Nový SEAT Leon môže byť Váš už 12 990€ !

Viac

Test Seatu Leon ST po facelifte

Leon je pre Seat najdôležitejším modelom a mieri priamo proti lídrovi slovenského trhu. Hoci ide o súrodencov Škody Octavia Combi z koncernu Volkswagen, ide zároveň aj o jej veľkého konkurenta.

Kombík so športovo strihaným kabátom osloví podobné cieľové skupiny zákazníkov ako Octavia Combi - teda predovšetkým firmy a rodiny. Bodovať môže najmä u tých, ktorým vzhľad škodovky pripadá príliš konzervatívny.

Leon ST rovnako ako Octavia Combi osloví širokou ponukou verzií.

Oficiálny začiatok predaja Seatu Leon ST sa datuje od 1. januára 2014, Leon s karosériou hatchback je na trhu už dlhšie, a to od roku 2012. Na jeseň 2014 sa ponuka pre ST rozrástla o terénny klon X-Perience, ktorý vedieme ako samostatný model , ponúka sa tiež športová odnož Cupra. Na jeseň roku 2016 model Leon prekonal facelift, ktorý sa týka tak hatchbacku Leon, tak aj Leonu ST.

Facelift pôsobí veľmi decentne, zvonku sa toho na aute moc nemenilo. Má však krajšiu a hodnotnejšiu kabínu, lepšiu konektivitu a širšiu ponuku asistenčných prvkov.

Po facelifte sa zmenila skladba stupňov výbav. Predtým bola základnou výbavou Basic, druhá Reference a tretia Style, samostatnú športové verzií bolo FR. Novo je základom Reference, nad ním Style. Vrcholom sú ako FR, tak nový variant Xcellence. Kým FR vyznáva športový štýl, Xcellence vsádza na dizajn a bohatý zoznam bezpečnostných asistentov. Xcellence má napríklad chrómované detaily na karosérii.

Leon je športovo vyzerajúci kombík nižšej strednej triedy a facelift to nielen nezmenil, skôr príťažlivosť Leonu ešte viac podčiarkol.

Môžete si porovnať predok Leonu pred faceliftom a po ňom. Zmenila sa maska chladiča, optika diódových svetlometov vpredu i diódových svetiel vzadu a oba nárazníky. Leon je vďaka tomu o bezmála 2 cm dlhší, ostatné rozmery zostali zachované.

Najvýraznejším detailom na Leone sú predné svetlomety. Tie sú teraz ešte prepracovanejšie a výraznejšie a veľmi sa podpisujú na príťažlivosti modelu. Svetlomety sú teraz full LED, čo znamená, že sa všetky skladajú z diód. Diodové sú aj smerové svetlá.

S faceliftom sa rozšírila aj paleta farieb, po novom sú v ponuke tri veľmi výrazné - modrá Mystery, krvavo červená Desired (tá je na aute v teste) a fialová Boheme.

Auto má aj ďalšie zaujímavé detaily. Pozrite sa napríklad na neortodoxný tvar spätných zrkadiel. Fotka patrí modelu pred faceliftom, tvar zrkadiel sa ale nemenil.

Test Seatu Leon ST po facelifte: Tu vidíte porovnavanie kabíny vozidla vo vrcholnej výbave pred faceliftom a po ňom. Chválim kvalitu materiálov i spracovania. Prístrojová doska sa chváli krásne mäkčenými plastami, úplne tlmene sa zatvárajú aj dvere.

Vodičová zóna

Prístroje na stredovom stĺpiku sa natáčajú smerom k vodičovi, takže ho príjemne obklopujú, v tom sa dizajn interiéru nezmenil. Šofér sedí v najnižšej polohe sedadla športovo nízko. Priestor pre vodičové kolená síce z ľavej strany zužuje panel vo dverách a z pravej lem stredového stĺpika, ale ide o utláčanie ohľaduplné a bezbolestné, ktorému sa dá navyše predísť posunutím sedadla i volantu.

Volant s mierne sploštenou spodnou časťou, ktorý je k dispozícii pre verziu FR, pôsobí športovo, vďaka zosilneniu v miestach úchopu sa aj parádne drží. Športové ladenie podčiarkuje aj červené prešívanie nielen na volante, ale aj na manžete radiacej páky. Všetky Leony okrem základnej výbavy majú teraz automatickú parkovaciu brzdu namiesto ručnej. Vedľa tlačidla s parkovacou brzdou sa objavila malá priehlbina, do ktorej sa dá ľahko odložiť kľúčik od auta. Bezkľúčový vstup a štartovanie je k dispozícii už od druhej výbavy.

