorvalcové motory 1,2 TSI s výkonom 63 kW (86k) alebo aj 81 kW (110k). Pre úplnosť dodávam, že ešte tohto roku uvedie SEAT do predaja ďalšie dva nové modely: Ibizu 5. generácie a crossover Arona. Dominantné postavenie však zostane Leonu.
Avšak vráťme sa k testovanému Leonu ST 1,4 TSI. Prvých 500 odjazdených kilometrov (taký je dojazd na jednu palivovú nádrž) môžeme konštatovať, že spĺňa aj požiadavky náročných motoristov. V zákrute si dobre drží zvolenú stopu, brzdy reagujú pohotovo a dostatočne razantne, ergonómia žiadnym spôsobom nerozptyľuje šoféra. Po skončení testu bola na úplne novom Leone ST priemerná spotreba 6,4 litra, pričom pri ekonomickej jazde sme mali priemer 5,8 litra. Mimo obce sa priebežná spotreba ustálila na 4,7 litra. Jazda na diaľnici s tempomatom znamenala spotrebu okolo šesť litrov. Ako výborný rodinný automobil má Leon ST naše odporúčanie. A nedostatky? Po úvodných kilometroch sme žiadne nezistili. Teda ak prižmúrime oko nad štrajkujúcim štartovacím tlačidlom, ktoré sa chvíľami zadrhávalo a znemožnilo naštartovanie motora na prvý pokus. Samozrejme, táto maličkosť sa dá v záruke rýchlo napraviť. (Post scriptum: do ukončenia testu sme „neposlušné“ tlačidlo prebrali k životu...)
Ivan Václavík

Technické údaje výrobcu auta
SEAT Leon ST 1,4 TSI

Objem motora (cm3)      1 395
Výkon (kW/k)                  92/125
Krútiaci moment (Nm)    200
Max. rýchlosť (km/h)      203
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 9,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 6,4)

Cena testovanej verzie 13 690 €    
Najlacnejšia verzia 20 330 €


+ Výrazné plusy

Vybavenie auta vyspelými systémami
Veľký batožinový priestor, ergonómia
Pestrý výber motorov, vylepšené osvetlenie
- Najväčšie mínusy
Tlačidlo štartéra sa občas zadrhávalo

Mohlo by vás zaujímať:

Akcia SEAT Leon