Test Škoda Octavia III Scout

Test Škoda Octavia III Scout

Octavia Scout je už piatou Octaviou III v našom teste. Viac priestoru sme za 6 rokov vo videotestoch TopSpeed.sk nevenovali žiadnemu autu. V drvivej väčšine prípadov vyskúšame za celý typový rad jeden model. Výnimku malo BMW radu 5 F10/F11 (4x). Celosvetová obľuba Octavie jednoznačne vedie predaje. Aj keď to viacerí nezhltnú, Octavia III je solídne auto, špeciálne v lepších verziách. Práve nich sa nevieme nabažiť.

Priznávam, o Octavii Scout som nemal dobrú mienku. Bral som ju skôr ako spôsob ukázať susedom, že táto "oktávka" stála viac a je špeci. Po osobnej skúsenosti musím povedať, že som sa mýlil. Octavia Scout skutočne dáva zmysel. Po benzínovej RS combi je to podľa viacerých členov redakcie druhý naj model Octavie v ponuke.

Octavia Scout - krátka história

Škoda Octavia Scout je na trhu od roku 2007. Automobilka ju predstavila až počas výroby druhej generácie Octavie. Do striedania generácii v r roku 2013 vyrobili 53 600 kusov, čo je až 8% produkcie Octavie Combi. Jednoznačný úspech. Scout sa zviezol na vlne popularity podobne orientovaných kombíkov s vyššou svetlou výškou, pohonom oboch náprav a nelakovanými ochrannými plastami na karosérii. Vlnu spustilo Volvo v r1998 modelom V70 CrossCountry. O rok nasledovalo Audi s modelom A6 Allroad. Univerzálnosť týchto áut si získala toľko fanúšikov, že sa terénne ladené modely áut dostali aj do nižších tried, čo je aj prípad Octavie.

No vyššia svetlá výška, pohon 4x4 a oplastovanie nie je automaticky zárukou úspechu. Šťastie s podobným modelom skúšala aj Alfa Romeo. V r2004 priniesla verziu 156 Crosswagon Q4. Ale venujme sa škodovke. Za predchodcu verzie Scout môžeme označiť Octaviu 4x4 I. generácie, ktorú predstavili v r1999. Už tá mala okrem pohonu oboch náprav pomocou systému Haldex aj o asi 30 mm väčšiu svetlú výšku. K označeniu Scout by jej chýbali iba čierne plasty po obvode auta a individuálny interiér.

Škoda Octavia Scout

Technické parametre Škody Octavia Scout

Na test sme dostali najsilnejší variant Octavia Scout TDI DSG. Pod kapotou je rovnaký motor, ako vo verzii Octavia III RS TDI. Ponúka výkon 135 kW (184 k), no na rozdiel od RS je k dispozícii iba so 6-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Asi neprekvapí, že motor s prevodovkou majú rovnaké nastavenie ako v Octavii RS TDI testovanú pred pár mesiacmi. V ECO režime sa aj tu pripravte na priskoré preraďovanie vyššie, až vám bude motora ľúto. V ostatných režimoch však ponúkne veľmi svižné vozenie a vďaka špeciálne naladenému pruženiu a pneumatikám s rozmermi 225/50 R17 aj citeľne väčší komfort ako klasické Octavie. Scout má dvojstupňové ESC (stabilizáciu) a vypínateľnú trakčnú kontrolu. Takže, ak sa nebojíte, dá sa s ním na lúke, poli, či na snehu slušne vyblbnúť.

Jazda v teréne so Scoutom

Oblasť, kde Scout najviac prekvapil bola jazda v teréne. Hneď na začiatku si treba uvedomiť, že nejde o žiaden off-road. Ak sa potrebujete dostať na chatu lesnou cestou, alebo máte chuť sa previezť poľom, dostať sa k jazeru cestou na ryby, Scout nebude proti. Má o 31 mm väčšiu svetlú výšku, čo rozhodne pomôže. Dostal som sa dokonca do situácie, keď som na zablatenej poľnej ceste zostal stáť v kaluži, pričom voda siahala až po dvere. Rozumnou prácou s plynom som sa však dostal von.