Najzásadnejšou zmenou na prístrojovej doske je nový panel s dotykovým multimediálnym displejom. Je väčší a tlačidiel okolo neho ubudlo, takže celkovo pôsobí upratane. Predtým mal 5,8 palcov, teraz má 8 palcov. Ovláda sa intuitívne, používa sa jedno hlavné tlačidlo vľavo od displeja, ktorým zobrazíte "tehličky" jednotlivých oblastí v menu, pod ním je druhé tlačidlo, ktorým spárujete multimédiá s telefónom. Grafika je slušná, občas by ale odozva mohla byť málinko rýchlejšia.


Predné sedadlá majú pomerne dlhý sedák a výraznejšie bočnice s koženým čalúnením, ktoré ponúka výbava FR.

Úhľadnosť stredového stĺpika dopĺňa klimatizácia s automatickým udržiavaním teploty v interiéri a možnosťou nastaviť si rôzne klímu v zóne vodiča a spolujazdca.Vo výplniach dverí je aj priestor na veľké fľaše.

Modernizovaný Leon má širšiu ponuku asistenčných prvkov. Patrí medzi ne nielen asistent udržujúci vozidlo v pruhoch, ale aj adaptívny tempomat spolu s asistentom, ktorý pomáha s jazdou v kolóne - auto samo zrýchľuje a spomaľuje podľa áut idúcich pred ním. Vozidlo k tomu využíva radarovú kameru umiestnenú v prednom nárazníku.Novinkou je tiež možnosť dobíjať si telefón bezdrôtovo. Stačí odložiť telefón na nabíjací podložku v priehradke pred radiacou pákou.

Kabína a kufor

Seat Leon ST patrí z hľadiska dĺžky karosérie skôr k menším kombíkom v nižšej strednej triede. Na pozdĺžnej priestrannosti sa to však neprejavuje negatívne, patrí k nadpriemeru.

Posádka má v druhom rade dosť miesta nad hlavou, a to isté platí aj pre priestor na kolená, za seba si pohodlne sadnú aj dvaja urastení chlapi. Zatiaľ čo na predných miestach mi tuhosť sedadiel vyhovovala, vzadu by som dal prednosť mäkšiemu podkladu.

Uprostred sa však nesedí moc dobre, po prvé je stredový tunel veľmi mohutný a po druhé hlavová opierka je vyložene nepohodlná. Lepšie bude auto používať v štyroch a užiť si komfortu, alebo prestrčiť prostriedkom trebars lyžiarsky vak.

Batožinový priestor patrí z hľadiska výrobcom vyznačeného objemu medzi súpermi k jedným z najlepších - Seat uvádza 587 l. Vzhľadom na to, že s faceliftom sa nijako nemenili rozmery kufra, pripomíname výsledky merania jeho rozmerov pred modernizáciou. Vozidlo má po sklopení operadiel rovnú podlahu, ale vyrovnávacia podlážka znižuje hĺbku kufra. V tejto polohe je kufor Leonu vo výške podlahy asi o 6 cm kratší ako u Octavie Combi a z tohto hľadiska podpriemerný medzi konkurentmi.

Variabilná podlaha sa dá v prípade potreby z auta ľahko vybrať. Jej úchyty nie.Za šikovné riešenie považujem možnosť štandardne sklápať operadlá zadných sedadiel páčkami z kufra.

Ďalšou dobrou vychytávkou je zacvaknutie rolety do úchytov pod podlahou. Stačí vybrať bočné segmenty slúžiace na zadržiavanie menších predmetov. Keď už sme ale pri tom, u inak celkom šikovne riešeného kufra Leonu ST mi chýbalo niečo ako siete u Octavie Combi, ktoré zamedzí pohybu batožine a znemožnia im mlátiť sa v kufri pri rýchlej jazde v zákrutách.

Zato háčiky na nákupné tašky v batožinovom priestore nájdete a nechýba ani na veku piatych dverí.

Motory, radenie, brzdy

V ponuke motorov sa toho zmenilo trochu viac. Novinkou je zážihový trojvalec 1.0 TSI / 85 kW, ktorý napríklad u Octavie nahradil štvorvalec 1.2 TSI / 81 kW. Ten však u Leonu v ponuke zostal, aj keď je k dispozícii len so šesťstupňovou ručne radenou prevodovkou. Je však sympatické, že u Seatu si zákazník môže stále zvoliť tento motor, zatiaľ čo u Škody už nie.

Okrem týchto motorov sú v ponuke ešte silnejšie štvorvalce 1.4 TSI / 92 kW, 1.4 TGI / 81 kW umožňujúce prevádzku na CNG, 1.4 TSI ACT / 110 kW s možnosťou vypínania jedného radu valcov a tiež 1.8 TSI / 132 kW. Vznetové agregáty potom novo zastupuje štvorvalec 1.6 TDI / 85 kW a pôvodné dvojlitre 2.0 TDI / 110 a 135 kW. Seat sa dušuje, že s faceliftom sa zlepšilo odhlučnenie všetkých motorov, a to najmä dieselov. Testoval som 2.0 TDI so 135 kW a stále si myslím, že zvuková izolácia by mohla byť lepšia, ale napríklad v porovnaní s naftovým Opelom Astra je na tom Seat podstatne lepšie.

Riadenie

Riadenie Leonu je veľmi slušné. Ocenil som jeho presnosť aj prirodzený odpor posilňovača. Malo to však jedno ale. Leon je novo možné vybaviť asistentom udržujúcim vozidlo v pruhoch. A ten má svoje muchy. S ním totiž riadenie pôsobí dosť nepresne a vo vodičovi vyvoláva pocit, že nad riadením nemá plnú kontrolu. Asistent má totiž silnú tendenciu zasahovať do riadenia a vozidlo tak občas pôsobí, ako keď v pruhoch ľahko pláva. Možno sú to len detské choroby u predprodukčných autách, ktoré boli na test k dispozícii, testovanie totiž prebiehalo na konci novembra 2016, zatiaľ čo prvé vozidlá sa k zákazníkom dostanú v januári 2017.

Dojem z riadenia sa dosť menil podľa zvoleného Drive Profilu. Ide o možnosť nastaviť si riadenie, radenie automatickej prevodovky, odozvu plynového pedála a výkon klimatizácie do normálneho, športového, ekonomického alebo individuálneho módu. V športovom móde bol odpor posilňovača o dosť väčší ako v normálnom.

Brzdy

Správanie bŕzd nijako nevybočuje z toho, ako brzdia konkurenčné autá. Brzdový pedál má dobre nastavený chod a na cestičkách okolo Barcelony sme nezaznamenali žiadne vädnutie či neštandardné správanie.

Podvozok

Viacprvkovou nápravu dostanete iba s verziami 1.8 TSI a 2.0 TDI / 135 kW, ostatné majú klasickú nápravu s vlečnými ramenami. Krátko som otestoval Leon s motorom 1.0 TSI s jednoduchou zadnou nápravou a vozidlo sa mi zdalo veľmi ľahko ovládateľné a predovšetkým ľahké. Najsilnejší naftový motor z Leonu ST sa však správal tiež báječne. Ľahko sa ženie do zákrut, chová sa ochotne, hoci je cítiť väčšia ťarcha na prove, ktorá sa občas prejavuje ťažkopádnosťou. Leon ST je však rozhodne jedno z najpríjemnejších rodinných kombíkov a je radosť ho riadiť.

Spomínaná ťažkopádnosť sa dá zmierniť nastavením komfortného módu tlmičov u príplatkovej funkcie adaptívnej regulácie (DCC). Potom je Leon ST trochu poddajnejšie.

Je však zrejmé, že sa jazdné vlastnosti rôznych verzií Seatu Leon ST budú dosť zásadne líšiť s ohľadom na zvolený motor, výbavu a rozmer kolies, čo so sebou tiež ponesie aj to, že s rôznymi motormi sa spája iná zadná náprava.

Mohlo by Vás zaujímať:

Nový SEAT Leon

Kontakt

ARAVER Piešťany

Žilinská cesta 116
921 01 Piešťany

Telefón: 033 / 771 89 34
Fax: 033 / 771 89 34
Email: piestany@araver.sk

Štefan Strecký

predaj vozidiel SEAT

Štefan Strecký

predaj vozidiel SEAT


0903 826 002
stefan.strecky@araver.sk

Kontaktný formulár

PRVÝ TRENČIANSKY AUTOSERVIS

Bratislavská V / 56
911 06 Trenčín

Telefón: 032 / 650 91 27
Fax: 032 / 640 01 82
Email: info@ptasro.sk

Mgr. Marianna Jašková

predaj vozidiel SEAT

Mgr. Marianna Jašková

predaj vozidiel SEAT


0903 826 158
marianna.jaskova@ptasro.sk

Kontaktný formulár
Kontaktný formulár