Tu treba vyzdvihnúť prácu medzinápravovej spojky Haldex 5. generácie. Funguje ukážkovo, no vodič nedostáva žiadnu info čo robí. Nemáte možnosť prepínať režimy pohonu, ako v SUV. Všetko sa deje automaticky. Octavia Scout je na ovládanie veľmi jednoduchá a s asistentom rozjazdu do kopca dáva aj neskúsenému sebadôveru. No nemilo prekvapí, že Škoda do tohto modelu nemontuje asistent zjazdu z kopca.

 

Octavia Scout a ťahanie prívesu

Jedným z veľkých lákadiel nového Scouta mala byť aj jeho schopnosť ťahať príves. Výrobca totiž udáva, že utiahne až dve tony, čo môže byť rozhodujúce ak potrebujete napríklad potiahnuť vozík s autom, prepraviť koňa, alebo ak ste vášniví karavanista. Tu si treba dať pozor, akú verziu Scouta volíte. Škoda ponúka tri varianty motorizácie. Prvou je 1,8 TSI so 132 kW (180 k) s prevodovkou DSG. Druhou je 2,0 TDI so 110 kW (150 k) a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Treťou je nami testovaná verzia 2,0 TDI so 135 kW (184 k) v kombinácii s DSG. Dvojtonový príves však môžete zapriahnuť iba za "manuálnu" prevodovku. Silnejšie TDI zvládne 1 800 kg a TSI 1 600 kg.

Interiér Octavie Scout

Vnútri je to klasická Octavia s dostatkom miesta a veľkým kufrom. Ten smelo pohltí rybársku výbavu, po sklopení sedadiel aj horský bicykel, možno dva. Že sedíte v drahšej verzii napovie farba prístrojovej dosky, nápisy Scout na prahoch, volante a sedadlách. Rovnako ako v ostatných Octaviách, aj tu dostanete v štandarde rádio Bolero a 8 reproduktorov. Ak však máte čo len trochu radi hudbu, určite si priplaťte za lepšie. Inak skončite ako ja, s vypnutým rádiom a budete si radšej vychutnávať ruchy okolia a zvuk TDI. Za rádio Canton, ku ktorému je 10 repro a subwoofer si predajca vypýta asi 500 eur.

Výkon motora Škody Octavie Scout

Skúška na modernej valcovej brzde v partnerskej firme MMracing náš dojem a veľmi slušnú dynamiku len potvrdila. Maximálny výkon 193 k je o 9 k viac ako deklaruje výrobca a ani krútiaceho momentu nemá motor menej ako v katalógu, skôr naopak. 385 Nm pri 2700 ot určite poteší, no ešte viac zaváži skvelý rozptyl sily v otáčkach od 1800 po 3600, kde prakticky v celom spektre užitočných a vhodných otáčok TDI motora dostávate k dispozícii maximum! Perfektné. Prudký nárast v otáčkach od 1400 - 1600 z hodnoty cca 220 na 320 jasne dokazuje, prečo sa motoru absolútne nepáči točiť menej než 1500 ot a jasne to dáva najavo. Naučte sa ignorovať sugesciu preradenia Scouta, lebo nie len, že Scout TDI takto vôbec nejde, ale motor doslova uštvete na smrť.

Kedy sa rozhodnúť pre Octaviu Scout?

Aké je teda resumé? Ak sa rozhodnete pre Octaviu, Scout by som kludne označil za druhú najlepšiu voľbu. Prvou by u mňa bola diametrálne odlišná Octavia RS TSI. Scout však prekvapivo dáva zmysel ak potrebujete zísť z cesty. Poskytne dostatok priestoru, väčší komfort ako bežné modely a dodá istotu na nespevnených povrchoch. Jeho najväčšou konkurenciou budú koncernoví súrodenci Seat Leon X-Perience a VW Golf All-track. Tie sme ešte nevyskúšali, no latka z Mladej Boleslavi je naozaj veľmi vysoko. Mrzuté, že tieto verzie nie sú cenovo dostupnejšie. Každá lepšie vybavená Škoda Octavia Scout poľahky prekročí hranicu 30 000 €.

Mohlo by vás zaujímať: